paard gaat "hipsen"in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

paard gaat "hipsen"in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 19:32

Hoi,
Ik ben met mijn paard na 4 maanden blessure (probleem aan de hoefkatrol, maar volgens de da geen ontsteking) aan het herstellen en ik ben nu weer een weekje aan het rijden.

Het gaat eigenlijk heel goed alleen ik merk het volgende:
Het probleem zit in de draf. Als ik aandraaf gaat het goed, maar soms wil mijn jongedame niet voorwaarts. Als ik dan been geef komt ze terug in tempo, Ze brengt dan haar hoofd omhoog en begint te hipsen. Ze springt dan liever in galop aan. Als ze dan eenmaal een paar rondjes gegaloppeerd heeft is het over,dan draaft ze wel gewoon door, verzameld, nageeflijk en ontspannen, maar in het begin dus helemaal niet. Als ik been geeft hipst ze verder, ook hand geven helpt niet, ze springt dna aan in galop en draaft dus niet. Ook als ik haar vraag te verruimen. Maar dat gehips tegen hand en been vind ik lastig, omdat ik niet weet of ze het doet omdat ze niet wil, of niet kan (of dat dat been dus pijn doet, ze doet het m.n. linksom in 1 bocht, terwijl ze rv kreupel is geweest....) Iemand tips??

(Mijn instructeur wil nog geen les geven, want hij wil alleen een uur lesgeven, en ik ga dus geen uur lessen nu!)

mhtimmerwerk

Re: paard gaat "hipsen"in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:34

veel paarden met hko hebben ook een rugproblemen.
dierenarts naar laten kijken.
succes

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:35

Ik zou het niet weten... Misschien kan je overgangen van stap naar draf naar stap maken? Laat je haar altijd in de gallop aangspringen als ze zo doet? Of niet... En idd, dierenarts even na laten kijken Lachen
Groetjes, mij

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:37

Mag je van de da al wel draven? ik zou toch rustig aan beginnen met wat stapwerk op rechte lijnen, maar ik ben geen da.

Ik denk eerlijk gezegd aan een rugprobleem. Laat daar eens naar kijken, het kan namelijk zijn dat ze door de blessure ergens anders in haar lichaam is gaan compenseren en daar zit het nu dus vast misschien. Bel dus eens de fysio of osteopaat voor een checkup.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:45

Als je zeker weet dat de ondervoet voldoende hersteld is kun je haar flink door laten galopperen als ze aanspringt. Het aangegalopperen doen ze meestal omdat ze op dat moment moeite hebben om te rekken en als ze dan in galop springen rijd de ruiter weer terug.
Door flink door te galopperen moeten ze ook weer rekken en is het dus minder aantrekkelijk om aan te springen.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:45

paarden met hko kunnen hun rug/bekken anders gaan belasten om dat been te ontzien.
ze gaan dan zodra er "te veel" verwacht wordt van hun hippen.
een paard wat stil heeft gestaan door hko moet anders opgebouwd worden dan een gezond paard.
zou een andere instruteur zoeken die je wel wilt helpen.
een fout krijg je er makkelijker in dan eruit

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:47

ik zou het pers nooit oplossen door flink door te galoperen. je paard regeert niet zo maar zo vreemd door te hippen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:52

Zoals ik al zei, dit is vaak een probleem met rek in de bovenlijn. Dat los je op door die (met beleid) op te gaan rekken. Daarnaast kunnen paarden met ondervoetproblemen vaak makkelijker galopperen dan draven.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:54

Katja schreef:
Zoals ik al zei, dit is vaak een probleem met rek in de bovenlijn. Dat los je op door die (met beleid) op te gaan rekken. Daarnaast kunnen paarden met ondervoetproblemen vaak makkelijker galopperen dan draven.

