hij pakt links zooo vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Anne

hij pakt links zooo vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 19:50

Hallo,

Mijn paardje pakt links erg vast en valt naar binnen op de linkerhand. Ik speel met de linkerteugel en houdt constante druk op de rechte. Maar soms ben ik wel erg geneigd dus om links ook vast te pakken. Daar ga ik dan de fout in. Ik krijg em moeilijk los gereden op die hand omdat die ook graag naar binnenloopt en zijn hoofd niet goed rechtsteld. Als ik op de rechtehand rijdt gaat et wel beter maar hij pakt hetlinker bit nog steeds vast. Ik krijg in de les wel hulp maar ik heb et gevoel dat et niet werkt.
Ik speel dus met de linker teugel en houdt recht constante normale druk. Ik rij veel voltes, slagevoltes en andere figuren om los te werken. Als die loslaat dan hou ik op met spelen en neem ik normale druk. Maar soms ben ik net wat te laat.
Ik heb ook welles gehoord dat je gewoon je linker teugel helemaal los moet laten en je paard een keer te laten uitzoeken wat ie wilt. Maar ik kan em bijna niet los laten hij pakt zo vast.
Ook hoorde ik dat aan zijn linkerkant de rugspier korter is dan de rechterkant.
Naja mijn vraag is hebben jullie tips, ideeen of adviesen?? Ik weet gewoon niet zo goed wat ik moet doen. Hij is nog erg jong dus wil em niet verpesten.

Alvast bedankt!

Showpony

Re: hij pakt links zooo vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:56

Ik zou hem eens laten nakijken door een fysio of ostheopaat en heb je je paard wel eens laten behandelen door een paardetandarts?
elk paard heeft een goede en een minder goede kant, maar uit je verhaal komt het op mij over alsof hij echt vast zit aan 1 kant.
Het zou een spieren kwestie kunnen zijn, wervels, zelfs in zijn mond zou het probleem kunnen zitten (pijn aan 1 kant en daardoor dus niet willen loslaten).

Veel sterkte!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:52

Stelling overdreven telkens naar buiten nemen. Dus op de linikerhand de stelling naar rechts pakken.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:00

Mijn quater doet dat ook, en mijn instructrice zij dat ik echt die vast kans los moest laten. Heeeel moeilijk want je eerste reactie is echt terugtrekken.

Zij zei, als er niks te trekken en vast te houden valt houden ze er wel mee op. En warempel naar een paar rondjes werd hij weer rechter.

Geef hem niks te trekken en vast te zetten, lekker die kant gewoon helemaal loslaten. En rechts gewoon aanhouden. Dan loopt ie maar even naar buiten, na een paar rondjes ( teminste bij mij dan) merken ze dat er ineens niks te trekken valt aan de linkerkant. Als ze weer recht zijn links er weer voorzichtig bijpakken.

Succes ermee!!

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:31

zorgen dat hij gaat reageren op je linkerbeen. en vooral van je binnenteugel afblijven. Als je voelt dat hij vasthoud op links op de linkerhand(begin op volte), ga je niet trekken, maar doe je die hand een eind van de hals(niet naar je toe) en ga je je binnenbeen gebruiken totdat de druk van je binnenteugel af valt, en dan is het de kunst om te onspannen. reageert ie niet op je been dan mag je best een schop geven.

op je rechterhand ook voorlopig lichte linkerstelling aannemen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:23

(het is precies omgekeerd wat die rugspieren betreft, hij wil niet naar links kijken (ALS het daaraan ligt), omdat de rugspieren aan de rechterkant vastzitten/korter zijn)

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:54

Showpony schreef:
Ik zou hem eens laten nakijken door een fysio of ostheopaat en heb je je paard wel eens laten behandelen door een paardetandarts?
elk paard heeft een goede en een minder goede kant, maar uit je verhaal komt het op mij over alsof hij echt vast zit aan 1 kant.
Het zou een spieren kwestie kunnen zijn, wervels, zelfs in zijn mond zou het probleem kunnen zitten (pijn aan 1 kant en daardoor dus niet willen loslaten).

Veel sterkte!

