Niet meer vooruit te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

twinkelchw

Niet meer vooruit te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 18:11

Hallo,
ik heb mijn pony nu al 4 jaar en we hebben dan ook een behoorlijk goed band opgebouwd. Met rijden in de bak is ze altijd lekker voorwaarts en schrikt niet veel. Maar als ik naar buiten ga ( de weg op) gaat het aan het begin nog goed maar op den duur gaat ze stil staan en is niet meer vooruit te krijgen. Alleen als er een andere pony voorop loopt gaat ze vooruit. Soms als ik haar aan de hand meeneem loopt ze ook gewoon mee. Het is niet dat ze bang voor iets is want ze rijd al jaren op de weg. Sinds een jaar geleden ongeveer is dit probleem begonnen.Soms ga ik naar het bos of het strand dan heeft ze hier meestal geen last van. Ik hoop dat iemand me een paar tips kan geven om dit probleem te verhelpen Haha! .

isverwijderd

Re: Niet meer vooruit te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:14

Hoe lang is je pony dan al ingereden, als ze nog maar 4 is!! Verward zou ze nu al verpest zijn . .

Ericc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:19

Er staat dat ze hem al 4 jaar heeft niet dat hij 4 jaar is. Haha!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:43

Oooh sorry Ach gut Bloos

Misschien is er een keer wat gebeurt onderweg?
Of ze heeft gewoon geen zin meer. . . (om naar de stal te gaan)

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:00

Alleen op de heen weg staat ze stil, op de terug weg loopt ze door. Het zou inderdaad goed kunnen dat ze gewoon geen zin meer heeft. Maar een oplossing hierop (om haar toch vooruit te krijgen) heb ik niet. Kan ik het haar op de één of andere manier leuker maken?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:02

Absoluut! Een maatje meenemen, zonder de kudde vinden veel paarden weinig aan... althans, om de kudde te verlaten.
Met een maatje erbij is de lol absoluut 90% groter! Daarbij lekker de route afwisselen!

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 11:59

Er gaat de laatste tijd steeds weer een andere pony mee maar ook nu gaat ze stil staan (en achteruit lopen!) terwijl dit eerst nooit was. Ik rij verder niet meer dan 1 keer in de week op de weg. Er is maar één paard waar ze wel gewoon vooruit blijft lopen maar die gaat over een tijdje weg. Heeft iemand nog een idee of heeft er iemand zelf ook een paard die stil gaat staan en niet meer wil lopen? Nogmaals als ze in de bak loopt is ze echt heel voorwaarts en wilt ze eigenlijk niet stil staan Haha!

Marikeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:05

Henkjan schreef:
Hoe lang is je pony dan al ingereden, als ze nog maar 4 is!! Verward zou ze nu al verpest zijn . .

Volgens mij staat er dat ze de pony al 4 jaar heeft Clown

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:09

twinkelchw schreef:
Alleen op de heen weg staat ze stil, op de terug weg loopt ze door. Het zou inderdaad goed kunnen dat ze gewoon geen zin meer heeft. Maar een oplossing hierop (om haar toch vooruit te krijgen) heb ik niet. Kan ik het haar op de één of andere manier leuker maken?

Blijkbaar vind het paard het leuk om met een ander paard samen een buitenritje te maken, doe dit dan ook:D.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 10:43

De laatste tijd staat ze ook stil als er een andere pony mee gaat.. Dus dat heb ik al geprobeerd

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:11

Jaren terug ,had ik een taaie welshpony die deed hetzelfde .
Dan stapte ik af en liep ik met hem ,dan steeg ik weer op en gingen we weer vooruit,dat gebeurde zo'n keer of 4 per rit,maar hij kreeg nooit zijn zin dat we teruggingen als hij stilstond,en naar een maand of 3 stug volhouden ,liep hij uit zichzelf en stond hij niet meer stil (of achteruit lopen).

