Haflinger met Remprobleempje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kimG

Haflinger met Remprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 11:05

Hoi ik rijd nu sinds 2 maanden de lieve haflinger sanne. Dat gaat erg goed en luistert over het algemeen prima. Heb ook een paar keer bitloos gereden in de bak. Alles is dus leuk een aardig zolang zij en ik ongeveer hetzelfde willen. Als we buiten zijn wil deze mevrouw vooral hard naar huis, terwijl ik wil uitstappen odat we niet zeiknat aankomen. Bovendien moeten we het laatste stuk langs de weg ... Nu ben ik op zoek naar een rem. Dat als er gestopt moet worden dat dit dan ook gebeurd . Ik weet niet of dit in het goede forum staat maar zou iemand me daarmee kunnen helpen ?
Groetjes Kim

mariska1989

Re: Haflinger met Remprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:21

Kun je niet via een andere weg naar huis?

Misschien toch meer oefenen met kleine stukjes. Misschien kun je als je voorbij de weg bent op de heenweg, meteen een stukje terug (denk aan een meter of 50) en dan weer verder gaan op tocht. Denk toch dat je dit voornamelijk rijtechnisch moet oplossen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:12

Volhouden. Ga diep zitten, maak je teugels niet te lang maar houd contact, en blijf de stap vragen. Stap wel goed door en zorg dat ze haar passen ruim maakt.
Als ze er echt vandoor gaat: rem erop zetten door bijvoorbeeld de one rein stop aan te leren (moet je eens op googlen of hier op bokt zoeken, wel belangrijk dat je het eerst in de bak zeer goed aanleert!).
Kun je in de bak echt goed overweg? Anders zou je mss wat meer in de bak kunnen rijden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:44

Wat bedoel je met ik zoek een rem? Dit is gewoon een rijtechnisch probleem dus ik zou zeggen als je nog geen les hebt zoek een instructeur en ga er mee aan de slag

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:46

Mijn pony deed dit de eerste keren ook. Was mijn eigen schuld Nagelbijten / Gniffelen hij wist dat hij gelijk op stal biks kreeg. Nu krijgt hij alleen hooi na het rijden, waardoor zijn zin om naar huis te gaan stukken minder is geworden.
Mocht hij het nu wel eens proberen, dan keer ik hem direct om en rijd een stuk de andere kant op (dus van huis af). Als je dat een paar keer hebt gedaan, is de lol er snel af voor de pony Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:52

Dat schoot ook nog door mijn gedacht maar ging hij dan niet klieren?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:55

Klieren deed hij wel, maar zijn zin kreeg hij absoluut niet. Desnoods stapte ik af als hij echt onmogelijk was. Ging ik een heel stuk terug wandelen totdat hij normaal (lees: rustig) deed. Daarna stapte ik weer op, reed nog een stuk door en als hij nog steeds braaf was, draaide ik hem om en reed terug naar huis. Ik heb dat ritueel wel eens 6 keer moeten herhalen, maar je weet het: de aanhouder wint Knipoog. Na een week was het helemaal afgelopen met het geren naar huis. Na 6 jaar stapt hij nog steeds braaf naar huis Haha! (aan de losse teugel)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:00

Welshcobfan schreef:
Nee hoor, dat hoefde hij niet te proberen. Desnoods stapte ik af als hij echt onmogelijk was. Ging ik een heel stuk terug wandelen totdat hij normaal (lees: rustig) deed. Daarna stapte ik weer op, reed nog een stuk door en als hij nog steeds braaf was, draaide ik hem om en reed terug naar huis. Ik heb dat ritueel wel eens 6 keer moeten herhalen, maar je weet het: de aanhouder wint Knipoog. Na een week was het helemaal afgelopen met het geren naar huis. Na 6 jaar stapt hij nog steeds braaf naar huis Haha! (aan de losse teugel)

Heel goed! Door blijven gaan totdat je een ons weegt! En afstappen maakt idd ook niks uit. Wel zo veilig langs de weg in sommige situaties. En paard ziet het verschil niet tussen iets doen waar hij geen zin in heeft MET jou op z'n rug, of iets doen waar hij geen zin in heeft ZONDER jou op z'n rug.
Wanneer je maar de richting doorzet waarin je wilt, dat is belangrijk. Het nooit "door de vingers zien".
Ook ik los het zo op. Ga niet zitten rammen, maar doe idd bovenstaande dingen.... werkt altijd en is wel zo goed voor het vertrouwen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:02

Ik zou eerst eens goed oefenen met de dressuur, als je voelt dat het in de bak goed gaat dan pas het bos in gaan, dat scheelt echt enorm. Eventueel les nemen of eens met iemand anders het bos in gaan?

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:56

wat bij mijn verzorgpony helpt is hem zegmaar remmen tot het goede tempo, als de pony op het goede tempo is, teugels lang laten. ik heb dat herhaalt en nou loopt ze gewoon rustig

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:39

Mijn lesgeefster zegt altijd dat afstappen net geen goed idee is, hoewel ik het buiten welnodig vind soms, het is niet de bedoeling je leven te wagen he. Iig, als het zo werkte, valt het zeker te proberen.