Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
beantsje schreef:Ik lees dat je 14 bent en in de B rijdt.
In dat geval zou ik het 'diep en rond' voorlopig nog maar even vergeten. Hoe je daar ook over denkt, dat is iets voor de bodybuilders onder de paarden, de topsporters dus.
Oprichten is iets wat bij verzamelen hoort.
Dit is voor jou allemaal echt nog niet aan de orde.
Voorwaarts-neerwaarts is inderdaad erg belangrijk bij het losrijden. Je moet je paard laten ontspannen, maar ja, hoe krijg je een loperig paard zover dat hij ontspant?
Je zult dus moeten ontdekken waarom hij zo loperig is. Is het gewoon frisheid, blijft het zo de heletijd als je rijdt, of wordt dat na een poosje beter?
of heeft je paard ergens ongemak dat hij niet kan ontspannen?
Is je paard bijvoorbeeld scheef?
Heel veel paarden worden een stuk relaxter als ze recht worden gericht. Ze hoeven niet meer allerlei spieren te spannen om zichzelf in evenwicht te houden en maken hun passen beter af.
Tenslotte: niet te bang zijn voor waslijntjes bij het losrijden hoor, gewoon niet te veel focussen op het 'aan de teugel' rijden. Het begint altijd met ontspanning...
Miss_R_Horse schreef:Neemt ie de teugels goed aan? zo nee dan zit het probleem waarschijnlijk in het niet actief genoeg zijn van achteren.
MariekeA schreef:Miss_R_Horse schreef:Neemt ie de teugels goed aan? zo nee dan zit het probleem waarschijnlijk in het niet actief genoeg zijn van achteren.
Blijkbaar niet, anders had ze geen waslijntjes. Ik zou zeggen: paard eerst van achter erbij gaan zetten en voorwaarts rijden, zodat je wat contact op je teugels hebt. Een paard dat daadwerkelijk fijn door zijn lijf loopt, volgt je hand naar beneden.
Zoek desnoods een goede instructrice om je te helpen.
Succes!