Links ook moeilijke kant van ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Links ook moeilijke kant van ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 21:55

Links is de moeilijke kant van mijn paardje, maar ook die van mij. Ik merk dat wanneer we op de rechterhand rijden ik veel handiger en sneller ben. Ik kan rechts veel sneller mijn paard naar de ontspanning rijden, ze loopt ook eerder lekker voorwaarts neerwaarts, ze loopt ook iets makkelijker voorwaarts op rechts. Gallop springt ze rechtsom altijd goed aan.
Linksom krijgt ik alles ook wel voor elkaar, maar duurt het langer omdat ik me zo onhandig voel op links. Linksom springt ze ook altijd verkeerd aan in galop (nu zal dat voor een groot gedeelte ook te maken hebben met het feit dat ze de galop onder het zadel nu aan het leren is en links sowieso al haar moeilijke kant is), maar dat heeft er ook mee te maken dat ik links minder handig ben.
Kennen jullie dit en wat zou ik er aan kunnen doen om links net zo handig en soepel te worden als rechts? Mijn lesgeefster let er ook goed op, maar ik vroeg me af of ik naast het paard iets kan doen om mijn linkerkant te verbeteren. Ik kan nog niet echt oefeningen op mijn paard doen omdat ze nog niet stabiel genoeg onder het zadel is (ze is nog jong).

Dee_Es

Re: Links ook moeilijke kant van ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:00

Ik heb ongeveer hetzelfde. Ik ben zelf erg rechts (en dus niet zo heel handig met links). Zelfs mijn rechter been is iets langer dan mijn linker waardoor ik wel eens scheef wil gaan zitten. Mijn paard is ook rechts dus dat maakt het niet echt makkelijk. Ik ben ook erg benieuwd of daar oefeningen voor zijn. Ik wil in ieder geval wel elke week gaan zwemmen, dat is eens wat anders dan alleen maar paardrijden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:15

Ik denk dat de meeste ruiters en paarden daar wel last van hebben. Hoe los je het zo goed mogelijk op? Oefenen, oefenen, oefenen. Klinkt lekker simpel, ik weet het. Maar het is zo. Je paard kun je links verbeteren door bijvoorbeeld ook aan de longe te oefenen. Dat kan makkelijker zijn zonder ruiter. En jij zelf moet gewoon elke keer blijven oefenen en dan zal het beter worden. Ook in het dagelijks leven kun je bijv. meer met links gaan doen.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:19

Dat heb ik ook.
Rechts zit ik zelfs ook vaker met een verkeerde houding, en mn paard springt heel moeilijk aan in de recthergalop en loopt goede stelling moeilijker op de rechterhand.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:19

Jessix schreef:
Ik denk dat de meeste ruiters en paarden daar wel last van hebben. Hoe los je het zo goed mogelijk op? Oefenen, oefenen, oefenen. Klinkt lekker simpel, ik weet het. Maar het is zo. Je paard kun je links verbeteren door bijvoorbeeld ook aan de longe te oefenen. Dat kan makkelijker zijn zonder ruiter. En jij zelf moet gewoon elke keer blijven oefenen en dan zal het beter worden. Ook in het dagelijks leven kun je bijv. meer met links gaan doen.

Ben ik het helemaal mee eens.
Een vriend van mij rijdt 1 x per week op 1 van mijn paarden hij is rechts en ik links.
Merk altijd duidelijk verschil, in positieve zin als hij weer gereden heeft, hierdoor lukt het mij om die dag de hulpen met rechts meer te verfijnen.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 08:02

Mijn paard zit vast op de rechterkant, ik begin altijd gelijk met de rechterhand, pas als dat goed gaat gaan we naar haar favoriete kant !:D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:46

Tuurlijk kan je daar naast je paard op oefenen!! Ikzelf hebhet geluk tweehandig te zijn, dus wat ik met rechts kan, kan ik met links over het algemeen ook. Wel had ik door een knieprobleem een behoorlijk percentage kracht minder in mijn rechterbeen, en dat heb ik ook náást het paard getraind.

