En nu verder??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

victorielove

En nu verder??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 13:28

Haaa bokkers!

Ik ben mijn 4 jarige merrie victorie aan het inrijden. Dit doe ik zelf, omdat eigenlijk verder er niemand iets mee kan doen. Dan luisterd ze gewoon niet en doet alsof ze helemaal niets kan. ze kan ook niet tegen vreemdelingen dus door iemand anders in laten rijden is géén optie. en aangezien ik het zelf ook moeten kunnen zal dit prima lukken alleen heb ik wat tips nodig Bloos

Tot nu toe gaat alles prima! Haha! ze is gewend aan het bit, zadel en luisterd naar stemhulpen (stap, draf, galop, door, kalm aan, hoo maar, kom maar (die heb ik haar aangeleerd) ) en ik stap en draaf nu netjes aan de longee met mij erop. dit prima zonder problemen. Maar nu vraag ik me af.. en nu verder?! welke volgende stap moet ik nemen?

en dan ook nog een vraagje? Hoe moet ik dadelijk, als ze de basis kent, haar leren aan de teugel te leren lopen (op een vriendelijke manier)

dus bij alles is het belangrijk dat het paardvriendelijk gebeurt, zonder dwang!!!!!

Alvast bedankt voor jullie reacties! Haha!

Kuss victorielove

Gowlan

Re: En nu verder??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:50

Nou ik ben daar op dat gebied niet zo heel bekend, maar doe kalm aan en blijf de basis volhouden, liever dat je dat wat langer blijft oefenen dan dat ze later in der leven een terugval krijgt.
de volgende stap misschien de galop gewoon? Tong uitsteken
nou veel succes ermee, hoop dat het lukt! Lachen

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 09:53

iemand anders nog tips ? Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 09:56

Ik vind niet dat je vooruit moet gaan kijken.
Als je paardje ontspannen met je mee werkt, gaat ze vanzelf aan de teugel lopen.
Leer het in ieder geval niet met zagen, maar met ontspanning.

En ik zou meer gaan werken aan de omgang met vreemde.
Ooit zal je paard benaderd of behandeld moeten worden door een vreemde.
Dan kun je daar beter op voor bereid zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:15

De volgende stap is haar wennen aan je beenhulpen.
Eerst stemhulp en zachtjes je been aanleggen, reageert ze daar goed op dan eerst beenhulp en dan pas stemhulp.
Ook kun je gaan oefenen met sturen door de longecirkel zelf groter en kleiner te maken.
Denk er ook om dat je heel goed oefent met halthouden. Het is heel vervelend als je los bent van de lijn en je komt er achter dat je niet meer van je paard komt omdat hij het halthouden niet goed kent Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:43

Ik geloof niet in vierjarigen die zich niet door een ander laten werken. Ik vind dat een héél wezenlijk deel van de opvoeding, dat ze dat óók moeten leren. Ik zou dat dus zeker niet overslaan.

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 10:59

bedankt hier kan ik echt iets mee! Haha!

Maar ik ben nu al zo ver met haar en ik ben al met haar bezig vanaf haar geboorte. Het is dus deels ook mijn schuld, maar ik kwam er te laat achter. Maar als ik nu andere mensen ermee laat werken dan draait ze helemaal door en zou ik dus weer van voor af aan moeten beginnen..

hoe kan ik het beste beginnen met andere mensen met haar laten werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:12

Gewoon heel rustig met de basis; van stal halen, laten verzorgen, loslaten en weer ophalen. Als dat goed gaat dan uit gaan breiden; aan de longe gaan nemen, zelfde commando's laten gebruiken als dat jij doet om de verwarring zo klein mogelijk te houden. Een eerlijk en consequent iemand neemt het echt wel over. Echt, het is zó belangrijk in de opvoeding.

En bijkomend voordeel is dat je, als je iemand erbij gaat betrekken, zelf óók hulp hebt. Hoewel je die nu blijkbaar ook al hebt (en daarmee eigenlijk ook al je bewijs hebt dat het paard best door iemand anders gewerkt kan worden; de eerste keren erop is de longeur echt de leider, paard is jou "kwijt" geweest toen je erop zat Knipoog )

Verder qua rijden: gewoon rustig uit gaan bouwen wat je nu hebt. Beenhulpen gaan combineren aan je stemhulpen, rustig maar duidelijk gaan sturen, en je kunt gerust eens een galopje mee gaan pakken. Persoonlijk vind ik het fijn om een jong paard zo snel mogelijk klaar te hebben om mee naar buiten te kunnen. Zodat je lekker rechtuit kunt gaan werken. Worden ze lekker sterk van en het is zó veel leuker dan in de bak werken voor ze.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:15

ik kendatwel hoor, uitproberen bij anderen, en als ik met haarbezig ga doet ze alles heel braaf. ook met een paard van bijna 4 jaar... maar toch moet een da of hoefsmid ook alles met een paard kunnen doen, dus je zal toch moeten laten wennen aan onbekende mensen denk ik...

