Veranderd gedrag in de bak. Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Veranderd gedrag in de bak. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 11:17

Hallo bokkers,

Ik zit met het volgende:

Silence was nooit de makkelijkste met rijden in binnenbakken en buitenbakken, maar het was te doen.
Op de vorige stal hadden we weinig tot geen uitrijmogelijkheden, dus reden we bijna altijd in de bak.

Op de nieuwe stal hebben we ontzettend veel bos en aangezien we vanaf maart endurance gaan rijden, zijn we nu de training aan het opbouwen en komen we veel buiten.

Sinds we veel buiten komen, merk ik echt heel veel verschil in het gedrag van Silence in de bak.
Hij is continu aan het vervelen: steeds aangaloperen, wegschieten, ziet overal spoken, zich heel sterk maken en vervolgens niet laten sturen enz.

Buiten is hij echter de rust zelve, schrikt bijna nergens van en je merkt dat hij het buiten echt naar zijn zin heeft.
Ook is hij in het bos in alle gangen aan een lang teugeltje te rijden.

Wat mijn conclusie dus is, is dat hij nu hij eenmaal het buitenrijden heeft geproefd, het rijden in de bak niet leuk meer schijnt te vinden.

Maar ivm. school kan ik dus niet elke dag naar buiten. Als het ´s avonds weer langer licht word, ga ik ook dan zoveel mogelijk trainen, maar nu ben ik nog gewoon bakgebonden behalve in het weekend.
Ik probeer het bakwerk ook zo afwisselend mogelijk te maken en niet alleen rijden, maar ook longeren, grondwerk of hem gewoon eens gek laten doen los in de bak.

Heeft iemand misschien nog tips?

Alvast bedankt.

KiMmK

Re: Veranderd gedrag in de bak. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:40

Ik zou inderdaad wat je al zegt veel afwisselen. Het is waarschijnlijk verveling (als ik het zo goed begrijp uit de tekst) Ik zou inderdaad de ene keer lekker longeren, balkjes draven (misschien als je het wilt een keer over een klein hindernisje springen?) Ik hoop dat je er iets aan hebt Haha!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 11:41

Verveling is misschien een groot woord, maar volgens mij vind hij buitenritten leuker aangezien hij zich dan veel beter gedraagd.
En dat terwijl er dan toch veel meer te zien is om van de schrikken enz.

Maar bedankt, heb er wel wat aan hoor Knipoog

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:46

Het is idd een erg moeilijk geval.
Hij verveeld zich idd in de bak, het enige wat je kan doen is echt zoveel mogelijk afwisselen in de bak.
Misschien ook wel iets om een spelletje te doen met je paard.Zoals de vrijheidsdressuur iets leren en veel belonen dan begint ze het misschien ook leuk te vinden in de bak en misschien kun je dan van daaruit weer meer gaan werken in de bak en de beloningen steeds langer uitstellen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 11:48

Daar kan ik wel wat mee.
Met veel belonen ben ik wat voorzichting, aangezien Silence zich dan helemaal gaan focussen op die beloning en dus vervelend gaat doen. Maar af en toe een beloning kan geen kwaad natuurlijk Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:23

Je paard verveeld zich in de bak. Elke keer die saaie rondjes. Maak het dus leuk; loop balkjes, zet een hindernisje neer, gooi een stuk plasic in de bak, doe wat grondwerk enz. Vraag tenmiste elk rondje een overgang, dan blijft hij opletten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:19

Kan het zijn dat jouw eigen (rij)gedrag zijn gedrag in de hand werkt? Je geeft aan dat het paard in het bos aan een lang teugeltje fijn te rijden is. Maar doe je dat in de bak ook, met een lang teugeltje rijden? Of probeer je daar toch meer dressuurmatig en dus met contact te rijden?

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:00

dit probleem heb ik ook, maar dan sins dat ik ben gaan crossen met mijn paard (SGW).. nou is ze echt irritant in de bak. het helpt idd wel, om een dag een strandrit te maken, dan weer springen dan dressuren enzo. alleen ik wil dressuurwedstrijden weer oppakken dus ik moet nog een oplossing vinden Tong uitsteken succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 14:50

@Alicia2u: Zoals je kunt lezen, maak ik het afwisselend mogelijk voor hem.

@Sonja: In de bak is het zowat onmogelijk om met lange teugel te rijden. Dan vlieg ik continu de hele bak door helaas.

@GinnyBanshee: Strand zit er hier helaas niet in Knipoog (al is dat wel een soort droom voor het voorjaar)