Maar je wilt graag een paar oefeningen. Eigenlijk is het heel simpel. Alles wat je nu met rechts doet, verplaats je naar links. Dus: tandenpoetsen met je rechterhand? Pak je tandenborstel links. Sta je altijd op je rechterbeen? Ga dan nu op je linkerbeen staan. Op je fiets stappen vanaf de linkerkant? Stap op vanaf rechts. Door al dit soort dingen om te wisselen qua links en rechts, train je je mindere hersenhelft en word je er vanzelf beter in!!
Wat je ook zou kunnen doen is eens naar de sportschool, en je kracht eens laten meten. Dan kunnen ze zien of er verschil in kracht zit tussen links en rechts. Als dat er blijkt te zijn (en met name in een arm is dat verschil er) dan kan je daar op gaan trainen. Is er geen sportschool in de buurt die dit doet? Neem dan een simpele oefening (bijvoorbeeld je arm gestrekt opzij optillen, met een gewicht erin) en kijk hoe vaak je het met links kan en met rechts en hoe dat voelt.
Als je beiden doet, pak je zowel snelheid, handigheid als kracht aan.

Succes er mee!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:53

Ik ben op links veel handiger dan op rechts, dus volg dit even!

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:13

Ook ik ben op links minder handig dan op rechts, en mijn paard ook. Om te zorgen dat ze ook soepel wordt en goed gaat lopen, oefen ik ook veel op die hand. Meestal begin ik dan op de rechterhand, waar we beide het handigst zijn. Dan schakel ik over naar de linkerhand. Om haar hier goed soepel en fijn aan het lopen te krijgen, kost het wat meer moeite, maar oefening baart kunst Lachen Wat bij mij vaak ook helpt, is schakelen. Overgangen rijden, en in de gangen ook veel tempowisselingen rijden. Lachen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:16

Ik betrap mezelf er vaak op dat ik toch stiekem automatisch meer op de linkerhand (mijn makkelijke kant) ga rijden. Niet goed, dat weet ik, maar doe ik onbewust! Probeer er nu wel meer op te letten.

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:57

Daar heb ik ook last van! Me zweep kan ik ook echt niet in me linkerhand houden.. dat vind ik gewoon echt geen rijden Clown
Als je rechts ben doe je natuurlijk veel met je rechterhand, en krijg je daar veel spieren en kracht in.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:25

oow hier heb ik zoow last van gehad en had ook nog zo'n paard dat daar echt heerlijk misbruik van ging maken heel leuk.....

Cacharel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:12

Heb ik ook aan de hand gehad.
Zelf veel met je linkerhand doen, zoals telefoon opnemen, tanden poetsen, soep eten,...
Klinkt belachelijk maar ik voelde een verschil.
De dingen die je met links doet moeten zo normaal zijn als je met rechts doet.
Als je zelf al soepeler bent in je handen dan zal je paard je ook volgen.
Alles op zijn tijd geloof me Lachen
Succes

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 23:44

Bedankt voor de tips! Ik ben inderdaad begonnen met alle dagelijkse dingen zoveel mogelijk met links te doen... valt niet mee! Tandenpoetsen met links, lastig hoor... maar alles voor een goed doel, ik denk dat het goed zal werken...

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 08:17

Ik begin het zelf ook te merken. Links gaat steeds beter, met name galop, maar daar wordt rechtsom slechter Nagelbijten / Gniffelen

Ik ga me eens aan jullie tips houden hihi.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 02:04

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 02:05

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 14:10

swartbeessie, die laatste oefening heb ik gedaan.... is heeeeeel zwaar, maar ik voel wel dat je hierdoor een evenwichtig en sterk bekken krijgt. Nu nog blijven tandenpoetsen met mijn linkerhand en dan hopen dat ik ook met mijn handen linksom handiger en subtieler kan worden. Galop linksom blijft toch moeilijk, ook omdat mijn paardje het heel lastig vindt... maar hopen dat ik haar op deze manier wat beter kan ondersteunen en begeleiden met het aanspringen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:38

Succes ermee Pollux!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:41

oefenen, oefenen, oefenen! Heb ik ook gedaan en nu is links wat beter bij rechts, maar het verschil is echt zoveel minder dan eerst

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:43

mayniac_val schreef:
oefenen, oefenen, oefenen! Heb ik ook gedaan en nu is links wat beter dan rechts, maar het verschil is echt zoveel minder dan eerst