Ik durf niet meer.....maak mezelf helemaal gek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Salsa

Ik durf niet meer.....maak mezelf helemaal gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 10:31

Ik heb best lang na zitten denken of ik dit op bokt zou zetten maar zit er toch wel mee dus bij deze.

Ik heb nu sinds drie maanden een schat van een paard. Helemaal mijn maatje en ben er heel erg blij mee. Op de grond gaat alles goed maar op de één of andere manier is de drempel voor mij zo hoog om erop te rijden.

Waar het vandaan komt? Geen idee! Boos!
Ik ben nu 22 en rij al vanaf mijn zevende. Heb veel verschillende paarden gereden. (van makke rustige pony tot zeer moeilijke pittige paarden) Ben er een paar goed afgevallen maar nooit iets vreselijks meegemaakt ofzo. Heb zo af en toe een paar maanden niet gereden met als langste periode van ongeveer 2 jaar. Nu had ik voordat ik mijn paard kreeg al een aantal keren weer gereden maar toen merkte ik al dat ik niet helemaal lekker zat. Dit maar een beetje genegeerd en gewoon doorgegaan.

Nu wil ik mijn paard uiteraard lekker gaan trainen en heerlijk in de bossen gaan rijden.................alleen kan/wil/durf er niet op!
Ik heb lessen gehad waarin het prima ging en als ik iemand meeneem moet ik van mezelf wel gaan rijden omdat ik me niet wil laten kennen. Ook dan gaat alles prima. Maar als ik alleen ben doe ik het gewoon niet. Ik voel me dan heel ellendig en schuldig maar iets in mij houdt mij heel erg tegen. En ik wil het juist zo graag. Verdrietig

Wie kent dit probleem en weet hoe ik het op kan lossen???? Ik kan natuurlijk niet elke keer iemand verplichten om mee te gaan en om hem nu alleen maar stil te zetten is ook niet echt een optie. Bloos

tommie6600

Re: Ik durf niet meer.....maak mezelf helemaal gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:39

Misschien een rare vraag maar als je zo bang bent waarom heb je een paard gekocht? (niet aanvallend bedoelt maar meer uit nieuwsgierigheid)
Denk dat er niet anders op zit dan om iemand mee te nemen als je niet alleen durft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:40

klinkt als een soort van faalangst

heb je geen goede vriendin ofzo die erbij kan zijn en die je wat nuttige tips kan geven?
vaak is het gevoel dat er iemand bij is die er wat van weet, nodig om je angst te overwinnen

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 10:42

Ik heb een paard gekocht omdat ik van te voren dit niet gedacht had van mezelf. Ben nooit bang geweest ofzo. Wel had ik het paard wat ik af en toe heb gereden voor mijn eigen paard een beetje een onderbuik gevoel bij omdat ik wist dat het helemaal geen lieverdje was.

Ik kan ook niet echt zeggen dat ik echt bang voor hem ben met rijden ofzo. Tijdens de les of als ik wel op hem rij ben ik niet bang voor hem. Alleen de stap maken om te rijden ...... daarin houdt iets me tegen.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk omschrijf.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:43

Dat herken ik wel hoor Lachen.

Op de een of andere manier wordt de drempel hoger om er op te gaan terwijl er eigenlijk niets gebeurd is.

Helaas, zit niets anders op dan toch vaak te doen. Anderen mee vragen, samen buitenritten afspreken (zodat je wel moet).

Langzaam maar zeker zal het zo beter gaan, maar een kant en klaar recept is er niet.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 10:46

Hmmm faalangst. Daar zou weleens een kern van waarheid in kunnen zitten. Ik heb mijn vorige paard (door onwetendheid) na mijn idee te lang doorgereden (hij bleek na zijn dood artrose te hebben die niet goed merkbaar was in het dagelijkse leven)

Wel weet ik dat dit paard gezond is.

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:47

Ik denk dat je er eerst een tijd mee op les moet gaan. Niet naar buiten en zo. Eerst het paard door en door kennen dat geeft je meer zekerheid.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:51

Ik zou proberen om er elke keer heel even op te gaan. Al is het maar 10 minuten, maar: erop! Eerst lekker beweging geven, longeren ofzo en dan met jezelf afspreken om er op te klimmen, al is het maar voor een paar minuten. FF paar rondjes, misschien moet je het gewoon in je eentje nog even op een rijtje krijgen dat het echt leuk is. Geef jezelf de tijd om hier overheen te komen, ga juist eens in je eentje te werk en bedenk tijdens opzadelen en rijden eens wat je nou tegenstaat en wat je wel leuk vindt eraan. Bedenk dat angst nooit onzin is, je mag best bang zijn of ergens tegenzin in hebben, maar bedenk: ik mag bang zijn of tegenzin hebben, maar het is niet echt nodig. Geef die gevoelens de ruimte, kap ze niet meteen af. En bekijk eens of je op andere vlakken in je dagelijks leven hier ook tegenaan loopt. Misschien is het een punt om aan te werken!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:53

Geef het de tijd en tot die tijd vraag je iemand om hulp, iemand die met je mee gaat etc. Je moet er even doorheen meid, mijn paard heeft ook atrose, nooit wat van gemerkt, nu ook niet terwijl ik het weet, je moet jezelf geen schuldgevoel aan praten, dit soort dingen gebeuren nou eenmaal.

