Hoe leer ik mijn paard weer te galopperen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Girlpowrrr

Hoe leer ik mijn paard weer te galopperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 13:24

Hallo,

Ik heb sinds kort een paard waarop ik kan rijden, maar die heeft twee jaar alleen in de stal en in weiland gestaan aangezien ze een fokmerrie is.
Ze wil daarom niet meer galopperen.
Als ik de hulpen aangeef gaat ze bokken.

Hebben jullie misschien een paar tips om haar weer aan het galopperen te krijgen, en hoe ze het kan begrijpen.

Alle tips zijn welkom.

xxx My

feliciaa

Re: Hoe leer ik mijn paard weer te galopperen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:38

Probeer het galoperen eerst goed onder de knie te krijgen met longeren, als dat dan goed gaat kun je het weer onder het zadel proberen. Ook zal ik als ik jou was je paard de eerste keren een beetje in de galop laten vallen, dus steeds sneller laten draven en blijven licht rijden..

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:47

waarschijnlijk kan ze haar balans niet makkelijk vinden. Daarom niet oefenen als je erop zit, veel te moeilijk! Mijn paardje heeft er ook veel moeite mee. Maar aan de longe oefenen helpt echt. Daarna buiten oefenen zonder bochten als je die mogelijkheid hebt, niet erop zitten in bochten in galop. Probeer haar aan te moedigen en doe heel blij en uitbundig als ze het goed doet.
Als ze de beweging oefent komt ze er vanzelf meer in.

Een goede instructeur helpt ook zeker als je er weer op wilt galopperen.

Veel succes!

anne_louise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:05

Zie je haar als ze losloopt wel eens galopperen? Als ze dit probleemloos doet, denk ik niet dat haar balans zo slecht is dat ze met jou erop niet kan galopperen. Dan kan ze natuurlijk wel bijvoorbeeld last van de rug hebben, maar dan verwacht je ook wel problemen in draf. Misschien kent ze jouw manier van aansporen tot galop niet en heeft ze het anders geleerd? Rijd je ook wel eens buiten samen met een ander paardje?

xspikkelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:05

Hallo
Ben momenteel ook privé lessen aan het nemen met mijn paard.
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb hem op een grote volte moeten zetten en blijven aansporen tot hij in zijn galop valt. Je moet wel blijven licht rijden. Kan zijn dat zijn galop een beetje op een spingend hert lijkt was bij mij toch het geval. Een klein tikje voor hij in galop valt kan ook helpen wanneer hij nog niet je been hulpen onder de knie heeft. Zodra hij in galop zit natuurlijk wel belonen. Ben er nog niet helemaal maar hij kan zankzij die hulp toch al aardig galoperen.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:33

hallo,
Ik hoor hier aan de longe, maar dat is heel moeilijk omdat het in weze een vrij kleine volte is. Een paard dat niet wilt galoperen heeft een probleem met zijn evenwicht. rechte lijnen zijn makkelijker dan voltes dus....
Wat ik doe als ik een paard moet beleren, als dat als hij zadelmak is(of als hij er een tijdje tussenuit is geweest). Ik neem hem mee het bos in. Vaak met iemand met een paard wat ook braaf is buiten. als je dan een lang recht stuk hebt, ga je zo hard dat ie uiteindelijk wel moet/wilt galoperen, geef ook direct de hulp voor galop of zeg gewoon "galop". Vooral al je iemand hebt die mee kan rijden, is het vrij makkelijk, als je dat door hebt, kan je proberen om op een steeds lager tempo draf aan te springen, zodat het in de bak ook mogelijk wordt om te galoperen.