Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met aan de teugel hangen, bedoel je dat ze tijdens het nagefelijk lopen heel veel druk op jou teugel gaat zetten zodat haar hoofd zeg maar in jou handen ligt, als je loslaat, schiet het naar beneden, daar heb ik wel wat oplossingen voor.
Rijd een keer die nagefelijkheid eruit, het is een basis, nagevelijk lopen, maar de échte basis is het goed lopen zonder dat je paard nagefelijk is!.
Rijdt je paard actief, als ze gaat hangen op je teugel, geef haar een tikje achter je been, en blijf dit herhalen. Houd haar goed wakker, zodat ze alert blijft op jou been. In principe is nagevelijkheid er makkelijk uit te rijden, heel voorwaarts gaan, of het gewoon niet vragen. Er zijn niet heel veel paarden die het uit zichzelf doen.
Als het op een andere manier hangen aan de teugel is, dan snap ik niet wat je bedoeld
.
2. Ze gaan redelijk samen, de bovenstaande twee. Als ik zeg actief houden, bedoel ik niet dusdanig opfokken dat je paard gaat lopen stressen, en heel erg gespannen gaat lopen. Die ontspanning moet er blijven, en in principe gaat een paard dan vanzelf door zijn rug lopen. Ook kan je even terugspringen naar de longe. Kijk even goed wat het daadwerkelijke probleem is, en ik denk wel dat je zelf in staat bent dat te zien, en ga er daarna iets aan doen!. Als het echt is dat ze ontspannen loopt maar haar rug gewoon niet gebruikt, kan je proberen een poosje te longeren met de pessoa, dat werkt wel eens voor het netjes door de rug lopen. Ook kan je haar bijzetten, maar zorg vooral dat ze laag is ingesteld, dus met haar hoofdje netjes naar beneden, bij wijze van spreken de hele tijd haar hals strekken. Dat is meestal gepaard met goed door de rug lopen. Zorg wel dat ze niet gaat rollen!.
3. Is het 1 balk waar je haar aan vast zet als je haar gaat poetsen?, want dan kan het zijn dat er iets "engs" is in de buurt van die balk. Als je haar telkens ergens anders vast zet en ze blijft het zelfde probleem vertonen, dan kan het ook gewoon een schrikreactie zijn. Als ze blijft stilstaan als je haar niet vast zet tijdens het poetsen, dan zou ik dat doen, wel oppassen dat ze niet weg loopt. Verder moet je haar er gewoon mee confronteren; opbouwen!.
Eerst laat je haar 1 minuut aan de balk staan, en je begint haar te borstelen. Als ze 1 minuut netjes en ontspannen heeft stilgestaan, beloon haar!. Dat ga je opbouwen tot je ongeveer 20 minuten stil kan staan, zonder ook maar iets. Let elke keer goed op als ze wel gaat hangen, wees erop voorbereid, en kijk dus goed of er misschien een vogel omhoog vliegt waardoor ze bang wordt en gaat hangen. Het kan namelijk heel goed ook angst zijn.