Overgang terug..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jnien

Overgang terug..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 14:17

Ons jonge paard, inmiddels 4,5 jaar, maar vanaf begin dit jaar goed en wel onder het zadel is gelukkig erg voorwaarts.
Uiteraard hebben we les en daar rijden we voornamelijk de basis, wat logisch is voor een jong paard. Maar ik bedoel consequent aan de hulpen. Been is voorwaarts, ho is terug. Alleen dat ho is terug werkt nog niet helemaal zoals het moet.
Van mijn instructrice moet ik me zwaar maken en hand sluiten, maar niet gaan trekken. Logisch en ik vind dit een prettige manier van rijden. Maarrrrrrr..... dat duurt soms wel twee a drie rondes eer hij terug komt. Van een kant erg goed voor mijn buikspieren.. Knipoog Haha! , maar van de andere kant wil ik toch echt wel dat hij sneller terug komt.
Momenteel zijn we weer op aan het bouwen, nadat hij een virusinfectie heeft gehad. Eer ik hem dus weer echt vol aan het werk ga zetten wil ik jullie adviezen wel eens weten. Hoe rij JIJ zo'n overgang terug? Dooroefenen en zwaar maken en dus op de zit terug rijden? Óf toch een keer duidelijk zijn en de handrem aantrekken?

poes

Re: Overgang terug..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:23

Eerst lang en goed oefenen aan de longe: zet de bak af, zorg dat je longe op een prettige manier bevestigd is en oefen veel op je stem. In het begin mag je eens een ophouding geven, maar na een tijd maak ik bij de overgang terug net de longe iets langer.
Ook aan de hand kun je het gewoon goed oefenen.
Onder het rijden vind ik 3 rondjes toch echt te lang. Stel voor jezelf een stoppunt op (bij A bijvoorbeeld), bereid je goed voor maar rijd dan ook echt de overgang. Ga net op dat punt extra tegenzitten, sluit in 1 keer je hand en zeg kordaat 'ho' of 'stil' of wat je ook gebruikt.
Om de juiste zithulp te leren: neem goede zitles op een goed doorgereden paard en leer een paard terugrijden zonder teugels vanuit galop, draf en stap. Dat doet echt wonderen!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 14:31

poes schreef:
Eerst lang en goed oefenen aan de longe: zet de bak af, zorg dat je longe op een prettige manier bevestigd is en oefen veel op je stem. In het begin mag je eens een ophouding geven, maar na een tijd maak ik bij de overgang terug net de longe iets langer.
Ook aan de hand kun je het gewoon goed oefenen.
Onder het rijden vind ik 3 rondjes toch echt te lang. Stel voor jezelf een stoppunt op (bij A bijvoorbeeld), bereid je goed voor maar rijd dan ook echt de overgang. Ga net op dat punt extra tegenzitten, sluit in 1 keer je hand en zeg kordaat 'ho' of 'stil' of wat je ook gebruikt.
Om de juiste zithulp te leren: neem goede zitles op een goed doorgereden paard en leer een paard terugrijden zonder teugels vanuit galop, draf en stap. Dat doet echt wonderen!

Zitles op een goed doorgereden paard: ik heb een aantal paarden gereden, welke goed aan de hulpen waren. Ik voel het goed, maar vroeg me af wat jullie inzicht hierin waren.

Het gaat overigens om de overgang van draf naar stap. Van stap naar halt doet hij goed, van galop naar draf doet hij ook goed. Alleen als hij lekker aan het draven is, dan wil hij weleens niet direct terug komen.
Ik oefen heel consequent op de overgangen, been is voorwaarts, ho is terug. Ik rij 'tig' overgangen. Het gaat al iets beter, maar nog niet naar mijn wens zeg maar. Ik wil graag dat hij net zo reageert op mijn hulp om terug te komen als de hulp op voorwaarts te gaan. Misschien wil ik wel te snel?
Aan de longe overigens doet hij hetzelfde. Alle overgangen zijn keurig, zelfs het schakelen in draf, maar van draf naar stap wil hij gewoonweg niet direct.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:33

Draf-stap vind ik zelf ook de moeilijkste eigenlijk. Misschien in je hoofd denken dat je de overgang draf-halt zult maken? Dat helpt bij mij wel eens. Verder echt tegen de beweging inzitten maar niet blijven tegenzitten, gewoon in 1 keer ho. En dan hopen dat het lukt. Mijn raad trekt nergens op vandaag geloof ik.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 14:38

poes schreef:
Draf-stap vind ik zelf ook de moeilijkste eigenlijk. Misschien in je hoofd denken dat je de overgang draf-halt zult maken? Dat helpt bij mij wel eens. Verder echt tegen de beweging inzitten maar niet blijven tegenzitten, gewoon in 1 keer ho. En dan hopen dat het lukt. Mijn raad trekt nergens op vandaag geloof ik.

