Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

.. Verder eerst balkjes lopen inderdaad en zorgen dat je de hindernissen goed afzet.. Alicia2u schreef:Ik heb mijn jonge 4 jarige leren springen dmv clickertraining. Eerst het princiepe van de clicker geleerd, balkjes gelopen etc. Toen kleine hindernis goed afgezet en hem er twee keer over moeten jagen. Op het moment dat hij sprong geclickt en beloond. Daarna hoefde ik enkel naar de hindernis te wijzen en hij springt (nog altijd met clicker en beloning).
Ook onder het zadel geclickert en nu trekt hij op een fijne manier naar de hindernis. Hij ziet het echt positief. Op die manier ook dubbelsprongen en in-uitjes aangeleerd.
Persoonlijk vind ik 3 nog wat jong voor springen.
Alicia2u schreef:Ik heb mijn jonge 4 jarige leren springen dmv clickertraining. Eerst het princiepe van de clicker geleerd, balkjes gelopen etc. Toen kleine hindernis goed afgezet en hem er twee keer over moeten jagen. Op het moment dat hij sprong geclickt en beloond. Daarna hoefde ik enkel naar de hindernis te wijzen en hij springt (nog altijd met clicker en beloning).
Ook onder het zadel geclickert en nu trekt hij op een fijne manier naar de hindernis. Hij ziet het echt positief. Op die manier ook dubbelsprongen en in-uitjes aangeleerd.
femmefatale1 schreef:Alicia2u schreef:Ik heb mijn jonge 4 jarige leren springen dmv clickertraining. Eerst het princiepe van de clicker geleerd, balkjes gelopen etc. Toen kleine hindernis goed afgezet en hem er twee keer over moeten jagen. Op het moment dat hij sprong geclickt en beloond. Daarna hoefde ik enkel naar de hindernis te wijzen en hij springt (nog altijd met clicker en beloning).
Ok.. erg interessant..
Maar hoe wil je dat straks gaan doen, als je een wedstrijd hebt??
femmefatale1 schreef:Ok.. maar dan vindt je paard het ook leuk..
Maar er zijn ook paarden die het absoluut niet leuk vinden, maar het toch doen voor de beloning..
En wat gebeurd er dan, als de beloning er niet meer is..
femmefatale1 schreef:@ Alicia2u:
Er zijn idd paarden die het echt niet kennen, maar daar doel ik niet op..
Ik bedoel de paarden die echt te dom zijn om de voeten op te tillen.. ook hier bereik je met een clicker helaas niets..
Ik heb het zeg maar over die 'uitzonderingen die de regel bevestigen'..
Is niet negatief bedoeld, maar heb ook paarden gezien die er echt te stom voor zijn.. of te laks.. en dan zal een clicker ook weinig nut hebben..
Alicia2u schreef:femmefatale1 schreef:@ Alicia2u:
Er zijn idd paarden die het echt niet kennen, maar daar doel ik niet op..
Ik bedoel de paarden die echt te dom zijn om de voeten op te tillen.. ook hier bereik je met een clicker helaas niets..
Ik heb het zeg maar over die 'uitzonderingen die de regel bevestigen'..
Is niet negatief bedoeld, maar heb ook paarden gezien die er echt te stom voor zijn.. of te laks.. en dan zal een clicker ook weinig nut hebben..
Nee, dat ben ik met je eens. Sommige paarden hebben nu eenmaal geen talent om te springen, maar het gaat hier om een jong, onbevangen paard. Bovendien kan ee paard wat geen uitgesproken talent heeft voor springen, nog plezier hebben in het af en toe afwisselen van de dagelijkse training met een balkje of hindernis. Daar heeft het geen talent voor nodig en eerlijk gezegd maakt het mij niet uit als mijn paard een balk afgooit; hij merkt vanzelf wel dat het veel makkelijker is om gewoon wat hoger te springen en anders zijn er professionele trainers die je met een onvoorzichtig paard verder kunnen helpen.
Toch denk ik dat je dit ook kan klikkertrainen: alleen klikken als hij niets aanraakt. Positive reinforcement heet dat. Heeft over het algemeen meer effect dan straffen als hij wel wat afgooit.
femmefatale1 schreef:Haha, heb hiervoor een paardje gehad, Amadeus, en die was echt te stom om zijn voeten op te tillen.
Ook dit was een onbevangen paard, hij was 2..
Hij ging er wel braaf overheen, maar snapte niet dat hij zijn voeten beter op moest tillen.. zelfs al deed het hem pijn als hij het aan stootte, volgende keer weer in de fout..
Nu heb ik een jong springpaard, ook 2 jaar, wat wel deze aanleg heeft.
Heb met hem cavaletti gestapt aan de hand, en deze tilde wel zijn voeten op, en als hij iets aan tikte was dat een wijze les..
Ik bedoel.. het moet er wel in zitten, van nature..
Een paard mag bang zijn of voorzichtig, of dol enthousiast, maar niet te naïef of ongeïnteresseerd..
En dan ben ik van mening dat een goeie opleiding net zo effectief is als een clickertraining..