draver rustiger laten galopperen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happyangie

draver rustiger laten galopperen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 18:29

hoihoi wie heeft er een paar tips voor me ??
ik heb een draver ze kan super galop alleen wat aan de snellere kant hoe krijg ik haar rustiger??
wie heeft er ook een draver en kent dit probleem en hoe heb je dit opgelost???
Gr Angela

eekhoornerik

Re: draver rustiger laten galopperen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:18

Hoi!

Ik heb 3 jaar op een draver gereden die in het begin ook alleen maar heel hard en vlak gallopeerde en plat de bochten door ging.

Als eerste hebben ik en de eigenaresse GOEDE les genomen! Heel belangrijk.

In deze les hebben we geleerd om het paardje gedurende een periode alleen maar op de volte te laten galloperen. Volte openen en weer sluiten (volte niet te klein maken ivm evenwicht). Zelf heel zwaar zitten, diep ademhalen en alles naar je onderbuik brengen qua ademhaling.

Gallopeer altijd beide kanten op en alleen op de volte. Na verloop van tijd (duurt echter wel even) zal je paardje rustiger gaan galloperen en kan je de volte steeds iets ruimer maken.

Indien dit goed gaat dan ga je vervolgens in de galop de volte steeds verplaatsen, je begint dus op een volte bij de A en eindigt op een volte bij de C. En omgekeerd. Dus telkens als je 1 x de volte gereden heb, verplaats je hem iets meer naar het midden.

Indien de galop in de voltes beter en controleerbaar is geworden en het paardje ook echt goed verzameld gallopeerd (dat voel je doordat je wat meer om hoog gegooid wordt) dan heb je al heel wat bereikt!!

Maar voorlopig dus geen rechte stukken in de bak. Let wel goed op dat je niet te lang gallopeerd op de volte ivm de belasting van de benen.
En zodra ze een goed tempo heeft belonen en stoppen.

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:31

dank je

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:17

In plaats van lange stukken galopperen wil ik je aanraden steeds kleine stukjes te doen. Zorg voor een nette aansprong en laat je paard één lange zijde galopperen waarna je hem weer terugneemt. Wat ik vaak heb gemerkt is dat een paard na een correcte aansprong vaak enkele passen vrij netjes galoppeerd, de passen die daarop volgen worden vaak vlakker en niet opwaarts.
Probeer je eerst op deze paar passen te concentreren, laat je paard hier krachtiger in worden en bouw daarop voort.

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 18:00

Jemilah schreef:
In plaats van lange stukken galopperen wil ik je aanraden steeds kleine stukjes te doen. Zorg voor een nette aansprong en laat je paard één lange zijde galopperen waarna je hem weer terugneemt. Wat ik vaak heb gemerkt is dat een paard na een correcte aansprong vaak enkele passen vrij netjes galoppeerd, de passen die daarop volgen worden vaak vlakker en niet opwaarts.
Probeer je eerst op deze paar passen te concentreren, laat je paard hier krachtiger in worden en bouw daarop voort.

heb een draver heh moet iets anders dan rijpaard maar zal zeker proberen als de bak weer zacht is:S:S

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:03

[/quote]
heb een draver heh moet iets anders dan rijpaard maar zal zeker proberen als de bak weer zacht is:S:S[/quote]

huh?
wat een raar antwoord?

nou oke Nors opkijken ik heb zat dravers gereden en zoals jemilah zegt is wel de juiste manier om het ze aan te leren Knipoog

aangalloperen, een lange zijde en dan weer terug nemen..
eerst weer de draf bevestigen, weer aangallopperen en weer een lange zijde nemen later kun je gaan uitbouwen
naar meer en langer

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:08

Mijn draver ging pas lekker galopperen toen hij in draf lekker over de rug kon lopen. Toen kreeg hij meer sprong in de galop.
Verwacht niet dat het in een tijd van ja en nee is aangeleerd, ik weet niet of je paard op de baan heeft gelopen maar als dat wel zo is heeft hij altijd geleerd om zijn rug hol te maken.
In dat geval moet hij eerst leren zijn rug durven gebruiken en sterker te worden in de rug en neem goed les.
Zoals hierboven al gezegd werd, bouw het op .. kleine stukjes, eerst op de volte voor de buiging (dan kan ie ook minder rennen) en dat steeds verder uitbouwen. (totdat je bijna een rondje danst van blijdschap als je de baan doorgaloppeerd Lachen )
Ik heb het ook veel aan de longe geoefend.
Die van mij ging ook altijd heel snel, logisch ... het dier was dit helemaal niet gewent. Zodra het ruggebruik beter werdt en ik 'achter' dus meer aan het werk zette liep ie niet meer van me weg maar kreeg ik de welbekende nageeflijkheid. Hij kwam meer op het achterbeen en het rennerige is er nu helemaal uit.
Let wel, dit is een proces van jaren geweest!!
Succes!!