idd hoor die paarden slaan vaak de drafpassen over. helemaal mee eens

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 19:54

ik mocht van de da alles weeer, gewoon stappen draven en galopperen. Ik heb alleen wel het probleem dat mijn zadel ook helemaal niet meer past. ik heb er nu een bontje onder want alle spieren bij de schoft ed zijn er weg. Ik ben ook niet van plan om ze keihard door de bak te laten galopperen. Een rondje oke, maar niet meer. Ik zal na oud en nieuw de da nog eens bellen voor zijn advies.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:56

kimbuuron schreef:
Ik ben ook niet van plan om ze keihard door de bak te laten galopperen. Een rondje oke, maar niet meer. Ik zal na oud en nieuw de da nog eens bellen voor zijn advies.
Is dit een reactie op wat ik geschreven heb?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 19:57

en lang en laag zoveel mogelijk in de ontspanning rijden. VInd het best lastig hoor. Door heel dat blessure gedoe ben ik ook steeds op dat been aan het letten. Ze was nl steeds 3 weken goed (alleen draf op lange zijde) en dan weer kreupel, als ze dane en week alleen stapte dan was ze weer goed. Ik ben helaas door een verkeerde diagnose (eerste dierenarts zei een gebroken been en artrose) terwijl mijn tweede (eigenlijk oude) dierenarts een uitgebreid onderzoek deed en problemen in de onderste hoefhelft constateerde. Ze heeft 2 slechte straalbenen. Vind ik echt niet leuk..... maar ja, daar is nu niets aan te doen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 20:00

@ katja, ja en nee. Ik wil gewoon werken aan haar drafwerk en ik vind dat in galop hipsen heel vervelend. Bovendien weet ik dat galoperen een zwaardere belasting is, maar voor een paard met een probleem in de ondervoet wel makkelijker.

Ik zal zoveel mogelijk gaan proberen die bovenlijn op te gaan rekken.

Ik ben gewoon al zo'n tijdje aan het sukkelen dat ik gewoon af en toe niet weet waar ik goed aan doe. Mijn paard is nu voor het eerst sinds 4 maanden weer een beetje aan het werk. Ik kan me voorstellen dat alles stijf is enzo. Heb gisteren best intensief gereden (en vandaag hipste ze wat meer, dan gisteren,) dus vandaar dat ik om wat tips vroeg.....

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:14

Ik herken je probleem, mijn pony deed precies hetzelfde. Eerst wilde ze niet draven, nog wel galopperen. De keer daarna ook al niet meer galopperen en de keer daarna niet eens meer draven. Alleen maar hipsen. Dus naar de da en blijkt ze een probleem in de ondervoeten te hebben. Ik denk dat jouw paard dus nog best pijn kan hebben, hij zal in ieder geval ergens last van hebben want hij geeft op deze manier wel duidelijk aan dat hij pijn heeft.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:16

Dan heb je gisteren in ieder geval teveel gedaan. Ik zou eens aan de slag gaan met een goede fysio die jullie in het rijden wil begeleiden.
Verder zou ik zelf naar een goede kliniek gaan en daar de ondervoeten laten uitverdoven en als ze aan de longe niets zien kijken of ze dan onder het zadel niet meer huppelt. Is dat de oplossing dan weet je zeker dat het probleem uit de ondervoet komt.

Met het stukje gas geven in galop bedoel ik ook echt een stukje. Lange zijde is meer dan genoeg.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:23

dat is het probleem bij hko, die onzekerheid ook voor jou.
dan wel goed en dan weer niet en weer wel.
als je dan toch lang en laag rijd probeer de achterhand dan wel te gebruiken.
anders belast je de voorbenen nog veel meer en dus te veel

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 20:54

ben bij een goede kliniek geweest en ze is helemaal uitverdoofd en op de rontgen gezet. ik weet dat het in het hoefkatrol zit, ze heeft slechte straalbenen..... heeft speciaal beslag gehad en ik moest 3 weken alleen stappen... Ik denk dat ik morgen ook alleen maar even stap

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:03

Dus bij het uitverdoven is eruit gekomen dat de ondervoet het probleem is?
En ben je na die periode nog terug geweest voor controle? Bij welke kliniek ben je geweest?