x_britjj_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:18

ik zal een leraar of leraares nemen die dingen uitlegt en ergens mee helpt ( ze hoeft er dan niet op maar kan gewoon op de grond dingen doorgeven) als je dat bijvoorbeeld 1 keer per week neemt kan je dara de rest van de week mee oefenen.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:51

Ik ga mee met Sonja. Is ze verkeersmak (aan de hand)? Dat is heel belangrijk en moet ze ook leren! Kost veel tijd, dus lekker snel mee beginnen. Dan zou je bijvoorbeeld een stukje van het erf af kunnen uitstappen na het werk. Zo kun je dat een beetje opbouwen.

Daarbij inderdaad de galop. Als ze dit netjes kan zonder iemand er op, dan kun je het eens proberen. Ook inderdaad je been- en teugelhulpen erbij gaan doen (dus samen met de stemhulpen).

Daarbij, veel respect voor de manier waarop je bezig bent. Lekker rustig, geen haast, stapje voor stapje alles doen. Probeer eens een rustig iemand mee te nemen, waarop ze misschien wel reageert, maar waar ze net aan kan wennen (misschien is poetsen en uit de box halen al wel te veel). Dus bijvoorbeeld gewoon bij de stal staan waar ze hem net kan zien als jij bezig bent. En dat bouw je op. Zodra ze ergens niet meer op reageert, haal je het een stukje dichterbij en laat je haar daar aan wennen.

Volgens mij komt het wel goed. Ik ben erg benieuwd naar jullie ontwikkelingen!

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:42

Over het aan de teugel laten lopen.
Niet tever vooruit gaan kijken.. Elk paard is namelijk anders! Ik heb in mijn leven veel paarden zadelmak gemaakt en de een gaat vanzelf lekker ontspannen over de rug lopen en bij de andere moet je er flink aan sleutelen. Ik zou gewoon wachten totdat je erop zit, dan wijst het vanzelf wel welke methode het beste is! Wat ik wel belangrijk vind. Eerst voorwaarts dan neerwaarst. En goed met je been naar de hand toerijden en niet te veel met de teugels willen doen!

Succes!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:54

Zou de volgende stap niet kunnen zijn: les nemen?
Zodat je samen met je instructeur/trice bekijkt wat het beste is voor je paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:57

Als volgende stap zou ik verder gaan, als ze met jou erop aan de longe goed alles doet. Ik zou beginnen met goed longeren, en daarna kan je misschien los uitstappen, en daarna gewoon tussendoor even los aan het werk, en uiteindelijk ook los draven en galopperen. Pas wel op dat je haar eerst even aan de longe hebt voor de frisheid/energie Lachen.

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 20:51

dank jullie wel..

verkeersmak is ze al.. ze staa namelijk in een wei naast een drukke weg. traktor rijd 3 keer per week de wei in om hooi te brengen. meestal word het ding dan ook besnuffeld. Als we over erf lopen staat er altijd wel een auto of aanhanger waar ze langs moeten en da vind ze helemaal niet eng. gistere toevallig over een groot stuk zeil gelopen. ze gaf geen kik. eigelijk is ze helemaal bom proof. écht heerlijk. ik had geen hulp dus ik heb enkel gelongeerd met zadel en hoofdstel. veel met stemhulp enzo. en wel even gehangen aan haar zadel enzo. toen beloont en even over het erf gewandeld. volgende keer kan ik er hopelijk weer op Lachen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:58

Ik ken het probleem van paardje dat eenkennig was....

Ik reed toen nog niet zolang..
Kennis van me had een haf.. Polleke.. beleerd, ging super!
ze kon er alles mee..
Maar toen kwam de eigenaar... En Polleke flipte.. soort van..
Die had zoiets van hellluuuupppppp...

Oplossing was redelijk simpel..
Ik nog niet lang rijdend individu ben vriendjes geworden met
Polleke..
Vervolgens ikke op Polleke, diegene die hem beleerd had in
het midden met longe eraan..
Zo wende Polleke vanzelf ook aan andere ruiter / zit / hulpen /
stem etc. op haar rug.. Langzaam laten wennen..
Uiteindelijk Polleke door meerdere mensen te rijden...

Altijd handig, dat meerdere mensen iets met je paard kunnen..
Stel dat je ziek wordt, vakantie of wat dan ook...
Bij ons op stal stond er 1 waar 1 jaar lang alleen het baasje en
1 ander persoon een halster om konden doen.. is toch belachelijk..
Stel dat er brand is of zo... of iets anders....

Voor de rest ben je prima bezig, gewoon geduld, rust, en
paard de tijd geven... dan geeft het paard zichzelf aan jou..