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 18:23

sassie22 schreef:
Mijn draver ging pas lekker galopperen toen hij in draf lekker over de rug kon lopen. Toen kreeg hij meer sprong in de galop.
Verwacht niet dat het in een tijd van ja en nee is aangeleerd, ik weet niet of je paard op de baan heeft gelopen maar als dat wel zo is heeft hij altijd geleerd om zijn rug hol te maken.
In dat geval moet hij eerst leren zijn rug durven gebruiken en sterker te worden in de rug en neem goed les.
Zoals hierboven al gezegd werd, bouw het op .. kleine stukjes, eerst op de volte voor de buiging (dan kan ie ook minder rennen) en dat steeds verder uitbouwen. (totdat je bijna een rondje danst van blijdschap als je de baan doorgaloppeerd Lachen )
Ik heb het ook veel aan de longe geoefend.
Die van mij ging ook altijd heel snel, logisch ... het dier was dit helemaal niet gewent. Zodra het ruggebruik beter werdt en ik 'achter' dus meer aan het werk zette liep ie niet meer van me weg maar kreeg ik de welbekende nageeflijkheid. Hij kwam meer op het achterbeen en het rennerige is er nu helemaal uit.
Let wel, dit is een proces van jaren geweest!!
Succes!!

hee
nou ze kan al super lekker galloperen maar iik wil haar wat langzamer krijgen!
heb echt top paardje
maar k probeer alles wel uit Haha!
thnx allemaal!!!
nee ze heeft niet op baan gelopen

shyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:27

ik heb ook met longeren het galoperen ook heel erg veel geoefend. doordat ze op mijn stem reageerde en ik dan heel langzaam 'rustig' uitsprak en ze hier steeds langzamer van ging lopen en bijna terug viel en dan liet ik haar ietsje sneller. en dan beloonde ik haar heel overdreven...
veel geoefend.
en ook als ik erop zat ging ik vooral ook voltes rijden. zodat ze die snelheid niet kon maken en eigenlijk ging het heel erg snel al wel goed. heb haar veel terug gereden.
soms heeft ze momenten dat ze alleen maar wil galoperen. maar dan maak ik ook voltes. ik denk dat je zelf een beetje moet gaan uitproberen waar jou draver goed op reageerd. want dit verschilt natuurlijk ook weer per pony Knipoog Lachen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:35

mijn vriendin heeft de ex baan draver uit mijn profiel leren galopperen op de rechte stukken
wij wonen vlakbij een groot natuurgebied en daar zijn we gaan oefenen
Clown erst keihard draven en op het laatst sprong hij in galop
dat ging met de tijd steeds beter,later is ze naar een pensionstal verhuist en haar bijrijdster is gaan lessen en dressuur rijden
na ong 1 jaartje kon hij rustig aan aanspringen in galop en rustig galopperen en de galopwissel

toen ik hem 6 jr later overnam ben ik western gaan rijden,ook dat ging erg snel soepeltjes
alleen buiten in de groep was hij graag haantje de voorste
en op strand mocht hij altijd een flinke draf eruit gooien,dat vond hij heerlijk

maar hij kon vanuit stap in een rustig galopje anspringen

veel oefenen en geduld blijven houden Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:53

Citaat:
huh?
wat een raar antwoord?

nou oke Nors opkijken ik heb zat dravers gereden en zoals jemilah zegt is wel de juiste manier om het ze aan te leren Knipoog

aangalloperen, een lange zijde en dan weer terug nemen..
eerst weer de draf bevestigen, weer aangallopperen en weer een lange zijde nemen later kun je gaan uitbouwen
naar meer en langer

Een draver is een gewoon rijpaard hoor Haha!

Ik denk dat de boven genoemde manieren wel goed zijn. Wil alleen nog een tip meegeven, let erop dat je niet te vaak deze overgang achter elkaar aan doet. Dan zorg je juist dat ze actiever wordt en zal de galop eerder heftiger worden dan ontspannender. Doe de oefening, ga dan weer in een rustig basis tempo draven, erg belangrijk bij dravers, en als de rust er weer is doe je het weer op nieuw. Dus vanuit de ontspanning, dan leert ze vanzelf dat galop ontspanning is.
Denk om je eigen houding, voorover en snelle ademhaling is harder. Achterover, diep zitten, bekken kantelen en diep ademhalen is rustiger.

Succes!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:00

Mijn exbijrijdpaardje kon zelfs na 2 jaar vanuit stilstand aanspringen in galop!! En vanuit galop halthouden.

Is dus allemaal mogelijk! Maar neem wel les, dat is zoooooooo belangrijk....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:11

De ene van mij springt al aan voordat je erop zit.. Die is het dus niet goed aangeleerd. Maar daar gaat het niet over Tong uitsteken Rust, geduld en de juiste begeleiding, doen wonderen.