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:18

je paard moet ook nog wennen aan het nieuwe beslag he.
geef je paard de tijd

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:31

Als je zelf al aangeeft dat je zadel niet goed meer past, zou ik als de donder een zadelmaker laten komen en dat aan te passen! Ik heb hetzelfde probleem gehad, en ben al maanden bezig met revalideren. (voor de oplettende lezer: mijn paard dan he, niet ik) Het is een heel harde les geweest, en ik nheb er heel erge spijt van dat ik niert eerder aan de bel heb getrokken...
En een goede fysio erbij halen is dan zeker een tweede goede zet.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:45

Gulpje schreef:
Als je zelf al aangeeft dat je zadel niet goed meer past, zou ik als de donder een zadelmaker laten komen en dat aan te passen! Ik heb hetzelfde probleem gehad, en ben al maanden bezig met revalideren. (voor de oplettende lezer: mijn paard dan he, niet ik) Het is een heel harde les geweest, en ik nheb er heel erge spijt van dat ik niert eerder aan de bel heb getrokken...
En een goede fysio erbij halen is dan zeker een tweede goede zet.

Grappig dat precies jij dat moet zeggen met dat onderschrift Knipoog

Maar je hebt wel gelijk! Een verkeerd zadel kan zeer vervelende (rug) problemen veroorzaken. Sterker nog, ik zou helemaal niet meer rijden tot ik een goed passend zadel had! Misschien kun je beter wat longewerk doen en eens aankijken of ze dan nog "hipst".

Succes!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:49

Lachen

Dat is inderdaad het desbetreffende zadel. Ik heb inmiddels een gloedjenieuwe die wel goed zit Haha!

Weer ontopic; tenzij longeren een te grote belasting is voor een HKO paard, is het inderdaad een goed idee om je paard voorlopig te longeren. Ik kreeg als opdracht mee om alleen met een halstertje te longeren zodat ze zelf de ontspanning ging opzoeken.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 12:48

ik mag nooit meer longeren van de da. Dat is voor luie mensen en een veel te groete belasting voor de ondervoet. In ieder geval hupst ze vrij niet.... Ik heb ze van de week 1 keer los aan de longeerlijn door de hele bak laten gaan, en toen hipste ze niet.

Nee, dia diagnose met het probleem aan de ondervoet is 4 weken geleden gesteld, daarvoor dacht ik dus dat het een gebroken kootbeen was (dierenartsen praktijk west brabant) , maar daar is dus helemaal niets van waar. Ik ben op visdonk geweest en die hebben het uitgebreide kreupelheidsonderzoek gedaan (ben 5 uur op de kliniek geweest). Ik moest 3 weken stappen en daarna weer op gaan bouwen. Ik denk dat ik iets te hard van stapel ben gelopen en ik zal ook voorlopig even wat minder draf en galop werk gaan doen en meer afwisselen met langer stappen. ze staat nu ook 4 weken op die ijzers en ze loopt veeeeeeeel beter,. eigenlijk zie je er niets aan, behalve dan als je er net opzit en je draaft dat ze af en toe gaat hipsen, is echt niet de hele tijd dus. ik zal de zadelmaker (en die heeft verdorie afgelopen zomer het zadel helemaal opnieuw aangepast) nog eens bellen.....

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 12:49

ik wilde graag een equestor zadel, maar Inge zwan reageert helemaal niet op mijn email. Het is nu vakantie dus zal wel duk zijn ofzo....

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:00

Je hebt al heel wat problemen met je paard gehad begrijp ik!

Ik herken jouw probleem met dat 'hipsen' heel goed.
Het paard waarop ik rijd doet het ook. ik ben er nu inderdaad achter wat ik dan fout doe:
- ik werk te veel terug met mijn hand
- mijn paard is scheef op het moment dat ik aandraaf.

en de tweede optie is meestal een gevolg van optie 1.
dus:
onderzoek of jouw paard wel recht aandraaft.
Neem een punt recht voor je, draaf aan aan het begin van de lange zijde. kijk goed en voel naar welke kant jouw paard wegdraaft. Dit ga je tegen door het paard recht te houden (ik doe dat doormiddel van verzetten (twee handen naar links of rechts, zodat de voorhand meegaat, vergt enige oefening) naar de andere kant waarop mijn paard wil). Je kan ook de andere teugel meer aanhouden (dus als ie naar binnen valt, de buitenteugel er meer bij houden)
Als hij recht aandraaft, krijg ik dat rare sprongetje niet meer.

heb je sowieso een scheef paard? komt vaak voor bij dit soort problemen.... meer informatie over een scheef paard vind je op http://www.paardenbegrijpen.nl