Zeker mee eens!
Daarnaast zou je zadel ook van invloed kunnen zijn.... dus een zadelcheck kan ook geen kwaad!

succes!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:25

Je geeft de oplossing eigenlijk al zelf. Concentreer je op je rechter teugel!! Probeer omgekeerd te denken. Hij hangt niet op links, maar heeft niet genoeg aanleuning rechts. Probeer je te concentreren op die rechter teugel, om daar wat meer druk op te bouwen. En als hij in een volte tegen je linker been plakt, geef hem eens een prikje met je linker been. Jij bent zijn wandelstok niet!! Wat ook soms helpt is als je op een cirkel linksom bent, is heel even een druk geven op je rechter beugel, je gewicht even verplaatsen dus. Dan moet hij zijn evenwicht hervinden, door zich onder jou te zetten en zo niet meer tegen je been te leunen.
Natuurlijk ook, zoals boven vermeld, zie dat hij gezond is!!

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:56

Dat probleem heb ik zelf ook een beetje, de linkerstelling vind ze nogal moeilijk en gaat ze heel scheef door de bocht in galop. Zelf vind ik dat bestw el griezelig , [ bang dat ze een keertje uitglijdt] Ik werk nu veel aan de linkerstelling en veel wijken en voltes rijden enzo. Langzaam zie ik verbetering komen..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:20

Links loslaten en om je binnenbeen heen laten buigen. Rechts contact houden.

Aai hem bijvoorbeeld met je linkerhand over de hand, zodat je zeker weet dat je loslaat. Probeer hem met je binnenbeen in te laten buigen. Desnoods een zweepje aan de binnenkant, waarmee je een tikje kunt geven als hij zo naar binnenvalt. Vaak is een tikje op het schouder al voldoende, of een tikje achter je been.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:26

ik ben ook voor in je linkerbeen heen buigen.
Misschien dat je aan de hand al wat recht kan richten.

vergeet ook niet al het medische uit te sluiten

vazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:57

Je zou ook kunnen zeggen dat hij rechts niet aanneemt. Probeer in beide teugels gelijke druk te hebben, zodat hij het niet nog meer vastpakt. Speel veel met je linker teugel. Vragen en druk verminderen, veel met je benen rijden. Veel ombuigen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:18

wat je zou kunnen doen, is op de linkerhand contrastelling te vragen. je stelt het paard naar buiten. Als hij daarop druk gaat zetten, ontspan je je hand, maar houdt de druk op het bit. hij mag hierop gaan nageven (neus op of voor de loodlijn).
op die manier richt hij zichzelf recht.

Probeer steeds als je op de linkerhand rijdt, te voelen wanneer het paard naar binnen valt en stuur op dat moment even naar buiten. dan zet je hem namelijk weer op zijn rechterschouder.

Op de rechterhand kan je eens doorvragen met je binnen hand. doe dit door je rechterelleboog naar achter te brengen en voel wanneer je paard daarop nageeft! de ontspant je hand dan weer.

en probeer zelf echt goed te letten de je je linkerhand niet gaat spannen, dat is namelijk heel logisch, maar het werkt, zoals je zelf al zegt, averechts!!!

succes ermee!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:13

Ik ben niet zo van de contrastelling.

Vaak komt het vastzetten van een bepaalde zijde ook voort vanuit een binnenachterbeen wat ze liever niet teveel door laten treden. Daar moet je mee aan de slag en dan ben je dus bezig met de lengtebuiging. Naar buiten sturen en contrastelling zou ik achterwege laten. Ga liever aan de gang met je binnenbeen en pak zelf nooit vast op links. Hou een goed contact op rechts.

Om het paard gevoeliger te maken op het binnenbeen zou je ook wat wijken voor de kuit mee kunnen nemen. Of het openen en sluiten van de volte.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:18

De contrastelling is niet bedoeld om het paard de andere kant op te buigen, maar om ervoor te zorgen dat het paard de teugel aan de rechterzijde aan gaat nemen. Als het paard dit doet, rijdt je weer rechtuit.
je richt m dus recht.

Als je paard recht loopt zal hij al makkelijker in zijn beweging worden en kan je daarna meer aan de lengtebuiging gaan doen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:21

driebergen schreef:
De contrastelling is niet bedoeld om het paard de andere kant op te buigen, maar om ervoor te zorgen dat het paard de teugel aan de rechterzijde aan gaat nemen. Als het paard dit doet, rijdt je weer rechtuit.
je richt m dus recht.

Als je paard recht loopt zal hij al makkelijker in zijn beweging worden en kan je daarna meer aan de lengtebuiging gaan doen.