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 21:16

laetitia schreef:
Mijn exbijrijdpaardje kon zelfs na 2 jaar vanuit stilstand aanspringen in galop!! En vanuit galop halthouden.

Is dus allemaal mogelijk! Maar neem wel les, dat is zoooooooo belangrijk....

heb ook les maar we hebbe ff tusse stop ze is op vakantie paar maande:S:S maar ze kan rustig galoperen maar dat is echt soms wanneer ze wil
ik kan ook met haar van uit stap naar galop en vanuit halt naar galop!!
maar wil gewoon tips wat ik kan uitoefenen voor wat mijn paard het prettigs vind!!(welk manier dus)
en ze vind nu zelfs galop beter dan draven dus dat moet k ook ff weer verbeteren!!
dat komt wel goed
als ik zonder zadel rij gaat alles super maar dat komt omdat ik haar dan beter aan voel(ben ik zelf verzekerder) ben ik nu helaas minder omdat ik een paar maanden terug op een stal stond met allemaal dressuur paarden je kent het vast wel kantine boven de bak en daar rij jij met een dravertje tusse
ach ja heb er van geleerd elk paard kan wat tops en mijn paard kan top springen!!
gr angela

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:20

Een draver is gewoon een rijpaard, en net als elk ander onbeleerd paard moet je de galop leren, dus niet anders dan anders. Behalve als ze gekoerst hebben, kan het wat langer duren voor ze het door hebben, maar dat kunnen ze heel snel leren hoor, maar probeer niet te overhaasten. Succes!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:28

Ken het; wij stonden eerst ook op een dressuurstal en werden met de nek aangekeken met onze draver...

Ik sta nu zelf op een fijne recreatiestal met mijn arabier (tja kan je ook niets mee he...!!).

Die draver is enorm opgeknapt toen hij van een drukke pensionstal zonder weidegang naar een rustige stal met elke dag weidegang of paddock ging en waar rust heerste. Geen radio aan op stal of in de bak, geen 6 mensen door de bak heen. Nee lekker het bos in. Ze is een heel ander paard geworden hierdoor.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:31

mirgino schreef:
Clown eerst keihard draven en op het laatst sprong hij in galop

Dit zou ik juist absoluut niet aanraden aangezien het gros van de dravers helemaal niet in galop zal vallen, of het wordt een ongecontroleerde rengalop. Beter is om het aan te leren vanuit stap of draf.

Rechte stukken inderdaad even vermijden, zet maar op de volte. Verder veel met je zit proberen te rijden, zelf ontspannen zijn en met je stem kan je inderdaad ook rustiger krijgen. Als ie terug valt in draf niet meteen weer aanzetten. Het is moeilijk voor ze om langzaam te galopperen, geef hem de tijd.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:15

WendyBZ schreef:
mirgino schreef:
Clown eerst keihard draven en op het laatst sprong hij in galop

Dit zou ik juist absoluut niet aanraden aangezien het gros van de dravers helemaal niet in galop zal vallen, of het wordt een ongecontroleerde rengalop. Beter is om het aan te leren vanuit stap of draf.

Rechte stukken inderdaad even vermijden, zet maar op de volte. Verder veel met je zit proberen te rijden, zelf ontspannen zijn en met je stem kan je inderdaad ook rustiger krijgen. Als ie terug valt in draf niet meteen weer aanzetten. Het is moeilijk voor ze om langzaam te galopperen, geef hem de tijd.

wij hadden geen bak,allen het natuurgebied op 3 min afstand van de wei
en bij ons is het zo goed gegaan.
als hij dan in galop zat dan ging ze hem terugnemen en na een tijd was de galop steeds rustiger.
mijn vriendin heeft het juist buiten op het rechte stuk geleerd.

maar het zal niet DE manier geweest zijn Clown maar het heeft gewerkt Haha!

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 16:07

Ja als ik buiten rij dus niet in de bak kan ze ook tempowisselingen zelfs in draf en galop!!!
maar gaat om de bak

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:08

op de manege is er ook een paard waar ik nu op rijd die supersnel galoppeerd.. als ik voltes ga rijden scheelt het al erg veel

shyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:20

Viva (draver) viel op de rechte stukken uit de galop, en als ik een wending maakte sprong ze weer aan.. dus ik raad aan om veel voltes te rijden. de mijne word op de volte rustiger doordat ze geen snelheid kan maken. en dan steeds een beetje uitbreiden.. Lachen succes !!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:24

Korte stukjes galopperen, en zo rustig uitbouwen, gaat ze te hard? Terug naar draf, en volgende hoek weer aanspringen. Niet hard laten gaan onder het mom van 'ik rij hem wel eens moe', want dat helpt helemaal niks. Hij moet gewoon even doorhebben dat hij ook langzaam kan, en dan komt het wel goed. Zet hem niet op een te kleine volte, kans dat hij in paniek raakt is dan groot, omdat het paard denkt zijn evenwicht te verliezen. Als hij op korte stukjes mooi op tempo galoppeert kun je proberen de stukjes wat langer te maken.