Daisy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:35

Het kan ook zijn dat als je pony weet dat hij naar huis komt die weer rustig kan eten, ga eerst wat vaker met hem wandelen en stop halverwegen, geef het daar wat te eten en wat rust, poets hem fijn en ga dan terug naar huis (thuis geen eten ofzo geven, belonen mag wacht even met voeren weet neit of je dit normaal doet)
En daarna ga je (best met een maatje) wel rijdend, en weer halverwege deze keer weer ergens anders een leuke pauze voor haar maken, zo krijgt je pony zin om naar buiten te gaan, want daar zit ergens iets leuks tussen.
Zorg dat je pony zich goed voelt, ze hoeft buiten niet aan de teugel te lopen, gewoon losjes contact en veel belonen. (weet ook niet of je ze aan de teugel rijd maar zeg het maar)

Wat je mss ook eens kan proberen een stukje met de trailer de bossen in te rijden, dat ze niet weet waar ze is, en ook daar halverwege een pauze, en dan met de trailer weer naar huis.

hoop dat je er wat aan hebt

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:57

Ik kreeg datprobleem een paar maanden na dat ik haar kreeg.
Dan waren er momenten dat ze niet meer voorwaarts wou,(buiten)als ik dan toch doorzette liep ze achteruit.
Kwam er zelf niet uit en heb toen iemand gezocht voor les,die vertelde mij dat mijn paard mijn leiderschap miste als ik erop zat.
Ben toen gaan lessen met haar en het gaat nu super kan nu allles met haar.

Weet niet of dat je les krijgt,maar zoniet mischien een idee om eens een paar lesjes te nemen.
Succes

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:01

Hoi, ik heb momenteel exact hetzelfde probleem! Ik heb een 11-jarige merrie, heb haar nu net iets meer dan 5 jaar en in het begin ging alles prima! maar de laatste tijd blijft ze echt overal staan en wil maar niet verder, zelfs niet echt met andere paarden erbij. dan doen we echt anderhalf uur over een stukje van nog geen twee kilometer Clown maar ik weet zelf op dat soort momenten ook niks beters dan a. haar omdraaien en achteruit verder, als ik haar dan weer omdraai wil ze vaak toch graag weer rechtuit lopen of b. afstappen, maar dan blijf ik bezig :S

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 10:49

Hoi, ik heb nu geprobeerd om als ze stil staat af te stappen en eventjes aan de hand verder te lopen. Ik hou nu ook tussen door leuke pauzes en ze staat steeds minder vaak stil. Maar ik heb nog een probleempje Haha!. Soms wil ze al aan het begin niet meer lopen en als ik dan af stap en naast haar ga lopen en weer op stap doet ze dit vervolgens weer. Ik heb trouwens wel veel aan jullie tips gehad hoor Knipoog . Maar als dit gebeurd, als ze echt niet wil lopen moet ik dan toch maar keren of blijven proberen? Ik denk zelf niet dat het een te kort is aan leider schap, omdat ik haar nu al 4 jaar heb. Toen ik haar gekocht had kon ik trouwens (bijna) nog niet rijden maar toen wou ze wel altijd buitenritjes maken. Ongeveer een jaar/ half jaar geleden is dit begonnen. Ze doet echt bijna alles (behalve dan op de weg lopen).

Groetjes Jaëlle

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:19

jouw pony is duidelijk een kuddedier en vind het niet leuk in haar/zijn eentje, dat krijg je er niet uit. Gewoon buitenritjes maken met een andere pony erbij, zodat jullie samen genieten van een buitenruit.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 22:36

Een paar berichtjes terug had ik geschreven dat ik dit al had geprobeerd om een andere pony mee te nemen Haha! ook toen stond ze stil. Maar de leuke pauzes en af en toe afstappen tussen door help echt goed. Nu alleen nog het begin als ze soms niet wil lopen en als niks helpt. Naar mijn huis wildt ze trouwens wel altijd graag. Als we dan de bocht om gaan (de kant op waar ik woon)gaat ze ineens heel hard lopen. Daar ga ik altijd in de zomer naar toe en dan mag ze bij mij in de achtertuin staan, maar als ze door heeft dat we een andere route gaan lopen... staat ze stil. Een pony met een hele eigen wil! Of heeft dit een andere reden?