Haha! Haha! Jawel jawel.. zeker trekt je raad ergens op vandaag!
Idd misschien eens in mijn hoofd draf-halt de overgang maken.

Ik ben overigens blij dat hij zo wil lopen. Ik ben een beetje téveel gefocussed ermee bezig om geen lui paard te creëren, terwijl hij echt heel voorwaarts is. Maar mijn andere paard heb ik in zijn opleidingsfase téveel terug gereden en in de krul willen laten lopen. Niet dat hij verpest is, maar ikzelf heb dat looplustige van zichzelf eruit gereden. Dat wil ik nu koste wat kost voorkomen zeg maar.
Dus van een kant ben ik heel blij dat hij zo wil lopen, maar van de andere kant moet hij uiteraard wel luisteren.
Ik heb heus wel eens de handrem aangetrokken en rij zoals ik al zei tig overgangen.
Maar moet ik nog wat geduldiger zijn en zo consequent doorrijden óf even consequent een aantal keren, zo weinig mogelijk natuurlijk, de handrem aantrekken?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:47

Ik ben momenteel ook bezig met een jonge en loop hier zelf ook tegenaan: draf-stap gaat met haat heel goed, stap-halt vraagt wat voorbereiding (klint mooier als: paar stappen doordrammen Knipoog ). Zelf wil ik ook niet te hard zijn en haar echt op mijn zit leren halthouden, anders gaaz e met haar hoofd gooien en ben ik weer tien minuten bezig met haar naar de hand toe te rijden. Ik geloof niet in been geven bij het halthouden en steek mijn been eerder echt af als ze het echt niet snappen. Sja ben wel benieuwd wat anderen hiervan denken.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 14:50

poes schreef:
Ik ben momenteel ook bezig met een jonge en loop hier zelf ook tegenaan: draf-stap gaat met haat heel goed, stap-halt vraagt wat voorbereiding (klint mooier als: paar stappen doordrammen Knipoog ). Zelf wil ik ook niet te hard zijn en haar echt op mijn zit leren halthouden, anders gaaz e met haar hoofd gooien en ben ik weer tien minuten bezig met haar naar de hand toe te rijden. Ik geloof niet in been geven bij het halthouden en steek mijn been eerder echt af als ze het echt niet snappen. Sja ben wel benieuwd wat anderen hiervan denken.

Ohw ja.. ken het hoor. In begin deed hij het ook. Dat drammen.. we hebben toen het halthouden bijna op het einde van de les gedaan, toen hij enigzins moe was. Daarvan heeft hij veel geleerd. Hij ging toen iig sneller stilstaan. Nu doet hij het eigenlijk goed. Ik moet niet gaan halthouden in de eerste 10 minuten als ik erop zit, want dan wil hij alleen maar lopen. Tja..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:51

Dat doe ik ook niet. Want daar wordt ze sloom van... Terwijl de meeste paarden er net voorwaarts van worden.
Ik zou eens dringend een goed lesgever moeten vinden die bereid is om les te komen geven Lachen

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 14:58

poes schreef:
Dat doe ik ook niet. Want daar wordt ze sloom van... Terwijl de meeste paarden er net voorwaarts van worden.
Ik zou eens dringend een goed lesgever moeten vinden die bereid is om les te komen geven Lachen

Zullen we anky Knipoog eens vragen ons te komen helpen?!
Nee, zonder flauwekul. Ik ben momenteel ook even instructie-loos wegens omstandigheden. Hoop dat ik weer snel les kan krijgen van mijn instructie. Het is nu even niet zo'n ramp, omdat hij herstellende is, maar ik hoop dat hij goed vooruit gaat en snel opgeknapt is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:35