Mijn draver galoppeerde eerst ook gruwelijk hard, en sprong dan ook nog eens bijna om de pas naar de andere galop, doodeng, maar na een paar maanden flink oefenen had hij een heel beheerst galopje gekregen.

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 17:06

het gaat al super bedankt allemaal
ze leert echt heel snel

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:22

Mooi Haha! Goed om te horen Haha!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:34

Flew schreef:
Korte stukjes galopperen, en zo rustig uitbouwen, gaat ze te hard? Terug naar draf, en volgende hoek weer aanspringen. Niet hard laten gaan onder het mom van 'ik rij hem wel eens moe', want dat helpt helemaal niks. Hij moet gewoon even doorhebben dat hij ook langzaam kan, en dan komt het wel goed. Zet hem niet op een te kleine volte, kans dat hij in paniek raakt is dan groot, omdat het paard denkt zijn evenwicht te verliezen. Als hij op korte stukjes mooi op tempo galoppeert kun je proberen de stukjes wat langer te maken.

Mijn draver galoppeerde eerst ook gruwelijk hard, en sprong dan ook nog eens bijna om de pas naar de andere galop, doodeng, maar na een paar maanden flink oefenen had hij een heel beheerst galopje gekregen.

Wat een vreemde uitleg heb jij hier bij zeg Haha!. Een te snelle galop is geen kwestie van 'niet doorhebben dat hij ook langzaam kan'. Een te snelle galop is een kwestie van gebrek aan kracht in de achterhand. Een verzamelde galop kan je alleen krijgen als de achterhand sterk genoeg is en op een goede manier gebruikt wordt, het paard moet dan letterlijk zijn achterhand een pak meer gebruiken om een grotere, tragere sprong te krijgen.

Daarnaast heb ik ook nog nooit een paard in paniek weten gaan op een volte met de gedachte 'ohoow, daar gaat mijn evenwicht'. Op een kleine volte is het weer die achterhand die erbij komt kijken. Hoe kleiner de volte, hoe meer het binnenachterbeen onderin moet komen. Als het paard die kracht in zijn achterhand nog niet heeft, dan zal die kleine volte ook simpelweg niet lukken (gevolg: volte blijft te groot en kan niet kleiner gemaakt worden of paard trekt zich lang of paard valt in draf of...). Dat is geen kwestie van paniek, wel een kwestie van moeilijkheid voor het paard... Hij moet oefeningen gaan doen waarbij kracht nodig is, kracht die hij nog niet heeft.

Mijn tips: (in volgorde uit te voeren Knipoog )
- Begin met die achterhand in draf te trainen! Verzamelen, vooruit rijden, overgangen stap-draf-stap, voltes verkleinen en vergroten,.. Veel korte stukken rijden en ervoor zorgen dat die achterhand actief wordt.
- veel draf-galop-draf-galop overgangen. Correcte overgangen welliswaar. Dus vanuit een mooie rustige draf, in één tijd aanspringen. Niet laten 'aanloopaangaloperen'. Door die overgangen moet hij telkens zijn achterhand wat meer gebruiken. Korte stukjes galop, en dan terug naar draf (korte stukjes = 20/30m)
- In de galop volte gaan verkleinen en vergroten. Aanvoelen hoe ver je kan gaan, in het begin zal dit niet heel ver zijn. Erop letten dat je zelf goed blijft ondersteunen met je binnenbeen (binnenachterbeen moet meer onderin komen), zorgen dat je je binnenteugel kan los laten, en zelf goed recht blijven zitten
- Afwenden op de middenlijn (in draf), kleine volte links/rechts maken en terug aangekomen op de middenlijn aanspringen in galop (door die kleine volte is het achterbeen beter onderin, paard beter verzameld: beter aanspringen = van begin aan beter verzameld blijven) en aan het einde van de middenlijn de (juiste) hoek inrijden en meteen in die hoek weer een kleine volte maken.
- Tussendoor: veel kleine voltes rijden in galop
- Als alles hierboven goed gaat: beginnen met kleine stukjes contragalop (kleine stukjes: bv een gebroken lijn 10/15m maken in galop), beginnen met overgangen van linkse naar rechtse galop (slangelijn, elke boog van galop wisselen), beginnen met overgangen stap-galop-stap

Voila, als dat allemaal goed getraind is, dan zal paardlief wel de mogelijkheid hebben om rustiger te galoperen..