4,5 jarige schiet van hoefslag af.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

4,5 jarige schiet van hoefslag af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 20:22

Mijn 4,5 jarige ruin heeft de laatste tijd een nieuw trucje uitgevonden. Van de hoefslag af rennen. Ik voel dit aankomen, maar weet niet hoe ik dit moet stoppen. Meestal als ik het voel neem ik hem iets terug in tempo zodat ik hem meer onder controle heb. Ik heb de laatste tijd ook gemerkt dat ik, als ik merk dat hij iets wil doen, mijn binnenhand omhoog doet. Maar van een instructrice heb ik gehoord dat ik hem juist naar beneden moet houden en soort wijkend naar de hoefslag moet rijden als hij er af wil schieten. Dit lukt niet altijd,
Hebben jullie nog tips?

Het is meestal de eerste 10 min. dat hij het doet. Ik zet hem dan aan het werk zodat hij afgeleid is, maar hoe kan ik er voor zorgen dat hij het echt niet meer doet.

Groetjes Nelleke

natasja1991

Re: 4,5 jarige schiet van hoefslag af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:25

probeer eens op de 2e hoefslag of de a-x-c lijn

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:29

zweep in de binnenhand en een tikje geven als je het voelt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:20

Misschien voor je erop gaat even wat handwerk doen en hem even lekker gymmen voor je erop gaat, zodat hij lekker soepel is en al vast wat warm gedraait en al aan je hulpen staat voor je er op gaat,

Lientje_luf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:07

Zweepje in de binnenhand, wanneer je het voelt aankomen binnenbeen .. reageert hij hier niet op tikje erbij Knipoog

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:16

Ocho doet het ook. Ik let erg op mijn buitenteugel. Die moet ik goed begrenzen. Binnen teugel tegen de hals. Binnenbeen er stevig aan. Tikje met zweepje tegen binnenschouder.

Een goede oefening is voltes maken op b-e-b of e-b-e
En dan zorgen dat ze ECHT rond zijn. Wat dus echt niet meevalt, want ook op die volte zal hij in een of andere hoek naar binnen vallen. Ocho vindt het gewoon nog moeilijk zijn balans goed te houden en toch netjes lichaamsbuiging te geven. Daarom valt hij vast voor de bochten op de lange zijde naar binnen. Hij hoopt op die manier de buiging te kunnen vermijden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 09:54

Je zegt dat als je het aan voelt komen, je hem terug neemt. Dit zou ik dus juist niet doen!! Zet hem maar voorwaarts, en zet hem maar aan het werk!! Zorg dat je hem bezig houd. Met terugnemen geef je ze over het algemeen alleen maar méér kans om er tussenuit te piepen, ipv minder.

Door je binnenhand iets omhoog te doen, vraag je hem eigenlijk al iets in de binnenstelling. Wat het voor hem dus inderdaad ook weer makkelijker maakt om er tussenuit te gaan. Handen dus op gelijke hoogte houden.

Wijkend richting de hoefslag is een op zich een goede oefening, maar je zou ook net de andere kant op kunnen gaan wijken. Je zou ook juist zelf de volte op kunnen gaan voordat hij wegspringt.

Ik denk dat het inderdaad belangrijk is dat je iets onderneemt als je ook maar denkt dat hij het gaat doen. Je hoeft hem niet te straffen, dus als je reageert alsof hij het gaat doen en dat was niet zo, dan is er ook niks aan de hand. Gewoon aan het werk zetten, en zodra je ook maar denkt dat hij gaat, meteen iets doen. Wat maakt in wezen niet zoveel uit, alleen terugrijden is juist het enige wat je beter niet kan doen.
Zorg er verder voor dat als het hem wel lukt, je hem door blijft rijden. Ookal springt hij weg, blijf sturen en blijf rijden.

Zodra hij erachter komt dat het het niet meer lukt én dat als het hem wel lukt het hem niks oplevert, houdt hij er vanzelf weer mee op.

Succes!