Sterkte met het overwinnen van jezelf, geloof me je komt er wel!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:54

Volgens mij moet je je niet te verplicht voelen om te rijden. Als jij geen zin hebt oid dan maar even niet, waarschijnlijk komt dat wel weer. Je hebt het paard pas 3 maanden en bent lekker bezig vanaf de grond. Misschien dat je dit eerst kan uitbreiden, meer grondwerk zoals: longeren, langelijnen, natural horsemanshippen, lekker wandelen buiten etc. Zadel je paard af en toe op als je er mee bezig gaat, misschien dat je dan toch een keer de neiging krijgt er op te stappen (zeker als je aan het wandelen bent).
Je hebt je eigen paard dus geniet er van - op jou manier!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:59

Misschien is het een optie om een verzorgster te zoeken en duidelijk maken wat je probleem is en dan kijken hoe hun met elkaar omgaan en dan beetje voor beetje het rijden weer oppakken.
Succes, het lijkt me vreselijk moeilijk als je zoiets meemaakt.
Ik durfde op een gegeven moment ook niet meer op mijn poaard wat ik zelf zadelmak had gemaakt.
Een clubruiter heeft er maar 5 minuten aan de longe opgezeten en ik zag dat hij niks deed.
vanaf toen durfde ik weer.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 11:00

Ik denk ook wel dat ik mezelf er te veel toe verplicht. Ik heb echt zoiets van "Ik heb nu eindelijk een eigen paard dus MOET ik er ook op rijden"

Vanaf de grond doe ik idd alles met hem tot gezellige boswandelingetjes met zijn tweeën aan toe.

Tip van Stefje ga ik zeker opvolgen. Al stap ik er maar voor een paar rondjes erop (dan ligt de druk er niet zo op) En wie weet is het dan zo leuk dat ik erop blijf.

(denk dat ik gewoon met zadel ga longeren en heb dan daarna uitstap terwijl ik erop zit)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 11:01

Ik heb een verzorgster en die doet het hartstikke goed met hem. Moet eerlijk toegeven dat ik me hier best voor schaam dus vertel het liever niet aan andere.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:04

dat moeten rijden herken ik wel een beetje ik heb mijn paardje nu ook 3 maand en het voelt inderdaad een beetje als een verplichting elke dag een stuk te gaan rijden (ik heb bijna alleen mogelijkheid tot buiten rijden) ik ben soms ook een beetje zenuwachtig als ik dr op stap weet niet hoe het komt of waarom ik ben niet bang ofzo

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:05

stefje schreef:
Ik zou proberen om er elke keer heel even op te gaan. Al is het maar 10 minuten, maar: erop! Eerst lekker beweging geven, longeren ofzo en dan met jezelf afspreken om er op te klimmen, al is het maar voor een paar minuten. FF paar rondjes, misschien moet je het gewoon in je eentje nog even op een rijtje krijgen dat het echt leuk is. Geef jezelf de tijd om hier overheen te komen, ga juist eens in je eentje te werk en bedenk tijdens opzadelen en rijden eens wat je nou tegenstaat en wat je wel leuk vindt eraan. Bedenk dat angst nooit onzin is, je mag best bang zijn of ergens tegenzin in hebben, maar bedenk: ik mag bang zijn of tegenzin hebben, maar het is niet echt nodig. Geef die gevoelens de ruimte, kap ze niet meteen af. En bekijk eens of je op andere vlakken in je dagelijks leven hier ook tegenaan loopt. Misschien is het een punt om aan te werken!

Hier sluit ik me helemaal bij aan, op de één of andere manier moet je even door een bepaald punt heen.
Gewoon als je je zeker voelt rustig beginnen en zeggen vandaag ga ik gewoon.
Mijn vorige paard had beenproblemen (oude peesklap), steeds als ik op andere paarden reed was ik bang voor de benen.
Werkelijk werd er panisch van.
Weet niet exact waar bij jou het probleem ligt dat je niet durft te rijden.
Bang dat je nieuwe paard ook artrose krijgt of echt jouw angst om bv te vallen.
Goede les misschien wat meer in de week zo ook helpen en of met een ander rijden dat deze na een tijdje afhaakt zodat je alleen verder moet.
Ik wil je veel succes wensen en hopelijk slijt dit gevoel snel.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:09

Orangiste schreef:
Ik heb een verzorgster en die doet het hartstikke goed met hem. Moet eerlijk toegeven dat ik me hier best voor schaam dus vertel het liever niet aan andere.