Ik probeer eerst op de zit, komt hij niet terug dan gaat de handrem erop. Ho is ho. En dan herhalen tot hij op de zit terugkomt.
Ik probeer heel zwartwit te rijden: vooruit is vooruit, terug is terug. Helaas is bij mij de theorie nog iets makkelijker dan de praktijk Knipoog

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 15:39

Urielle schreef:
Ik probeer eerst op de zit, komt hij niet terug dan gaat de handrem erop. Ho is ho. En dan herhalen tot hij op de zit terugkomt.
Ik probeer heel zwartwit te rijden: vooruit is vooruit, terug is terug. Helaas is bij mij de theorie nog iets makkelijker dan de praktijk Knipoog

Haha.. helemaal met je eens!
Ook mijn theorie is makkelijker.
Maar ik ga hem vanavond weer rijden en zal eerst op de zit proberen terug te rijden, werkt dit niet, dan gaat de handrem erop!

Thanks voor jullie meningen/adviezen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:52

Eigenlijk klinkt de uitleg van urielle het beste Lachen Nu nog de praktijk idd Lachen

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 15:54

poes schreef:
Eigenlijk klinkt de uitleg van urielle het beste Lachen Nu nog de praktijk idd Lachen

Ik zal erop terugkomen Knipoog Knipoog !

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:54

Ik heb ook zo'n looplustige. Hij is absoluut voor het been, maar de rem is nog wel eens zoek. Wat ik heb geleerd is jezelf heel goed voorbereiden en dan in een keer uitzuchten (en geen zuchtje, maar een ZUCHT). Zo maak je je automatisch heel erg zwaar in één keer, en niet geleidelijk. Meestal tel ik echt van tevoren af (drie-twee-een-zucht). De ophouding kan ik dan al vaak achterwege laten. In het begin zucht je je suf (erg lachwekkend voor omstanders), maar je zult merken dat je steeds minder hoeft te zuchten. Het tellen doet bij mij in ieder geval wonderen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:59

en rijd je overgang een schuin richting de bakwand, dat wil nog wel eens helpen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:39

en dan een paard als Kyna rijden die expres loeihard tegen de bakrand aanloopt Lachen

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:41

Maar wil graag een rechtgesteld paard op een correctie manier halt laten houden.
Als ik afwend, dan gaat hij wel in stap, maar dat is niet de bedoeling. Ik wil hem ten alle tijde overal waar ik wil halt kunnen laten houden.

SnoopyGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:43

de overgang een beetje schuinrijden tegen muur/ bakrand

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:06

Lielle bedoelt denk ik dat je bijv. A afwendt en dan richting M of B rijdt ( of H of C) en op het eind van je diagonaal de overgang rijden. Of dus op de lange zijde eraf en tussen B-E en de hoek terug de hoefslag op. Ze zijn dan vaak eerder geneigd om terug te komen, maar je hebt er lomperds tussen die desnoods de bakwand opklimmen ... Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:09

Idd, of bv uit een grote volte als je net weer de lange zijde op rijdt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:11

Nou Kyna heb ik nog niet tegen de bakrand laten aanlopen, maar wanneer je haar erheen richt daagt ze me wel eens uit door er recht op af te gaan dus daar laat ik haar liever niet halthouden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:26

Ik ken er ook die ik stilzette voor de bakwand en vervolgens omhoog kwamen en er ineens op stonden met de voorvoetjes. Ja
Was best eng Bloos
Maar het is wel een goede tip want de meeste paarden reageren er wel fijn op.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:27

Oké, zal ik vanavond meenemen in de training!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:32

Ach, zolang je paard maar in elke paar passen een stukje terugkomt, dan is het toch goed?. Misschien gaat dat niet snel genoeg, maar je moet er wel rekening mee houden dat het een jong paard is, en dat het alles nog moet leren. Wees blij dat het paard uberhaupt al terug komt. Des noods terug naar de longe, en daar de overgangen op je stem goed oefenen. Als het paard totaal reageert op je stem, in een snel tempo, dan kan je het erop weer proberen.

Verder is het gewoon een kwestie van tijd, en oefening baart kunst Knipoog.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:44

poes schreef:
Nou Kyna heb ik nog niet tegen de bakrand laten aanlopen, maar wanneer je haar erheen richt daagt ze me wel eens uit door er recht op af te gaan dus daar laat ik haar liever niet halthouden.

daarom zei ik ook schuin aanrijden Knipoog