Heel raar paard springt altijd weg !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DevilsFriend

Heel raar paard springt altijd weg !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 22:51

hallo,mijn paard is sinds een paard maanden terug op de manege.
Hij komt van ongeveer 4maand op de wei .
het rijden gaat heel erg goed Haha! !
springen ook enz,meestal kom ik in de voormiddag rijden endan is er meestal niemand in de piste! dan op een dag kwam ik later rijden ..en we reden ong met vijf en dit is wat er gebeurde:

nu het probleem is dat bv als ik op linkerhand zit en we kruisen met iemand die van rechterhand komt springt hij langs de kant TEGEN de muur ! ( of omgekeerd )
en dat doet echt pijn aan mij knie !
Ik snap het niet zo goed want vroeger deed hij dat nooit!
hij is bang van alle paard die hem voorbij rijden enz dus springt hij gewoon weg! echt gek! Doet hij dat gewoon om met mijn voeten te spelen of niet ??
wie kan me helpen ! ??
xxdoei

Lynn_Nikita

Re: Heel raar paard springt altijd weg !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:53

hij heeft tidj op wei gestaan, was dat in een kudde
was hij soms het pispaaltje of zo
kan zijn dat hij moet wennen dat paard passeerd, en uit " respect" opzij spring, of bang om klap te krijgen

Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:53

misschien heeft die op de wei wel paar rake klappen gehad,en misschien is die bang als die langs een paard loopt om een trap te krijgen,

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 22:55

Ja heb ik ook aangedacht !
maar hier het volgende : toen ik hem kocht had hij 4 JAAR op een weide gestaan alleen dus , en nu nog steeds!
de eerste keer na die 4jaar deed hij dat niet! Ziek

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:00

Misschien was ie met rijden de eerste keer daar overdonderd?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:47

Of stond ie deze keer in de wei met een paar dieren die hem liepen te plagen? DAt kan. Misschien is hij daardoor onzekerder... Geloof niet dat het spelen met jou is, zover gaat een paard zijn psyche niet.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:50

ik denk ook dat het met de rangorde te maken heeft.
lopen de desbetreffende paarden ook wel samen in de bak of de wei?
je zou eens kunnen kijken dan, of je kan ontdekken hoe de rangorde in elkaar zit binnen de groep.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 00:09

Een paard doet zoiets niet om je te pesten, zo denkt een paard niet. Hij zal inderdaad uit 'respect' danwel ''angst'' voor het andere paard opzij springen. Probeer je paard vertrouwen te geven en ga dit gewoon oefenen met iemand erbij in de bak die je eerst met ruimte passeert en vervolgens de ruimte krapper maakt. Neem hier de tijd voor. Een paard dat ik heb gereden deed dit ook weleens, die draaide zich om, sprong opzij of ging bokken. Binnen een week was het over. Succes

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:02

Ik had dat op de manege! Op een pony die nog heel jong is, die schrok altijd van der eigen schaduw en sprong dus ook weg..
ik zette haar toen goed aan het werk dat ze meer op mij let en niet op andere dingen..

SiSi1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:21

Mijn paard doet/deed dit ook. In het begin alleen bij witte paarden. Dit was omdat ik een keertje met iemand samen aan het stappen was en dat witte paard haar gestampt heeft. De laatste tijd heeft ze het niet meer zo erg. Alleen bij een paard die ook maar te pas en te onpas z'n kont naar binnen gooit. Dan word ze bang en gaat ze of rennen of ze draait zich weg. Dus bij mij is het puur van de angst.

Ik heb dit opgelost om telkens de confrontatie met andere paarden aan te gaan, dus gewoon extra iemand tegemoet rijden (dit in jou geval veel aan de kant oefenen waar jij niet op de hoefslag hoeft te passeren, om je knie te ontzien... Knipoog ) Ook heel veel belonen als het goed doen, dit moet je vooral niet vergeten... Haha!