ik val voorover

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

ik val voorover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 16:16

de titel zegt het al, ik val voorover als ik aan het rijden ben.
kan dit komen omdat ik een jonge pony heb die soms nog een beetje onregelmatig loopt (snelle en langzame momenten).. of zitten mijn beugels te lang/kort.. of is het gewoon een domme fout van mijzelf?

Anoniem

Re: ik val voorover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:19

Het is zowiezo een fout van jezelf, daar kun je donder op zeggen Haha! maar verder is dat zo via zo'n kort berichtje niet te zeggen. Kan idd zijn dat je beugels te lang of te kort zijn waardoor je niet in evenwicht zit, of dat je zelf wat te krampachtig zit (zie je vaak bij ruiters op jonge paarden, proberen ze de rug te ontlasten waardoor ze het het paardje in werkelijkheid alleen maar veel moeilijker maken), etc.
Heb je anders niet een filmpje voor ons?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:00

Misschien steek je je benen te veel naar achteren? (dat je dus in een soort stoelzit rijdt) Heb je dit bij andere paarden ook of alleen bij deze pony? Probeer eens goed op je zitbeenknobbels te gaan zitten. Probeer ze echt te "voelen". Dan kan je veel makkelijker een juiste houding aannemen.

Het kan ook een kwestie van evenwicht zijn bij het jonge paard. En daarom wil hij jou ook uit evenwicht brengen. Heb je het gevoel dat je naar voorgetrokken wordt door hem? Dan is dit waarschijnlijk door een probleem met zijn evenwicht. Normaal hoor, als het een jong diertje is, leert hij wel. Probeer af en toe al eens binnenhoefslag te rijden en wat (schijn)overgangen (ik weet natuurlijk niet hoe jong hij precies is en waar je al zit met de basis van het rijden, hangt hier ook wat vanaf of je daar al mee kan beginnen of niet). Het komt vanzelf wel, maar ondertussen moet jij wel leren om mooi rechtop te gaan zitten, anders maak je het hem alleen maar moeilijker. Als je denkt dat het aan de lengte van je beugels ligt kan je altijd proberen om ze eens een gaatje langer of korter te maken. Probeer je schouders goed naar achteren te houden dat helpt ook om rechter te zitten Lachen.

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:10

heb je dit ook met andere paarden of alleen met deze?
een keer je beugels op een andere maat proberen kan nooit kwaad, en eigenlijk heb ik niks erbij toetevoegen want dat is al gezegd. Veel succes!

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:12

Ik neig er zelf ook naar. Het is gewoon een foutje die erin zit. Probeer recht te blijven zitten, let erop tijdens het rijden, en concentreer je erop dat je altijd meer achterover blijft zitten als er iets zou gebeuren Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 17:13

ik heb het wel een beetje bij andere paarden, maar wel veel minder, omdat mijn paard ook nog een beetje onvoorspelbaar is, soms gaat ze opeens snel en dan opeens langzaam, dus dan zit ik steviger als ik voorover zit. maar ik let er wel heel veel op. en bedankt voor de tips allemaal!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 17:13

maar ik sta zowiezo een beetje naar voren, ook als ik gewoon sta neig ik wat naar voren te staan

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:54

Je voelt je dus niet helemaal op je gemak? Dat is normaal met een jong paard, maar je zal toch je uiterste best moeten doen om toch op je gemak te zijn. Anders kan je paardje ook nooit helemaal ontspannen. Je voelt je misschien beter als je naar voor zit, maar dat is het helemaal niet. Niet voor jou en je paard.

Volgens mij heeft je paard haar evenwicht toch niet helemaal gevonden, maar zoals ik al zei dat is normaal bij jonge paarden. Je hoeft je er niet druk om te maken, alleen moet jij haar "begeleiden" zodat ze op haar eigen benen kan léren lopen. En dat "begeleiden" lukt niet als jij naar voren leunt. Het enige wat jij dus nu moet doen is dat af leren! Denk er gewoon heel de tijd aan, hou je schouders goed naar achter, kijk voor je en denk aan je zitbeenknobbels. Veel succes Lachen.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:28

Misschien is de balans van je zadel niet goed waardoor je voorover valt of wordt geduwd....
Dit komt heel heel heel veel voor helaas en is zo makkelijk op te lossen....

x_i_ris_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:43

Je zou eens moeten proberen een tijdje zonder beugels te rijden dit verbeterd
je zit heel sterk en je moet dan eigenlijk wel terug gaan zitten. Ook kun je af
en toe eens balkjes in de bak leggen zodat je pony een regelmatiger tempo
krijgt waardoor het ook makkelijker voor jou is om je houding te verbeteren! Knipoog

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 09:51

Het is dus eigenlijk een teken dat je niet ontspannen rijd, als ik het goed heb.
Het is eigenlijk een kwestie van jezelf constant controleren, even jezelf concentreren op je zit, en je pony even in een volte zetten ofzo.
Zoals iris al zegt, kan je is proberen zonder beugels te rijden, of je instructrice om een zitles vragen. Zo kan je misschien ook de takt van je pony verbeteren. Lachen

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:31

Mirte_ schreef:
Het is dus eigenlijk een teken dat je niet ontspannen rijd, als ik het goed heb.
Het is eigenlijk een kwestie van jezelf constant controleren, even jezelf concentreren op je zit, en je pony even in een volte zetten ofzo.
Zoals iris al zegt, kan je is proberen zonder beugels te rijden, of je instructrice om een zitles vragen. Zo kan je misschien ook de takt van je pony verbeteren. Lachen

Eens maar niet zonder beugels rijden in dit geval.
Je hebt blijkbaar moeit met zitten, en als je zonder beugels rijd heb je minder 'houvast' zeg maar.

_Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:51

Ik herken het probleem wel, heb het ook een hele tijd gedaan bij een jong paard..
Mijn instructrice heeft de hele tijd op mijn houding gelet, en ze zei dat ik om me heen moest kijken dat hielp ook heel erg. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:10

Als je sowieso wel wat naar voren staat, staat je bekken misschien wat gekanteld. Probeer die dus terug te kantelen, probeer áltijd op je houding te letten, gewoon netjes recht staan en zitten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:16

Ik vind het erg belangrijk hoe de pony is en hoe lang deze onder het zadel is. Want bij een paard net onder het zadel is het verstandig om naar voren te zitten en minder gewicht in het zadel te laten. Ook de schokken kun je beter opvangen en zorgen dat je niet met een harde klap in het zadel terecht komt.
Doorzitten kan een goede oefening zijn, wanneer het paard lang genoeg onder het zadel is. Wel vind ik begeleiding het belangrijkste, want doorzitten als je bekken niet goed staat is niet eerlijk voor het paardje etc .
De begeleider kan ook steeds zeggen dat je rechtop moet gaan zitten, dan heb je het ook zo weer goed Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:18

Even ter correctie: Stoelzit is juist als je je benen naar voren afsteekt, als je je benen naar achteren steekt heb je eerder een dooszit (naar voren gekanteld bekken).
Het lijkt me dat het vooral aan jezelf ligt. Je zult eerst je houding moeten veranderen als je gewoon loopt of staat, en dan pas zul je verbeteringen gaan zien op je paard.
Misschien dat een aantal lessen Centered Riding je kan helpen. Ook zonder zadel rijden (gewoon in stap) kan je balans verbeteren.
Zoek eerst je balancepoint. Dat vind je door op de grond te gaan zitten en je benen en armen op te tillen. Het punt waar je dan op balanceert, tussen je staartbeen en je zitbeenknobbels, daar moet je op zitten! Altijd!
Je kunt voor een paar euro een trainingsbal kopen, bij de sportzaak ofzo. Daarop kun je goed je zit en balans oefenen, bv als je achter de computer zit. Zo kun je ontdekken welke kant de bal op rolt als je je bekken op een bepaalde manier kantelt. Je paard zal ook op die manier op je zit reageren!
Verder is het boek van Anne Muller, Basis rijkunst, Wta beweegt de ruiter waarschijnlijk wel wat voor jou. Er staan veel oefeningen in voor het verbeteren van de zit en voor de meeste oefeningen heb je geen paard nodig, maar die kun je altijd toepassen zodat het proces versneld.
Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips. Veel succes.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:22

Ik zie nu pas dat ik stoelzit geschreven heb, bedoelde eigenlijk vorkzit Clown . Ik ken het verschil wel degelijk want heb het ooit al eens uitgelegd. *zoekt link van topic*
([HAW] Haflinger Donja @ privéles (verbetering!))

Gewoon een foutje dus Lachen. Van dooszit heb ik nog nooit gehoord *LOL*.

(lomp & blond Schijnheilig )
Laatst bijgewerkt door Hvelreki op 28-12-07 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

xxlinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:25

of je beugels niet goed zitten kunnen wij nu niet zeggen.
je moet het gewoon zelf uitproberen
misschien gaat het dan beter.

Lisaavitalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:34

als je je hakken uitdrukt dan blijf je meestal ook beter recht zitten Knipoog, even een tipje Lachen

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:53

Beugels lekker lang en vooral voor je kijken, dat helpt allebei erg goed. En iemand meenemen die je er constant op wijst. Is op het moment heeel irritant, maar later zul je er profijt van hebben. Is iets waar je eventjes doorheen moet! Lachen (Ervaring.. Schijnheilig)

meissiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:10

heb je niet een bondje onder je zade liggen want sommige hogen het zadel van achteren op en sommige vallen dan voorover.
en het kan liggen aan het zadel zelf. want ik heb vaak op verschillende paarden gereden en heb gehad met een bepaald zadel dat ik helemaal voorover hing en dat had de eigenaar ook en normaal zit ik nooit zo.
mischien meot je is op een ander paard gaan zitten of ander zadel kijken of je dan nog zo zit zo wel ja dan doe je het zelf Tong uitsteken

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:22

Het voorover zitten heb ik ook een zeer lange tijd gehad. Vanaf het 1ste moment dat ik paardrij zit ik al een klein beetje naar voren. Mijn instructrice heeft zo vaak gezegd; Maaike rechtop zitten. Op een gegeven moment had ik het in stap onder controle. Dan zat ik netjes rechtop, dit heeft veel spiegelwerk gekost. Nu na zo'n 8 jaar, heb ik alleen nog af en toe in de draf en bij het aanspringen in de galop.
Wat ik je kan aanraden is gewoon veel spiegelwerk, elke keer kijken of je recht op zit. Daarnaast goed naar voren kijken, en op je gevoel rijden. Knipoog

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 01:16

Of je buikspieren wat meer aanspannen...

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:19

waarschijnlijk zijn je beugels wat aan de korte kant en misschien wil het ook helpen als je je hakken meer uitdrukt. als je je hakken namelijk omhoog hebt ben je uit evenwicht en ga je voorover hangen . je moet ook echt je kont in het zadel drukken .. Tong uitsteken veel suc6

DFromHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 01:06

rug lang maken