Steeds verkeerd aanspringen, na terugnemen altijd goed!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appelflapje

Steeds verkeerd aanspringen, na terugnemen altijd goed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 21:02

Doei!

Ik vind het nu onderhand wel een beetje vervelend worden. Scheve mond Ik rijd dus officiele wedstrijden op een manegepony, maar hij heeft echt een heel irritante gewoonte. Scheve mond
Als ik in de linkergalop moet aanspringen, wéét ik gewoon dat hij de eerste keer altijd verkeerd springt. Verdrietig En ik weet ook dat op het moment dat ik hem terugneem en opnieuw aanspring, hij het áltijd goed doet. Schijnheilig Het probleem is dat ik dus voor het aanspringen altijd een 4 heb, maar voor de volte erna wel een 6. Nagelbijten / Gniffelen Standaard. Beetje jammer, als ik die 4 kon voorkomen zou ik een stuk verder komen, vooral omdat ik nu júist vaak rond de 180 zit, meestal precies erop. Knipoog

Hij laat dus zelf zien dat hij makkelijk die kant op kán galoperen, maar weten jullie misschien waarom hij dit stéeds precies hetzelfde fout doet en wat ik daaraan kan doen?
Hij is dus manegepony, maar in de lessen is het meestal hetzelfde probleem. Scheve mond Bijkomend probleem: de kleine kindjes zijn al blij dát ze in galop kunnen en gaan hem niet terugnemen als hij verkeerd zit. Scheve mond

Hopelijk weten jullie iets waardoor de 4 voortaan van mijn protocol kan verdwijnen? Lachen

midgie

Re: Steeds verkeerd aanspringen, na terugnemen altijd goed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 08:10

Ja is fout aangeleerd , dus de pony kan er niets aan doen, een balans probleem wat heel lang kan duren eer je dat weer recht hebt gebreit, zeker bij een wat ouder pony.

Kan ook zijn dat hij stijf is of last van zijn rug,
Na laten kijken is misschien een optie.
Ja en dat er andere op rijden die het niet kunnen verhelpen is vervelend ook voor de pony niet echt gezond, maar ja dat heb je met manege pony`s, daar word vaak niet echt zuining mee om gegaan.
Maar geef niet de pony de schuld door ongeduldig en boos te worden, want het arme dier weet niet beter, dit is een fout van de mens, door het dier niet goed recht gericht te hebben

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 09:44

Appelflapje schreef:
wéét ik gewoon dat hij de eerste keer altijd verkeerd springt. En ik weet ook dat op het moment dat ik hem terugneem en opnieuw aanspring, hij het áltijd goed doet.

Is dit niet een deel van je probleem??? Zoiets als de zichzelf vervullende voorspelling. Omdat je wéét dat hij het fout doet, gaat het fout. Omdat je wéét dat hij het goed doet, gaat het goed.
Doe lekker alsof je gek bent, en denk gewoon dat het de tweede keer aangalopperen is.

Kijk trouwens ook even kritisch naar wat je zelf doet. de kans is namelijk ook best groot dat jij de tweede keer toch iets anders doet dan de eerste keer. Wat ook zo kan zijn, is dat hij enigzins scheef is, en daardoor niet in de bocht aan kan galopperen, maar wel op het moment dat je rechtuit gaat. Gewoon eens op het rechte aangalopperen, kijken wat hij dan doet.

Tot slot kan het helpen om vaak en kort te galopperen, om op die manier de pony sterker te maken waardoor het allemaal wat makkelijker gaat.

succes er mee, want ik kan me voorstellen dat het een erg lastig probleem is!!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:56

Natuurlijk is een manege pony anders dan een eigen pony. Ik weet dan ook niet hoe vaak jij er per week op rijd? Alleen de wedstrijden of iedere dag. Want als je iedere dag rijd met hem kun je er nog op trainen. Maar alleen op wds word een beetje lastig om dan echt te trainen.

zorg er in iedergeval voor dat je hulpen heeel duidelijk zijn. Dus binnen been overduidelijk op de singel en buiten been overduidelijk achter de singel en de goede stelling.

en als je in de lessen ook op hem rijd kan je misschien aan je instructrice vragen hoe het op gelost moet worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:59

Buitenbeen naar achteren, achterhand een beetje naar binnen zetten, wel zorgen dat hij niet tegen je binnenbeen inkomt en dan duidelijk de galophulp. In de les kun je proberen een heel klein voltetje te draven en op de helft van de volte aan te laten springen en zo de rest van het voltetje doorrijden naar de hoefslag.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:30

Hij springt na het terugnemen wél goed aan DOOR HET TERUGNEMEN!!!
Veel ruiters laten hun dieren veel te hard gaan en in galop vallen, ipv dan ze het vanuit verzameling laten aanspringen.
Denk niet aan galop als een versnelling, maar gewoon verandering van ritme. Een paard kan immers zo langzaam galopperen dat je het lopend kunt bijhouden!
Dus, bij die eerste keer aanspringen ook even een halve ophouding, dán de hulpen (vergeet niet de twee handen naar buiten wat ik zo vaak zie vergeten, maar de binnenhand mag daarbij niet over de manenkam komen) en geef de hulpen op een moment en niet gewoon maar harder drijven en maar hopen dat hij in galop gaat. Jij beslist waar en hoe hij aanspringt. Neem dat punt trouwens ook alvast in je hoofd, dat help. Denk ook "en NU" en doe dan die halve ophouding gevolgd door de hulpen.

Het is idd trouwens ook een feit dat als je denkt dat het verkeerd gaat het dan ook zeker verkeerd gaat. Dus altijd denken aan hoe je het WEL wilt.