goed zitten op het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chance

goed zitten op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 13:40

Hoi allemaal,

Hopelijk kan iemand mij helpen en goede tips geven.

Mijn probleem/problemen:

1: Kan niet stilzitten op het paard
2: Doorzitten lijkt voor mij bijna onmogelijk.
3: Benen goed stilhouden en mijn handen idem

Door dat ik dus deze problemen heb, kan ik mijn paard niet nageeflijk rijden.
En wordt ze ook ontzettend heet. Met als gevolg dat ik me handen vastzet. En ze loop juist pas lekker als ze nageeflijk loopt. Aan de pony ( 17 jaar) liggen mijn problemen niet want zij is tenslotte z dressuur en z springen. Zij kan het.

Ik heb al 1x in de week les en dan gaat het wel redelijk, maar ben ik alleen aan het rijden dan gaat het mis. Dus alle tips zijn van harte welkom.

Mocht je een foto willen van hoe ik zit dan moet je ff in mijn profiel kijken of ik zal er wel zo snel mogelijk een paar erbij zetten.

Anoniem

Re: goed zitten op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:49

Doe eens wat andere foto's? Op die in je profiel zie ik je in stoelzit en veel te ver naar voren met je schouders, maar zo te zien zijn dat ook behoorlijk oude foto's.

Dingen als nagefelijk rijden daar moet je imo nog helemaal niet aan denken zolang je zelf niet netjes kunt rijden. Om een paard optimaal te laten lopen, zul je als ruiter eerst optimale omstandigheden moeten creeëren.

Bedenk eens voor jezelf waar het grote verschil in zit tussen lesrijden en voor jezelf rijden?
Ik "hoor" mijn trainer als ik aan het rijden ben. Als ik zelf een probleempje tegenkom, dan 'hoor' ik hem in gedachten al tegen me praten hoe ik het op moet lossen. Maar daar moet ik wel bijvermelden dat ik zelf redelijk wat ervaring heb en een behoorlijk grote klik met mijn instructeur heb.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:53

Ik kamp met dezelfde problemen. Het paard kan netjes lopen, maar ik als ruiter ben te wiebelig en onzeker in het zadel.
Hoewel ik lessen erin heb lijkt het erger te worden Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:58

Da's mogelijk het verschil tussen bewust en onbewust onbekwaam Knipoog

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 08:25

@sonja, deze foto's zijn dacht ik begin september gemaakt.
Zal proberen om vandaag nieuwe foto's te maken. Knipoog

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 09:54

Misschien is je intsructrice vragen om een zitles? Zonder beigels rijden helpt vaak ook voor mij. gewoon kleine stukjes draven.
Eerst goed zitten in stap, en zodra je ''het goede gevoel'' heb, kan je proberen dat vast te houden in draf. Lachen

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 09:56

Ik zal het vandaag eens proberen zonder beugels, hopelijk laat de pony dat ook toe Tong uitsteken
Ik heb volgende week weer les dus ik zal idd eens vragen of de les een keer alleen het zitten kan worden geoefend. Ik moet er wel bij zeggen dat deze pony ook wel zijn benen zeer hoog optilt. Dus dat maakt het ook lastig om goed te zitten.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:40

Misschien eens een, of een aantal zitlessen nemen, zodat je zit onafhankelijk wordt. Zonder beugels rijden kan ook helpen, ben ik de laatste tijd ook mee bezig. Knipoog

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:54

Hoe komt het dat het in de les wel goed gaat? Door de instructies van de instructeur? Volg dan die instructies ook gewoon op als je zelf aan het rijden bent.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:00

Ik heb zelf veel geleerd van het boek Basis Rijkunst van Anne Muller. Daar staat enorm veel in over houding e.d. en het wordt op een prettige en duidelijke manier uitgelegd.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:34

Ga eerst maar normaal leren zitten, en begin dan pas met het nageeflijk rijden Lachen Anders kun je de pony teveel storen, dan lukt het dus inderdaad niet, en dat kan teleurstellingen veroorzaken.

Ik weet niet hoe lang je al rijdt? Zitlessen lijkt me in elk geval een goede optie. Iemand het paard laten longeren, jij erop zitten. Jij moet dan op je houding letten, en diegene kan aanmerken wat je verkeerd/goed doet Lachen Dat zou ik zeker een paar keer oefenen als ik jou was.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 12:04

Ik rijd inmiddels wel 15 jaar, ik heb 5 jr manege les gehad gehad daarna een paar paarden verzorgdt en daarna 1 eigen pony gehad, deze weer helaas verkocht .

4 jr niks gedaan met de paarden, toen eindeljk weer een verzorgpaard en daarna een eigen tinker, waar ik dus 2 jr gelden heel verkeerd vanaf ben gevallen en door de bak gesleurdt,(deze is helaas nu ook weer verkocht en heb nu een zeer lieve 3,5 jarige concorde merrie (zie profiel) en ik rijd nu sinds een half jaar op een e-pony waarop ik het rijden dus weer aan het leren ben en mijn vertrouwen weer aan het terugwinnen ben. Ik ben dus ook heel bang om te vallen.

En betrefdt mijn eigen paard, zij is dragende en daar rijd ik alleen zonder zadel op en een paar rondjes stappen omdat ze nu niet teveel werk aan kan gezien haar omvang en gewicht nu. Ze is in maart uigerekend. Zij is heel nuchter van karakter en ook ontzettend braaf.
En aangezien zij dadelijk in september 2008 goed ingereden gaat worden wil ik nu juist alles zo goed mogelijk aanleren zodat ik dadelijk haar ook goed kan rijden en haar niet in de weg zit.

x_i_ris_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:40

Je zou kunnen proberen af en toe eens zonder beugels te gaan rijden, dit helpt heel goed voor je houding!
Dit langzaam opbouwen en telkens een beetje langer begin met ong 5 min ofzo en dan echt alleen maar op je eigen houding letten.
Je zult merken dat het beter gaat en je je dan ook beter op je paard kunt concentreren. Knipoog

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 18:58

Ik heb het helaas vandaag nog niet kunnen uit proberen om zonder beugels te rijden omdat ze met van alles en nog wat bezig waren in de wei, en daar was ilanda niet zo happig op. (met 4 benen de lucht in en rennen) Morgenvroeg ga ik het zeker proberen, de eigenaar vanhet paard helpt me dan ff mee .

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:03

Het klopt wat de rest zegt over zonder beugels rijde, helpt super.
Maar als ik het zo hoor is je paardje wel een beetje heet. Vraag anders misschien de eigenaar even om haar/hem aan de longe te houde. Kan je paardje nergens heen en hoef jij je alleen maar op je zit te concentreren. En hoe ze met de neus loopt maakt helemaal niets uit, daar pas over nadenken als je goed zit.

Succes ermee!!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:05

Ilanda is zeer zeker een heet paardje, maar absoluut niet gemeen.at dat betrefd gezien haar kennen en kunnen de ideale leerpaard/pony. De eigenaar zegt al als je op haar goed kunt zitten dan kun je op alle paarden goed blijven zitten. Tong uitsteken

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:30

misschien kan je zonder zadel gaan rijden
dat verbetert je zit...
of even zonder beugels zo leer je jezelf lang maken en
kan je beter blijven zitten
op de foto zit je iets te ver naar voren
maar ik kan daar niet veel over zeggen
aangezien ze best onduidelijk zijn