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:51

nooit opgegeven ook als ze niet meer wil. wie wint er dan jij niet maar je pony. dus doorzetten hoe vervelend dit ook is in het begin. verander de route, ga wat vaker naar buiten en zorg dat je afwisseling hebt. succes

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:03

Mijn pony doet dit dus ook alleen niet met andere pony's erbij ik heb het ook nog steeds niet helemaal opgelost maar ga wel afentoe eens naar buiten een klein rondje maar binnen kort ga ik het weer gewoon proberen alleen een uur of zoow weg te blijven mijn verzorgpony is ook zo eigenwijs en die loopt dan ook egt niet meer ook niet als je afstapt je kunt doen en laten wat je wilt maar ze loopt niet meer zelfs niet met plukjegras of noem maar op maar dit doet ze alleen in het begin als ze de kant van het bos op moet (ik denk omdat ze het fort zat is om naar die kant te moeten gaan ) (want de andere kant gaat ze wel op ) mss voor jouw een idee eens een andere route te nemen dus eens helemaal de andere kant op en zorgen dat ze het leuk vind om mee te gaan en niet altijd de zelfde route zoals hiervoor al is gezegt maak de ene keer een lange rit en de volgende keer een klein ommetje. zo heeft ze niet elke keer het gevoel van ik moet mee en ik moet nog zoo lang lopen want dan weet ze niet hoelang het gaat duren en blijft het voor haar ook interessant als ze niet doorloopt met een andere pony erbij kun je mss proberen om haar voor te laten gaan en jou pony achter zijn kont aan te sturen paarden zijn kudde dieren en lopen graag ergens achteraan.. die pauze's tussendoor inlassen is egt een goed idee dat ga ik ook proberen verder zou ik gewoon zorgen dat je ook genoeg andere dingen met haar doet ga ook een keertje de weg op om te wandelen of zo zorg dat het voor jullie allebij leuk is dan gaat ze hopelijk wel weer mee Knipoog veel sterkte

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:28

Dat gedrag heet volgens mij staken, dat deed mn verzorgpony eerst ook Lachen In een boek van Monty Roberts had ik gelezen hoe je dat (volgens hem) het beste kan verhelpen, dus ik uitproberen, en het werkt dus echt! Want nu loopt ze zonder problemen gewoon t bos in.
Het komt eropneer dat je een touwtje (of als je toevallig lange teugels hebt zoals bijv. van een westernhoofdstel de uiteinden) extra in je handen hebt en beurtelings tegen z'n ene schouder voor je langs zwiept en dan tegen z'n andere.. Tja hoe leg ik dit duidelijker uit Verward het is in ieder geval niet de bedoeling dat je slaat, gewoon losjes zwiepen. Een aantal keer, tot ie gaat lopen, en dan meteen stoppen met zwiepen.
Dan motiveer je zo'n paard dus om de een of andere reden om te gaan lopen Haha! Bij m'n verzorgpony hielp het supergoed, telkens als ze staakte deed ik dat dus, en nu staakt ze helemaal niet meer.
Het klinkt misschien een beetje vaag, maar ik hoop dat je er wat aan hebt Pling

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 15:28

ik kan het natuurlijk altijd proberen, bij jou paard heeft het gewerkt misschien bij mijn pony ook wel! Je bedoelt dus dat ik iedere keer haar schouder om de beurt zachtjes aan moet tikken. Oke ik ga het proberen, wie weet Haha! .

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:46

Ja, met n touwtje Haha! Ik denk dat t werkt omdat ze gewoon zo verbaasd zijn om wat je doet, en dat ze iets achter zich zien waar ze weg van willen. Succes Tong uitsteken

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:27

hmm dit ga ik ook eens proberen morgen bedankt voor de tip !

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 12:48

Ik het nog niet gedaan maar ik ga het zeker wel proberen! Ik heb alleen het volgende probleem als het echt zo werkt dat ze iets zien bewegen en dat ze daarom gaan lopen. Mijn pony is echt nergens bang meer voor. Ik heb als klein meisje zoveel "gekke" dingen met haar gedaan dat ze nergens meer van op kijkt (achterste voren rijden zonder zadel en hoofdstel, als ik ergens niet bij kon op haar kont staan enz.) Haha!. Maar ik hoop toch dat het werkt... Knipoog

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:46

Het is ook niet de bedoeling dat ze bang is, ik denk dat het gewoon instinct is ofzo.. Maar goed succes Tong uitsteken