Volgens mij zit daar het probleem niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:54

driebergen schreef:
wat je zou kunnen doen, is op de linkerhand contrastelling te vragen. je stelt het paard naar buiten. Als hij daarop druk gaat zetten, ontspan je je hand, maar houdt de druk op het bit. hij mag hierop gaan nageven (neus op of voor de loodlijn).

Probeer steeds als je op de linkerhand rijdt, te voelen wanneer het paard naar binnen valt en stuur op dat moment even naar buiten. dan zet je hem namelijk weer op zijn rechterschouder.

Op de rechterhand kan je eens doorvragen met je binnen hand. doe dit door je rechterelleboog naar achter te brengen en voel wanneer je paard daarop nageeft! de ontspant je hand dan weer.

en probeer zelf echt goed te letten de je je linkerhand niet gaat spannen, dat is namelijk heel logisch, maar het werkt, zoals je zelf al zegt, averechts!!!

succes ermee!

Ik heb hetzelfde probleem als TS en rijd sinds 2,5 week via dit systeem met instructrice en merk nu al vooruitgang.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:15

Pletje123 schreef:
driebergen schreef:
je richt m dus recht.

Volgens mij zit daar het probleem niet.

Het probleem is dat hij op de linkerteugel veel druk zet en de recherteugel niet aanneemt.
daarbij valt hij linksom erg naar binnen. lees: hij valt op de binnenschouder.
TS zal merken dat hij bij het naar binnen valt ook meer druk neemt op de linkerteugel.

Aangezien het de bedoeling is gelijke druk te hebben, of in ieder geval meer druk op de buitenteugel, zeker niet op de binnenteugel.

Bij mij werkt dit heel goed.
Daarbij kan je mede door deze manier het paard rechtrichten, aangezien TS hier de symptomen van een rechtsgebogen paard beschrijft. (maar ik kan natuurlijk het paard van TS niet zien lopen hier op internet Knipoog )

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:46

Inderdaad moet je loslaten, je moet in ieder geval nooit terugtrekken. Ik ken het probleem, heb er zelf ook last van. Het is ook zo vervelend dat je niet mag vastpakken, maar toch niet doen! Blijf met je linkerbeen je paard op je rechterhand drijven. Hij moet zelf van die hand afkomen, juist door hem niet vast te pakken.
Lekker voorwaarts rijden helpt ook goed en dan moet je hem eerst op gewoon contact houden en dan ineens loslaten op beide teugels. (Niet losgooien, maar langzaam laten uitschuiven.) Je moet voorkomen dat je op een of andere manier zijn hoofd aan het dragen bent. Ja

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:01

Cowgirl schreef:
driebergen schreef:

succes ermee!

Ik heb hetzelfde probleem als TS en rijd sinds 2,5 week via dit systeem met instructrice en merk nu al vooruitgang.

Inderdaad, ik rij nu ook een week met dit systeem, heb het met de nodige uitleg meegekregen van mijn instructeur en het werkt erg goed!
Mijn bijrijdpaard houdt ook heel erg vast en bij hem is het heel belangrijk om hem van het begin af aan rond te rijden. Loswerken heb ik ook een tijd gedaan maar ik merk daarbij dat ik me dan erg ga concentreren om mijn handen/armen en de rest van mijn hulpen verwaarloos. Wat ik nu doe is zijn achterhand er goed onder rijden en als hij bv. links vasthoudt, gewoon rechts contact opnemen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:42

heb je het al eens geprobeerd, _Anne???
ben benieuwd of je er wat aan hebt gehad.

_Anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:29

Oo bedankt voor jullie reacties!

ik ben een tijdje niet op bokt geweest maar heb zelf wel wat dingen geprobeerd natuurlijk. Ik ging pas rijden bij het warm rijden heb ik de teugels zo los gelaten dat er net geen boogje erin zit. Hij pakte nu voor de verandering rechts een x vast ik wat spelen met die teugel en liet em weer los het ging vrij goed. Ik pakte steeds de teugel wat korter hij heeft 1 x goed vast gepakt links maar daarna weer over. Ik ga nu ook met em naar et bos om zijn energie kwijt te kunnen misschien dat dat ook wel scheelt. Omdat hij nog erg jong heeft en dus die energie nog erg veel heeft.

Maar heel erg bedankt et komt wel goed denk ik. Ik vergeet gewoon soms dat ie nog zo jong is en omdat ie eigenlijk van af et begin alles al zo goed doet vergeet ik et nog meer. Knipoog haha.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:31

Goed om te horen dat het zo beter gaat!

DFromHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 01:11

tandarts osteopaat?