Hoe paard soepeler in de mond maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anniee

Hoe paard soepeler in de mond maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 22:16

Hoi!

Onze welsh is het afgelopen jaar verleased geweest en is nu stukken harder in de mond dan voorheen, toen was hij op je pinken te rijden zeg maar. Hij nam het bit mooi aan en ging nageven als je hem lekker voorwaarts reed met constante aanleuning. Nu reageert hij hier niet meer op Boos!

Het zusje van een vriendin rijdt er nu op en ik laat haar met een zachte aanleuning rijden en hem niet in de mond zitten. Ik zou hem heel graag weer wat soepeler willen krijgen.
Wat kunnen we hier aan doen? Let wel; het rijtechnische gedeelte graag vanaf de basic; meisje rijdt nog maar 2 jaar en is zelf nog maar 11 dus heeft nog veel te leren. Zelf rijd ik er vanwege zijn formaat niet op maar zou voor af en toe wel kunnen.

Zelf zat ik er aan te denken om hem een tijdje op een rubber bitje of bitloos te laten rijden of heeft dat geen nut? Bloos

Graag jullie meningenideeen!

rhapsody_do

Re: Hoe paard soepeler in de mond maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:21

Ik zou iedere keer een ophouding maken en als het paard dan meegeeft, geef je iets meer teugel. Todat je op een gegeven moment op een lange teugel relaxed kan rijden. Gaat dit goed?? Pak je hem steeds iets meer op.
Succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:44

Een rubber bitje is niet echt vriendelijk, dat kan gaan schuren en een branderig gevoel geven omdat het zo ruw is. Maar bitloos lijkt me wel erg fijn om het paardje licht in de mond te krijgen. Verder is het gewoon een kwestie van tijd, als je een hele tijd met lossere teugels rijdt dan wordt de mond vanzelf weer gevoeliger.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 22:47

@ MT: Bedankt, van dat rubber heb ik wel vaker gehoord inderdaad. Toch doet de haf van mijn vriendin het er erg goed op, ligt er denk ik ook aan hoe het bit in de mond ligt.
Ik zal in ieder geval het bitloze hoofdstel even meenemen naar stal en ze daar mee laten rijden, hij gaat daarop altijd vanzelf nageven Vork
Ze rijden hem nu net 2 maandjes dus het zal nog wel een tijdje duren voordat hij "genezen" is maar we hebben alle tijd Lachen

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:08

Ik rij vaak met een halster en bevestig de teugels waar je normaal je halstertouw aan vastzet (halster zonder beweegbare ring)
Teugels los en naar de zijkant bewegen en beenhulp erbij.
Zo leer je meteen te sturen met je benen en leert je paard op die manier ook goed naar de been te luisteren.
Vanaf daar hulpen met benen geven en het bit er als extra bij.
Maar ik raad aan eerst losse teugel en benen voordat je de teugels oppakt en aan de teugel wilt rijden.
En geef het tijd Lachen
In ieder geval heel veel succes! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:39

Is dat de 5-jarige waar het over gaat? Heeft 'ie niet gewoon last van z'n gebit? Zit nu wel in de leeftijd van het wisselen en doppen krijgen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:43

Of misschien een ander fysiek probleem? Rug of nek? Een paard laat niet snel merken dat hij pijn heeft, maar als hij in een jaar zois vastgereden kan een bezoekje aan de osteo/fysio vast geen kwaad.
Je kunt er dan misschien zelf niet op, maar je kunt wel proberen om aan de lange lijnen het juiste gevoel weer op te zoeken. Waarschijnlijk ben jij daar toch handiger in dan die jonge ruiter. Dit uiteraard nadat het paard is onderzocht.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 09:47

Het is inderdaad de 5,5 jarige waar het over gaat.
1 van de ruiters kennende is hij toch echt 'ruw' gereden, ik heb hem af en toe bereden het afgelopen jaar en dit duidelijk gemerkt. Ook zit hij vast op rechts, wat niet zo heel gek is aangezien die ruiter een sterke rechterhand hanteerde.

