Galop - een moeilijk punt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaskiaKur

Galop - een moeilijk punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 18:44

Hallo Bokkers,

Ik rij een tijdje een paard van een dame die nu enkele weken zwanger is.
Heel leuk en ik vind het een uitdaging om deze vrouw te helpen en dit paard beweging te geven.
Momenteel is ons doel om haar goed laag en diep te rijden en uiteindelijk dit helemaal ontspannen. Draf word beetje bij beetje steeds beter maar galop is echt een probleem.
Elke keer als ik aangalloppeer, springt ze zo explosief aan dat ze zowat door mijn teugel heen springt. Ze heeft een tempo eropstaan of dat ze de trein moet halen en word sterk. Tuurlijk, dit komt allemaal grotendeels omdat ze het moeilijk vind, maar wat is nu een goede oefening om haar rustig te krijgen maar toch uiteindelijk haar zo goed aan het werk te zetten met laag en diep rijden?

Alle tips zijn welkom/vragen zijn welkom! Haha!
Groetjes,
Saskia

Katja

Re: Galop - een moeilijk punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:48

Vaak vind ik een beetje in galop laten vallen fijner werken dan aanspringen bij dergelijke paarden en verder zoveel mogelijk op een cirkel werken en als ze te hard gaat eventueel de volte iets verkleinen. Dan is het wel belangrijk dat je een goede (niet schuivende) bodem hebt.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 18:51

Katja schreef:
Vaak vind ik een beetje in galop laten vallen fijner werken dan aanspringen bij dergelijke paarden en verder zoveel mogelijk op een cirkel werken en als ze te hard gaat eventueel de volte iets verkleinen. Dan is het wel belangrijk dat je een goede (niet schuivende) bodem hebt.

Ik rij voornamelijk voltes zodat ze zich niet zoveel kan versnellen maar dat doet ze toch echt wel. Ik moet haar dan wel echt terugnemen, anders peert ze um eronder uit.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:51

En als je de volte verkleint.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 18:55

Heeft weinig zin. Daar word ze allemaal gespannender van.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:58

Steeds kleine stukjes galopperen. Bijvoorbeeld: 1 volte galop, terug in draf.. lange zijde in draf en weer aanspringen in galop. Haar 'afsnijden' door de volte steeds te verkleinen is naar mijn mening niet de oplossing om haar rustiger te laten galopperen. Je voorkomt alleen maar dat ze vaart kan maken. Galoppeerd ze ook zo hard aan de longe?

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 18:59

Dat weet ik niet Lachen De eigenaresse longeert haar, ik rij.
Overgangen heb ik al eens geprobeerd. Dat voorkomt alleen op een gegeven moment haar explossief aanspringen maar niet de snelheid en hoe sterk ze word.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:03

En als je de teugels een losgooit als ze zo hard gaat?? Klinkt misschien raar, maar bij sommige paarden werkt dat heel goed. Als ze daar 'rustiger' van wordt, kun je de teugels er steeds meer bij gaan pakken.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:48

Nooit geprobeerd, maar hoever ik haar ken denk ik niet dat ze daar rustiger van word. Maar het is altijd het proberen waard. Lachen

xxlinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:51

misschien kan je een hulpteugel gebruiken.
en ook kun je je paard aan de longerlijn doen en aan de bijzet.
en dan met ee nzweep erachter(alleen erachter niet mee slaan)
misschien helpt dat
het is ook nog goed voor het over de rug lopen.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:52

Ze word al bijgezet gelongeerd door de eigenaresse. Sindsdien gaat het steeds beter, maar galop blijft een probleem.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:54

handen wat lager en breder zetten en zelf verlicht gaan zitten. Vaak duw je ze zelf onder je weg als ze zo druk worden.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:05

Wat Damber en Lielle zeggen, teugels losgooien en in verlichte zit gaan zitten wil nog wel eens heel goed helpen. Vaak worden ze daar fijn ontspannen van en bovendien moeten ze dan wel op eigen benen lopen ipv op jouw hand steun zoeken. Van daaruit dan weer verder werken.