Het wordt maar erger..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Het wordt maar erger..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:10

Hallo.

Ik heb hier al eens een topic over geplaatst,dat mijn 24-Jarige BWP merrie nogal een hevige is,vooral bij de galop.
Het ging nu enkele weekjes beter,en ze werdt al wat rustiger en voor de 1ste keer begon ze ook meer aan de teugel te lopen.
Aan de teugel lopen doet ze nu altijd,daar is verder geen probleem mee.
Maar ik heb eergister nog eens op haar gereden,ze was echt niet te doen !
Ik ging in een andere wei rijden,dus ze zag Delina niet meer.
Zodra ze Delina niet meer ziet,moet ze altijd zo snel mogelijk weer bij haar zijn,dat betekent : Snelle draf,heel hevig,nerveus,meteen in galop gaan als ik haar losser laat bij het draven,in galop altijd hard gaan wat leid tot een rengalop waarbij ik haar soms niet kan houden.
Ik weet écht geen raad meer ! Een martingaal heb ik ondertussen al gekocht,maar dat helpt nu alleen maar dat ze haar hoofd niet meer omhoog smijt.
Weten jullie tips ? Ze rijdt alleen rustig als ze in de wei rijdt waar Delina ook staat..(ze staan altijd samen op de wei,maar nu kunnen ze niet vaak op de wei wegens het slechte weer een meestal staan ze in een wei waar nogal veel 'putten' zijn,dus daar struikelt ze vaak)
Ik ben ten einde raad ! Ik ben van plan een straffer bit te kopen,maar of dát gaat helpen ? Ik begin het echt beu te worden om altijd op zo'n hevig paard te zitten,ik wil fatsoenlijk rijden met niet altijd zo'n harde & strenge hand..
Ik rijdt wel op een manege,maar ik rijdt niet met haar op die manege,dus les kan ik niet krijgen.

Wie kan mij helpen ?!

Sisco4life

Re: Het wordt maar erger..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:12

en als je het langzaam opzou bouwen ? Eerst in een wei bij Delina uit de buurt longeren, en later pas rijden. Ze moet duidelijk ''leren'' alleen te zijn Lachen

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:15

Dat heb ik al gedaan,eerst longeren en dan erop rijden,maar dat hielp vaak niet echt..
Ze heeft eigenlijk al geleerd alleen te zijn,anders zou ze zich 'verzetten' en de hele tijd zitten hinniken,maar dat doet ze niet..
Als ze hevig is zit ik vaak met haar volte's te rijden in draf,hiervan wordt ze meestal rustiger..Maar ik kan niet áltijd voltes gaan rijden he..

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:20

Je had er dus eerst ookal last van dat ze zo hard ging enz. voordat ze eindelijk braaf was?
Misschien is het dan een te snelle overgang voor haar. Misschien moet je eerst nog een paar keer blijven rijden bij delina. Daarna langszaam opbouwen dat ze delina minder ziet. Bijv een keer niet in dezelfde wei zetten enzo.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 19:03

Delina is de druktemaker van de 2 als het erop aankomt..Rijden met Delina zit er ook niet echt in,zeker al niet in een andere wei ! En ook vanwege haar ouderdom is ze niet meer zo fit.. Delina zit de hele tijd te hinniken (is nu wel al wat geminderd),en zodra ze gescheiden zijn,kan je al bijna niets met delina aanvangen..Ik denk ook niet dat m'n ouders dat goed gaan vinden om ze een keer gescheiden in de wei te zetten,voordat ze bij me waren,waren ze al een aantal jaren van elkaar gescheiden,vroeger waren ze erg aan elkaar gehecht,toen gescheiden,en toen ze bij mij kwamen waren ze eindelijk weer bij elkaar,dus..

Sielx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:25

Als je Delina voor een tijd even me eneemt naar de andere wei en naa ene tijd ze terug alleen laten , ofzo

Ivanaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:35

Mijn verzorgpaard deed dit ook altijd als ik met haar reed en de rest van de paarden stond op stal of verweg in de wei. We zijn nu verhuisd naar een andere stalling waar ze in haar stal compleet alleen staat. Het moederlijke gedrag, hinikken en protesteren is nu voorbij. Alleen in de binnenbak met rijden gaat ze nog steeds ontzettend hard. Maar dit is een ander probleem als bij jou denk ik. Bij mij is het een teken van onbalans en niet snappen. Ze heeft voorheen namelijk op de renbaan gelopen en nu wordt ze dus dressuur getraind en snapt er dus geen klap van.

Misschien moet je proberen om toch eerst te gaan grondwerken. Dat ze zich echt gaat richten op jou en dan gaan rijden. En ook met rijden proberen de meest onlogische figuren te rijden en overgangen rijden. Gebruik ook je stem heel goed. Oefen dit ook met de grondwerk. Mocht ze echt in rengalop weer onder je uit rijden zorg dan altijd dat jij nog steeds stuurt en ondertussen met je stem blijft zeggen dat ze op jou moet letten. Zorg er altijd voor dat jij je groot sterk en zwaar maakt.