Niet schamen, dat is toch juist super dat die twee het goed kunnen vinden.
Rijd ze er ook op?
Misschien dat je kunt beginnen met het droogstappen na het rijden?
Zo moet je plezier met kleine beetjes terug komen. Haha!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 11:15

shesannie schreef:
dat moeten rijden herken ik wel een beetje ik heb mijn paardje nu ook 3 maand en het voelt inderdaad een beetje als een verplichting elke dag een stuk te gaan rijden (ik heb bijna alleen mogelijkheid tot buiten rijden) ik ben soms ook een beetje zenuwachtig als ik dr op stap weet niet hoe het komt of waarom ik ben niet bang ofzo

Tja van alle problemen die je verwacht was dit wel z'on beetje de laatste die in mij op zou komen. Alles waar ik vanaf dat ik wist dat paarden bestonden van droomde heb ik gewoon helemaal tot mijn beschikking..... geweldig paard, bos, alles erop en eraan. En wat doe ik..... helemaal niks. Boos!

Ik denk niet dat ik echt bang om te vallen ofzo. Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik mezelf begin te herkennen in het faalangstverhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:16

Sluit me ook bij Stefje aan. Ik doe het ook zo met mijn paard. Ik longeer altijd eerst en kijk gelijk hoe haar pet staat en staat die goed en voel ik me goed ga ik erop. Voel ik me zelfverzekerd genoeg met rondjes rijden ga ik daarna vaak nog even naar buiten voor een ritje. En bij thuiskomst geeft dat een heerlijk gevoel want ik heb mezelf weer een keer overwonnen Ja

Bij de weg mijn onzekerheid/angst/tegenzin komt doordat ik in het verleden een paar keer snoeihard van m'n paard gevallen ben waarbij ik oa bijna m'n rug gebroken heb. En mijn paard heel lang gedacht heeft dat ze voor de rodeo gefokt was ipv voor dressuur.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 11:17

Mijn verzorgster rijd er ook op en ben hartstikke blij dat het goed gaat tussen die twee. Ik schaam me omdat het juist zo goed gaat. Als hij nu een draak was geweest hadden mensen misschien wel kunnen begrijpen dat ik er niet op zou durven ofzo....... haha hoe meer ik erover typ hoe stommer ik mezelf eigenlijk vind..... (misschien is dat de remedie Tong uitsteken )

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:18

Ik vind het al harstikke goed van je dat je er op bokt zo open over bent. Het is heel vervelend, maar ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt. Gewoon, zoals al eerder gezegd is, lekker gaan rijden als er wel mensen bij zijn en dan zal het na een paar maandjes vast wel beter gaan. Geef het de tijd en trek je vooral niets aan van wat anderen erover zeggen!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:22

Orangiste schreef:
Mijn verzorgster rijd er ook op en ben hartstikke blij dat het goed gaat tussen die twee. Ik schaam me omdat het juist zo goed gaat. Als hij nu een draak was geweest hadden mensen misschien wel kunnen begrijpen dat ik er niet op zou durven ofzo....... haha hoe meer ik erover typ hoe stommer ik mezelf eigenlijk vind..... (misschien is dat de remedie Tong uitsteken )

Welnee stom ben je zeker niet, het is een fase waar je doorheen moet. Geeft niets en het komt echt goed.
Ik denk ook dat het goed is dat je het hier van je afschrijft.
Verplicht je zelf niet tot moeten, accepteer het en werk eraan.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:25

Is er niet iemand die je kan helpen bij het rijden in het begin? Desnoods aan de longe, dat je eerst wat vertrouwen op kunt bouwen. Bij mij werkt het altijd heel goed dat er iemand bij is die een beetje doorpakt.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:29

Misschien moet je het even een beetje zien als werk. Je wilt liever niet, maar je gaat toch.

Volgens mij ben je verder harstikke goed bezig met je paard, dus dat je niks doet is dikke onzin - je rijdt alleen niet - that's it. En het gekke is dat je eigelijk wel wilt rijden.
Ga je vandaag nog naar je paard??

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:40

ook ik was bang om op mijn eigen paard te rijden en dus heb ik besloten om niks te moeten.Je moet niks maar je mag dat moet je in je hoofd zetten.Ik heb iemand erbij gehad die m vasthield met opstappen,gelijk weer eraf,daarna 1 rondje gestapt weer eraf enz enz.Nu durf ik alleen te rijden in de bak,voel ik me niet ok ga ik eraf.Geen enkel risico neem ik meer (na een paar ernstige vallen)Nu de volgende stap is naar buiten.Ben een paar keer erf af geweest maar ik vind t behoorlijk eng,wat terugslaat naar mijn paard.Dus ik stop hiermee net zo lang tot ik een buitenrij maatje heb gevonden.Tot die tijd wandel ik met m poetsen,spelen in de bak en mekaar leren kennen.Alles heeft zn tijd nodig hoor.Ook ik ben vreselijk jaloers op mensen die alles gelijk kunnen en buitenritten maken enz maar onze tijd komt nog wel.Ik doe t op mijn eigen tempo en dat voelt t beste.Heb nu ook 3 weken al niet gereden vanwege te weer en zo en voel me daar echt niet rot over.Heel veel sukses ennuh NIKS MOET!!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 11:56

Ik ga vanavond weer naar mijn paard en ga dan hem eens met zadel longeren. Als dit goed gaat ga ik hem proberen lekker uit te stappen onder het zadel.