meer gedragen laten draven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintjebobo

meer gedragen laten draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 15:18

Ik rijd momenteel een 5jarig paard welke best wel veel talent bezit om hoger op in de dressuur te komen, alleen vraag ik mij af hoe je een paard meer gedragen kan laten draven? De basis is redelijk tot goed in orde.

Liseef

Re: meer gedragen laten draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:35

Meer gedragen, in wat precies?

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:41

Veel overgangen rijden, veel tempowisselingen.
Maar hier zijn best al veel topics over.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:44

Als je een goede instructeur( trice ) hebt, dan zal dat op een gegeven moment steeds beter gaan. Het is n.l niet zo dat je een paard van de ene op de andere dag "gedragen" zoals jij dat noemt, kan laten lopen. Het paard en ruiter zullen daar langzaam naar toe moeten groeien.
Ik neem aan dat je verzameld bedoeld...toch??

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:11

mijn pony moet ook meer gedragen gaan draven, en daar voor moet ik van mijn instructeur hem wat van achter bij tikken en hem dan van voren op vangen. Het is niet makkelijk, en die van mij wordt er heel heet van, en vind het zeker niet leuk. Maar ze zeggen wel dat je na verloop van tijd ziet dat hij beter gaat draven. Ik zou dit niet doen zonder begeleiding, maar als je goeie begeleiding hebt, zou je het best eens kunnen voorstellen om dat eens te proberen.

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:24

verz wil niet altijd zeggen verzamelen zoals aerdenhout zegt. Ik vind het altijd makkelijk om om een volte 15 mtr hem steeds iets met je been op te rijden en van voor kort klein en snel op te vangen. Zo krijg je steeds meer activiteit en uiteindelijk meer veer.. maar net als de andere het kost allemaal tijd, en wanneer je paard lekkr los door het lichaam is en zich fijn laat bewerken dan krig je steeds meer veer...

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 21:38

bedankt voor dusver voor jullie adviezen. Hij loopt opzich lekker door zijn lijf en op eigen benen. Maar ik denk dat zijn draf veel meer uitdrukking kan krijgen. Niet dat hij nu slecht is, hij komt al mooi met zijn achterhand eronder en wordt hier ook steeds sterker in. Maar ik vroeg mij af hoe je een paard mooi gedragen kan laten draven, niet dat ik dat nu alsmaar blijf proberen, want er zijn nog 1000 andere dingen om aan te werken. Was gewoon benieuwd....

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:09

Heel veel tempowisselingen rijden waar in je je paard echt op eigen benen laat lopen.
Ook in het terug rijden het paard goed blijven actieveren zodat het ritme waarin het paard beweegt het zelfde blijft maar dat ie z'n draf echt gaat verkleinen en vergroten.
Als je paard echt goed voorwaarts is, een drang heeft om te lopen, ontspannen is en goed in balans draaft dan moet het vanzelf goed komen.

Gezelligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:57

Regelmatig longeren met een pessoateugel zodat de achterhand er goed onder komt zou ook kunnen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:44

Voordat je dit allemaal gaat proberen is er 1 ding wat echt belangrijk is.En dat is een goede verbinding van achter naar voor.Als je dat hebt dan voel je als het goed is ook wanneer het achterbeen doorkomt in de overgangen.Daar moet je dan heel veel in gaan schakelen maar blijven zorgen voor de goede verbinding.