Mijn been gaat naar voren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennylicious

Mijn been gaat naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 13:11

Hooooi

Nou ik had even een vraagje want ik merk dat mijn kuit telkens teveel naar voren gaat, als ik hem dan naar achteren probeer te doen lukt dat op de 1 of andere manier niet echt goed.
Iemand tips?

Liseef

Re: Mijn been gaat naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:16

Op je paard gaan zitten, benen op de goede plek leggen, en je een tijd erop focussen dat je ze daar houdt. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen Lachen

_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:30

Je kan je voet ook met een strotouwtje aan de singel vastmaken, dat heb ik 1 keer gedaan en nu heb ik mn been altijd goed liggen Knipoog
Je kan de volgende dag er wel spierpijn van krijgen Tong uitsteken

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:37

misschien beugels korter ofzo?? Knipoog

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:09

Ik zou je voet zelf niet vastmaken aan de singel.Als er dan iets gebeurd kan je niet weg met je benen.
Je kan wel je stijgbeugel vastmaken aan je singel,dan kan je nog altijd met je voet uit je stijgbeugel in geval van nood...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:15

Heb je het met 1 specifiek zadel, of heb je het in alle zadels waar je in rijdt? Want dat is een wezenlijk verschil.
De zit van een zadel is best heel persoonlijk. Dus als je het in 1 zadel hebt en anders nooit, dan heb je in principe geen rijtechnisch probleem, maar 'past' het zadel je stomweg niet.

Als je het in meerdere zadels hebt, dan heb je inderdaad een probleem met je houding en is het kwestie van de oorzaak daarvan opzoeken. Kan bv zijn dat je zelf te 'lui' bent in je actieve rijhouding, maar het kan bv ook zijn dat je je bekken niet in de juiste positie draait. Dat is via internet onmogelijk te beoordelen, maar daar zou een goede instructeur binnen een paar minuten een goed oordeel over moeten kunnen vellen.

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 19:57

Ik denk dat je voet vast binden aan de singel en alles niet echt goeie opties zijn. Je voet is dan alleen voor even in deze houding, maar het is de bedoeling dat je die ''voethouding'' zo weet te krijgen, dat deze blijvend is.
Ik denk niet dat je er heel erg veel aan kan veranderen.
Opstijgen, je been op de juiste plek proberen te leggen, en je er op blijven focussen.
Evt misschien een idee om een keer zonder beugels te rijden? Je heb dan vaak al sneller door waar je been hoort te liggen.

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 09:47

Ik heb het ook een tijd gehad. En toen dacht ik er in elke hoek aan dat mn been naar achter moest en nu doe ik het niet meer Knipoog .

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 10:40

Sonja schreef:
Heb je het met 1 specifiek zadel, of heb je het in alle zadels waar je in rijdt? Want dat is een wezenlijk verschil.
De zit van een zadel is best heel persoonlijk. Dus als je het in 1 zadel hebt en anders nooit, dan heb je in principe geen rijtechnisch probleem, maar 'past' het zadel je stomweg niet.

Als je het in meerdere zadels hebt, dan heb je inderdaad een probleem met je houding en is het kwestie van de oorzaak daarvan opzoeken. Kan bv zijn dat je zelf te 'lui' bent in je actieve rijhouding, maar het kan bv ook zijn dat je je bekken niet in de juiste positie draait. Dat is via internet onmogelijk te beoordelen, maar daar zou een goede instructeur binnen een paar minuten een goed oordeel over moeten kunnen vellen.

Ik heb het met alle zadels.
En ik heb gehoord dat ik wat te 'statisch' rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:18

Als je het met alle zadels hebt, dan heb je inderdaad een probleem met je zit. Maar zoals gezegd, is er onmogelijk via een post op internet te raden waar dat aan zal liggen. Mogelijk hou je je onderrug te vast, kantel je je bekken niet op de juiste manier, of neem je het 'zitten op je kont' ietsjes té letterlijk en zit je té veel op je kont, waardoor je zitbeenknobbels geen contact met het zadel meer hebben.

"Leuk" probleem voor een gemotiveerde instructeur om mee aan de slag te gaan hoor! Wat zegt je eigen instructeur ervan, en welke tips en oefeningen heb je al gehad? (adh daarvan kunnen we misschien opmaken waar jouw probleem vandaan komt)

Ook zou je bijvoorbeeld eens een clinic 'houding en zit' kunnen volgen, zoals ze hier in de omgeving bijvoorbeeld door Petra Rossler gegeven worden; die doet dat hartstikke leuk. Krijg je meteen een hoop oefeningen om je evenwicht te verbeteren en om op een goede manier je spieren op te rekken.

Vertel eens wat over wat je eigen instructeur er mee doet?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:09

Ik ben het met Sonja eens. Ik zelf heb dit probleem ook, in een beetje een andere "vorm" dan. Bij mij is het nl. een probleem met 1 zadel, in alle andere zadels is mijn beenligging correct.

Zou het geen optie zijn om eens wat zitlessen te volgen? Of eens naar een clinic inderdaad. Touwtje aan de singel ben ik ook absoluut geen voorstander van omdat het ten eerste niet veilig is en ten tweede omdat je de oorzaak van het probleem er niet mee aanpakt en het bijgevolg hoogstwaarschijnlijk zal terugkomen. Zoals Sonja al zei wat zegt je instructeur hieraan te moeten doen? En als hij hier niet veel aan doen/op zegt kan je hem er het best eens over aanspreken of eens naar polsen Lachen.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 10:44

M'n instructrice zegt dat ik teveel mijn bovenbeen aanspan, en dat ik juist mijn kuit aan moet spannen, doormiddel deze wat meer naar achteren te leggen, en dan aangespannen houden.

Maar op de 1 of andere manier houd ik mijn bovenbeen strak tegen het zadel. Ik doe dit al 8 jaar, op mijn vorige manege werd er niks van gezegd, tot dat er een instructrice mij les kwam geven die van de manege afkomt waar ik nu rijd. (vat je het nog? ik ben dus van manege geswichted) en die viel het op. Nu ik op deze manege rijd hoor ik hetzelfde van de instructrice die ik nu heb, als van de vorige instructrice. Bovenbeen er niet aanhouden, maar je onderbeen, maar telkens als ik dat probeer,
wil het op de 1 of andere manier niet...Dus daarom opende ik deze topic, of er tips zijn om het wel voor elkaar te krijgen.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 10:51

Ik heb wel een foto van mij op mn vorige verzorgpaard, hier stap ik in, vandaar de lange teugel. Hij is een beetje onduidelijk maargoed:

Afbeelding