Als ik hem aan de longe zet met een touwtje loopt hij meteen nageeflijk en loopt ook wel mooi los.
Alicia, moet ik hem dan aan de dubbele longe longeren? Dat heb ik 1,5 maand geleden ook een keertje gedaan en hij liep op zich best netjes toen (was voor hem de eerste keer aan de dubbele longe).

Ik ga ze vandaag met bitloos hoofdstel laten rijden, eens kijken wat dat oplevert.

Bedankt voor het meedenken allemaal Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:51

Als de ruiter heel sterk op rechts was, dan ligt het voor de hand dat het paard scheefgereden is. Klassiek rechtrichten is dan je oplossing. Continue werken naar een gelijkwaardige aanleuning op links en rechts en vooral de voorhand vóór de achterhand blijven zetten en niet andersom gaan redeneren.
Longeren (met dubbele longe) vind ik zelf altijd erg prettig werken. Niet alleen bij problemen overigens, maar gewoon standaard in de training. Bij mij lopen ze minimaal 1x maar liever nog 2x per week aan de longes.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 09:54

Sonja, daar wou ik ze inderdaad ook mee bezig laten. Probleem is; hoe laat je 11jarige ruiters rechtrichten?
Heb je een duidelijke uitleg die ik aan ze kan overbrengen voor de linker- en rechterhand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:08

O ja wacht even daar ga ik nu te makkelijk aan voorbij. Da's nog niet makkelijk, temeer omdat het ruitertje zelf pas 2 jaar rijdt.
Enige (kindvriendelijke) uitleg over het gevoel in 2 handen is op z'n plaats, maar om eerst het probleem op te gaan lossen is het misschien handig om er eerst een ervaren en niet te zware ruiter op te zetten. EN zelf het longewerk op te pakken misschien.

Een twee jaar rijdende elfjarige kan dit probleem niet verhelpen. Dat is een utopie.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 13:52

Ze hebben zonet met bitloos hoofdstel gereden en qua aanleuning liep hij hier heel fijn op. Het was voor hem weer even wennen om bitloos te lopen maar na een tijdje liep hij mooi in aanleuning in alle gangen Lachen
Ik kon duidelijk zien dat hij scheefliep; de linkerteugel van de ruiter hing steeds met een boogje terwijl ze beide teugels even kort had. Hij loopt dus met zijn hoofd naar links...
Heb al duidelijk gezegd dat ook als hij scheef loopt met zijn hoofd, ze toch op beide teugels even veel druk moet proberen te houden.
Blijft echt het moeilijkste wat je kunt hebben met een pony vind ik zelf.

Mijn haf die ik net een paar maandjes onder het zadel heb doet dit nu ook. Hij liep eerst met zijn hoofd steeds naar rechts en nu loopt hij met zijn hoofd naar links en valt amper naar rechts te sturen. Voordeel van de welsh is dat deze verder is in africhting en dus goed zijwaarts valt te rijden, wat mijn haf dus absoluut nog niet snapt. Ik probeer hem met mijn rechterbeen naar de linkerteugel te rijden en in wendingen te voorkomen dat ik hem echt 'om moet trekken' maar dat valt nog niet mee zeg!
Iemand nog meer tips? Slim

We staan net twee weken op deze manege en gaan over een maand ongeveer ook les nemen, hopelijk steken ze hier weer flink wat van op!

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:29

als ik op buiterit ga wil ik een paard dat op de lichste teugeldruk terug gaat ook in de bak hoor, maar dan vraag ik het eerts normaal en daarna als hij niet reageerd kom ik harder in en daarna hebik geen paard meer inme handen, dan luisterd hij op een klein beetje druk.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 09:37

Het teruggaan is geen enkel probleem, dat doet hij wel goed en ook op zit en stem valt hij wat dat betreft goed te rijden. Het is puur het sterk zijn aan 1 kant en het scheeflopen dat het probleem is.