Vlakke galop .. Iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Vlakke galop .. Iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:01

Heey!

Mijn pony heeft een erg vlakke galop. Nou is het zo dat ik rugproblemen heb. Mijn wervels gaan uit elkaar staan en dat wordt verergert door paardrijden.
Doord die vlakke galop kan je nauwelijks blijven zitten. Mijn rug vangt dan klappen op. Hoe zou ik beter kunnen gaan zitten? Ik kan al wel veel beter blijven zitten dan eerst maar het blijft pijn doen.

Alvast bedankt !

Sisco4life

Re: Vlakke galop .. Iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:02

je paard ronder instellen en hem meer vanuit de achterhand rijden Lachen

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:05

Hangt je paard ook erg in de teugels tijdens het galoperen? Zo ja. Laat hem lekker los van voren zodat hij niet kan hangen en drijf hem dan in de galop heel erg naar voren, zodat hij zijn achterhand al beter gaat gebruiken, als je dan voelt dat hij opwaartser galopeert kan je de teugels voorzichtig weer oppakken en hem proberen hem iets rustiger te laten galoperen..
Zo heb ik het gedaan met de haflinger waar ik op rij en dat heeft me heel erg geholpen..

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:06

Waarschijnlijk is het een vicieuze cirkel. Jullie steken elkaar aan. Mijn paard haar galop is erg verbeterd (was te wijten aan stijfheid van mij en het paard) en ik heb geen rugpijn meer nu. Misschien kun je het wat vaker aan de longe oefenen met galop en buitenrijden en dan wat langere stukken galopperen zodat ze er beter in kan komen.
Tilt ze in de andere gangen wel haar benen goed op? Anders kun je misschien in draf en stap cavaletti's gaan lopen. Kan zijn dat ze galop dan ook verbeterd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:31

Ik heb ook heel veel last gehad van mijn rug en idd met name de galop was heel pijnlijk.
Ik heb ervoor gekozen om mijn paard goed te laten galopperen en zelf wat te gaan staan in de beugels, evt. zelfs verlichte zit, gewoon even kijken hoe het fijn zit voor je. Ook al ziet het er niet uit, jij weet de reden Knipoog

En dan in stap en draf en met oefeningen van de fysio je buik- en rugspieren sterker maken zodat die de klappen op kunnen vangen. Langzaamaan steeds meer galopsprongen blijven zitten. Ik kan zelf inmiddels grotendeels weer zitten maar het heeft me ongeveer een jaar gekost Knipoog

Je paard moet goed voorwaarts galopperen, en dan vang je hem wat op aan de voorkant en probeert hem ipv naar voren juist opwaarts te laten springen. Veel tempowisselingen in galop helpen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 19:07

Heel erg bedankt voor de tips!

Ik heb helaas geen bak alleen maar een padockje waar ik hem wel kan longeren. Verder rij ik dus alleen maar buiten. Ik zit ook eigelijk altijd alleen maar in de verlichte zit, maar nu ik hem steeds beter in de hand heb galoppeerd hij rustiger en zit het metteen een stuk beter.
Dat ik hem beter in de hand heb, komt doordat ik vaak van stap naar galop ga en weer terug.

Ik heb veel moeite om hem aan de teugel te rijden in de galop ja. In draf en stap gaat het best goed. In het bos rij ik niet zo heel vaak aan de tuegel maar als ik het doe lukt het prima. laatste tijd kan ik zelfs met losse teugel galopperen in het bos. Normaal pakte hij dan het bit tussen zijn tanden en nam hij een loopje met me.

Ik ga momenteel naar een osteopaat die mij rugoefeningen geeft voor thuis. Hij kraakt elke maand en masseerd. Hij zei dat ik misschien maar eens een kussentje of handoekje op mijn zitvlak moest leggen en hij beweerde dat ik dan metteen anders ga zitten. Ik heb dit nog niet geprobeerd maar dat moet ik dan maar binnekort eens doen.

In ieder geval bedankt voor de tips !