Een paar rijtechnische problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Okira

Een paar rijtechnische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 10:20

1. Mijn paardje hangt nogal erg aan de teugel (terwijl ze vroeger erg zacht te rijden was), nu denk ik persoonlijk dat het komt omdat ze lange tijd niet echt serieus meer gereden heeft. Zogezegd dat alles weer wat los moeten komen. Zou ik dit kunnen verhelpen door een ander bitje (nu heb ik een dubbel gebroken), zou een enkel gebroken beter zijn? Of zou het helpen met haar een paar keer zonder zadel te longeren en daarna met zadel, zodat alles echt weer soepel kan worden?

2. Correct gebruik van achterhand en rug. Door het niet soepel lopen gebruikt mijn paard haar achterhand niet, en haar rug niet op de jusite manier. Hebben jullie enkele tips hoe ik hieraan kan werken?

3. Geen rijtechnisch probleem. Mijn paard heeft bang om ergens vast te hangen. Als ik haar ergens durf vastknopen trekt ze gewoon alles stuk :s. Ze kan bij wijze van spreken eerst 10 min rustig staan en dan plots beginnen trekken, vervolgens raakt ze in paniek en trekt ze nog meer, en dan trekt ze alles gewoon kapot tot ze los is. Vroeger had ze hier geen problemen mee, ik had al gedacht dat het misschien zou gekomen zijn doordat ze 1x erg verschoten is toen ze vasthing en haar toen ook losgetrokken heeft...

Krips

Re: Een paar rijtechnische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:02

1 & 2: Ik denk dat dit probleem best dicht bij elkaar ligt. Doordat de achterhand niet actief is gaat ze hangen op de voorhand. Op te lossen door de achterhand actief te krijgen. Denk aan tempowisselingen en goede begeleiding!

3. Ik zal weer helemaal vooraan beginnen. Korte tijdjes vast staan en bijvoorbeeld wat lekkers geven zodat je paardje het weer met leuke dingen gaat associeren.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:08

Een en twee hangt samen, ik zou veel cavaletti rijden, ontspannen in het bos, overgangen rijden, longeren met een pessoa of dubbele longe, in-uitjes springen. Allerlei oefeningen waarbij ze dus haar achterhand goed moet gebruiken. In wendingen goed doorgalopperen en -draven, niet laten sleffen, kleine stukjes verruimen en weer terugnemen,...

Drie is zoals Krips al zei opnieuw vooraan beginnen. Hou het touw eerst zelf vast terwijl ze losjes 'vaststaat', kort vaststaan,...

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:34

1 en 2. Hangen word vaak veroorzaakt door te weinig gebruik van de achterhand en vaak ook een bepaalde mate van onactiefheid. Hiervoor is het rijden van tempowisseling het meest effectief om de achterhand en actiefheid te activeren.

3. Hier worden paarden die problemen hebben met vaststaan met een elastiek vastgezet. Vaak is het een paniekreactie wanneer een paard wil bewegen en merkt dat een touw hem dit onmogelijk maakt. Een elastiek rekt mee waardoor het voor een paard minder bedreigend is en vaak is de paniekreactie er uit en blijft het paard een stuk rustiger staan. Neem voor de zekerheid wel een touw met veiligheidsklip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:11

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met aan de teugel hangen, bedoel je dat ze tijdens het nagefelijk lopen heel veel druk op jou teugel gaat zetten zodat haar hoofd zeg maar in jou handen ligt, als je loslaat, schiet het naar beneden, daar heb ik wel wat oplossingen voor.

Rijd een keer die nagefelijkheid eruit, het is een basis, nagevelijk lopen, maar de échte basis is het goed lopen zonder dat je paard nagefelijk is!.

Rijdt je paard actief, als ze gaat hangen op je teugel, geef haar een tikje achter je been, en blijf dit herhalen. Houd haar goed wakker, zodat ze alert blijft op jou been. In principe is nagevelijkheid er makkelijk uit te rijden, heel voorwaarts gaan, of het gewoon niet vragen. Er zijn niet heel veel paarden die het uit zichzelf doen.

Als het op een andere manier hangen aan de teugel is, dan snap ik niet wat je bedoeld Tong uitsteken.

2. Ze gaan redelijk samen, de bovenstaande twee. Als ik zeg actief houden, bedoel ik niet dusdanig opfokken dat je paard gaat lopen stressen, en heel erg gespannen gaat lopen. Die ontspanning moet er blijven, en in principe gaat een paard dan vanzelf door zijn rug lopen. Ook kan je even terugspringen naar de longe. Kijk even goed wat het daadwerkelijke probleem is, en ik denk wel dat je zelf in staat bent dat te zien, en ga er daarna iets aan doen!. Als het echt is dat ze ontspannen loopt maar haar rug gewoon niet gebruikt, kan je proberen een poosje te longeren met de pessoa, dat werkt wel eens voor het netjes door de rug lopen. Ook kan je haar bijzetten, maar zorg vooral dat ze laag is ingesteld, dus met haar hoofdje netjes naar beneden, bij wijze van spreken de hele tijd haar hals strekken. Dat is meestal gepaard met goed door de rug lopen. Zorg wel dat ze niet gaat rollen!.

3. Is het 1 balk waar je haar aan vast zet als je haar gaat poetsen?, want dan kan het zijn dat er iets "engs" is in de buurt van die balk. Als je haar telkens ergens anders vast zet en ze blijft het zelfde probleem vertonen, dan kan het ook gewoon een schrikreactie zijn. Als ze blijft stilstaan als je haar niet vast zet tijdens het poetsen, dan zou ik dat doen, wel oppassen dat ze niet weg loopt. Verder moet je haar er gewoon mee confronteren; opbouwen!.
Eerst laat je haar 1 minuut aan de balk staan, en je begint haar te borstelen. Als ze 1 minuut netjes en ontspannen heeft stilgestaan, beloon haar!. Dat ga je opbouwen tot je ongeveer 20 minuten stil kan staan, zonder ook maar iets. Let elke keer goed op als ze wel gaat hangen, wees erop voorbereid, en kijk dus goed of er misschien een vogel omhoog vliegt waardoor ze bang wordt en gaat hangen. Het kan namelijk heel goed ook angst zijn.