Ik rij nu even drie weken niet en heb echt besloten om alleen te gaan grondwerken of longeren. Gewoon dat ze op stem goed gaat luisteren en zich op mij gaat richten. Dan ga ik haar pas weer onder het zadel oppakken. Ik kan je nu dus nog niet vertellen wat het resultaat is, maar als het zover is hoor je het! Knipoog

Succes!!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:41

Zo te lezen, is jouw paardje duidelijk de baas over jou. Ze heeft geen enkel respect voor je. Toch echt je eigen schuld, zo ben ik van mening.
Daar kom je zelf, mijns inziens, nooit uit. Professionele hulp is hierin vereist.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 13:41

scoxxx schreef:
Zo te lezen, is jouw paardje duidelijk de baas over jou. Ze heeft geen enkel respect voor je. Toch echt je eigen schuld, zo ben ik van mening.
Daar kom je zelf, mijns inziens, nooit uit. Professionele hulp is hierin vereist.

Giota heeft wél respect voor me !
Ik doe soms wa aan 'vrijheidsdressuur' met haar,en dat verloopt altijd prima ! Dan luistert ze altijd naar me en doet dan alleen maar iets op míjn commando !
Mocht ze geen respect voor me hebben,zo ze meteen zijn opgehoepeld en niet hebben geluisterd.
Dit valt natuurlijk wél te verhelpen hoor ! Ik heb alleen wat tips nodig,meer niet.
Giota is niet een of ander jong,onhandelbaar paard.
Ze is 24 jaar oud en wie weet al hoé lang onder het zadel.
Dit gedrag heeft zo ook alléén als ik in een andere wei ga rijden,en ze moet het gewoon nog léren hoor !
Sorry..Maar JOU reactie vindt ik nogal bruut..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:14

Dit is geen geval van geen respect hebben.
Jouw paardje is gewoon helemaal gek op het andere paard wat altijd bij haar is. Dit zie je veel vaker bij paarden, ik ken een merrie die haar hele stal verbouwd als haar zus, die naast haar staat, meegenomen word met rijden.
Dit is moeilijk op te lossen, dat wel, maar een scherper bit heeft weinig of geen zin. Je zal haar wel beter bij je kunnen houden, maar ze zal niet minder zenuwachtig worden. Integendeel, ik denk dat ze door het scherpe bit alleen maar meer tegen je hand inkomt en heftiger word.

Je kunt gaan kijken of je het op kunt bouwen, eerst (aan de hand) met haar weglopen bij het andere paard vandaan en die tijd langzaam opbouwen. Probeer haar in die tijd bezig te houden met bv een snoepje of een emmertje voer (als het voertijd is). Blijf in het begin een minuutje weg en probeer ervoor te zorgen dat je terugbent bij het andere paard vóórdat ze weer nerveus word. In het begin is dat misschien moeilijk maar oefening baart kunst. Die tijd ga langzaam opbouwen, gaat het mis neem je weer een stapje terug. Als je een kwartier weg kunt blijven zonder dat ze nerveus word, ga je proberen of je kunt rijden, begin dan weer met maar 5 minuutjes weg en bouw dit op. Hoe snel je alles opbouwd ligt van je paard af, als het goed gaat kun je snellel langer wegblijven.
Ze moet in leren zien dat haar vriendje echt op haar blijft wachten.
Je mag best een beetje streng voor haar zijn en haar aanmoedigen met je stemhulpen, maar blijf wel vriendelijk en verlies nooit je geduld, dan zal het alleen maar erger worden.

Veel succes!

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 17:21

Storm76 schreef:
Dit is geen geval van geen respect hebben.
Jouw paardje is gewoon helemaal gek op het andere paard wat altijd bij haar is. Dit zie je veel vaker bij paarden, ik ken een merrie die haar hele stal verbouwd als haar zus, die naast haar staat, meegenomen word met rijden.
Dit is moeilijk op te lossen, dat wel, maar een scherper bit heeft weinig of geen zin. Je zal haar wel beter bij je kunnen houden, maar ze zal niet minder zenuwachtig worden. Integendeel, ik denk dat ze door het scherpe bit alleen maar meer tegen je hand inkomt en heftiger word.

Je kunt gaan kijken of je het op kunt bouwen, eerst (aan de hand) met haar weglopen bij het andere paard vandaan en die tijd langzaam opbouwen. Probeer haar in die tijd bezig te houden met bv een snoepje of een emmertje voer (als het voertijd is). Blijf in het begin een minuutje weg en probeer ervoor te zorgen dat je terugbent bij het andere paard vóórdat ze weer nerveus word. In het begin is dat misschien moeilijk maar oefening baart kunst. Die tijd ga langzaam opbouwen, gaat het mis neem je weer een stapje terug. Als je een kwartier weg kunt blijven zonder dat ze nerveus word, ga je proberen of je kunt rijden, begin dan weer met maar 5 minuutjes weg en bouw dit op. Hoe snel je alles opbouwd ligt van je paard af, als het goed gaat kun je snellel langer wegblijven.
Ze moet in leren zien dat haar vriendje echt op haar blijft wachten.
Je mag best een beetje streng voor haar zijn en haar aanmoedigen met je stemhulpen, maar blijf wel vriendelijk en verlies nooit je geduld, dan zal het alleen maar erger worden.

Veel succes!

Bedankt voor de info ! Ik zal het zeker proberen !

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:24

Kleine voltetjes rijden, zo klein mogelijk. Elke keer als ze te hard gaat voltetjes rijden tot ze weer rustiger gaat en dit vol blijven houden. Op een gegeven moment stopt ze wel. Succes! Knipoog

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:59

Laatst was ik aan het rijden op de vzpony van me vriendin, ze hadden het veulen ff naar binnen gedaan, en het gingg goed. totdat het veulen ineens weer naar buiten kwam. Ze rende bokkend naar het hek toe en ik viel erbijna af.