Wat is het bijzondere van Antoine de Bodt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:11

Anoukie schreef:
Misschien dat ik eerst een keertje moet komen kijken naar een training van AdB met een paard met HKO. Ik vind het gewoon heel erg moeilijk om te geloven dat een paard met HKO weer recht kan lopen, zonder pijn en ook nog eens happy,..... Ook vind ik het nogal wat om te zeggen dat HKO ontstaat door het (verkeerd) rijden van een paard. Er zijn zat paarden die niet eens ingereden zullen worden vanwege HKO,....... Dus het lijkt mij dat erfelijkheid wel degelijk ook een rol zal spelen,.......


Ik heb er een op stal staan die happy is met HKO. Overigens zonder AdB Haha!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:18

UniferB schreef:
Ik heb er een op stal staan die happy is met HKO. Overigens zonder AdB Haha!


Rijd je er ook mee of staat hij/zij dan alleen ook maar op stal, happy en wel?

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:20

Anoukie"]
[quote="UniferB schreef:
Ik heb er een op stal staan die happy is met HKO. Overigens zonder AdB Haha!


Rijd je er ook mee of staat hij/zij dan alleen ook maar op stal, happy en wel?
[/quote]

Ik rijd er mee. Hij mag Z2 dus moet ie wel redelijk "zwaar" aan het werk. Waarom, als je er geen ervaring mee hebt, sta je er zo van te kijken dat er paarden zijn die er geen last van hebben?

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:33

Ligt het er ook niet in in welke mate ze er last van hebben? Of ze last hebben van fase 1 of van fase 4 is een heel verschil denk ik.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:56

Het valt mij weer eens op dat veel bokkers niet lezen.... misschien een brilletje B) aanschaffen????

Of de zoekfunctie gebruiken.... wil ook wel helpen. Knipoog

Maar ja, misschien willen sommige mensen bepaalde dingen niet zien of niet weten? Schijnheilig

Het gaat hier om vage kreupelheden, DA komt erbij, paard op de foto, straalbeen krijgt een 3. Diagnose HKO. Ander paard, zelfde kreupelheid, op de foto, straalbeen krijgt een 0 of een 1. Diagnose???? Klinische HKO.

Met andere woorden: het paard heeft pijn in zijn voet. De oorzaak van die pijn is door de medici niet vast te stellen. ADB zegt dat dit veroorzaakt wordt door overbelasting, vaak door scheefheid.

Dus ADB zegt niet dat hij HKO kan genezen, hij zegt in feite dat hij de primaire oorzaak van vage kreupelheden door goede training kan weghalen. Wat iedere goede instructeur/ruiter zou moeten kunnen, maar waar vaak mensen de mist in gaan.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:57

Zoals ik al heb gezegd heb ik er wel "ervaring" mee in mijn omgeving, maar gelukkig (nog??) niet met 1 van mijn eigen paarden! En hopelijk natuurlijk nooit!

Ik sta er zo van te kijken dat er paarden zijn die er "geen last van hebben", omdat een paard met een 4 al zo goed als "doodverklaard" is (door bijv. de DA). Zou jij een paard kopen dat een 3 of een 4 heeft voor de straalbenen? Vind jij dat die paarden lekker ontspannen en pijnloos kunnen lopen, als het daar beneden wringt en bot weg/verpulverd of whatever is? En dat alleen door je paard anders te rijden?

Ik denk niet dat het zo raar is dat men skeptisch is, en ik vind het al helemaal niet zo raar dat men skeptisch is over AdB, vooral gezien het hoge "AdB-aanbiddingsgehalte" hier,...... Ieder zijn keus en smaak, maar ik verwonder me iedere keer weer dat men er hier maar over door blijft gaan hoe geweldig hij wel niet is.

Ik denk dat je met een paard met HKO, dat er ook nog eens stokkreupel op is, dolblij bent als er iemand komt en zegt dat het met anders rijden "simpel" op te lossen is en dat daar uiteindelijk ook de oorzaak ligt. Sorry, dan maar skeptisch volgens velen, ik noem het liever nuchter,.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:04

Die klinische HKO, dat is een term die ook wel eens gebruikt wordt als er iets mis is in de weke delen. De katrollen zijn dan goed op de foto, maar toch verbetert een paard na verdoven van de ondervoet, conclusie is soms dat de weke delen dan pijnlijk zijn omdat het botwerk geen afwijkingen laat zien. Het lijkt mij nogal kort door de bocht om maar te concluderen dat dat door overbelasting komt; met direct daarbij de 'oplossing'.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:15

Volgens mij praat ik een beetje onduidelijk of zo want niemand gaat op mijn vraag in Huilen . Mag ik het voor deze ene keer nog even herhalen, misschien gaat dit topic zo snel dat men het niet meer volgt. En Lovely ik zou het zeer waarderen als je me dit keer een beetje op weg kunt helpen:


happy worker"]
Het zou fijn zijn als er ingegaan wordt op de 'definitie' van een scheefgaand paard zoals hierboven door astridh is beschreven. Klopt dit helemaal volgens jullie? en zo nee op welk punt niet. Dit lijkt me een mooi uitgangspunt voor het verdere verloop van de discussie. Als we met zijn allen vast kunnen stellen wat een scheefgaand paard is (waarom loopt het scheef) dan kunnen we van daaruit makkelijker de oplossing vinden toch.

[/quote]

[quote="astridh schreef:
Mag ik beginnen met een poging:

Ik neem voor dit voorbeeld een rechtsgebogen paard (omdat ik dat zelf heb) en de termen rechts en links voor sommige mensen makkelijker te visualiseren zijn dan hol en bol.

Als je van bovenaf zou kijken loopt dit paard in een knik (licht gebogen naar rechts). Om in balans te blijven buigt het paard het achterbeen aan de holle zijde (rechts) meer en plaatst het iets naast zijn lichaam. Het been aan de bolle zijde (links) wordt onder de massa geplaatst maar minder gebogen. Hierdoor zakt de rug aan de holle rechterzijde iets in. Verticaal gezien valt het paard dus iets naar rechts.

Dit paard buigt dus makkelijk rechtsom en moeilijk linksom. Het rechterachterbeen zal minder sterk zijn dan het linkerachterbeen omdat het minder gewicht draagt. (kip of het ei).

Ik ben er nog niet uit of de 'natuurlijke' scheefheid voortkomt uit een kromming in de wervelkolom (heel licht, veroorzaakt door korte spieren aan de holle en soepele, lange spieren aan de bolle zijde) of door een knik in de hals (net na de schoft). Maar jullie kunnen me vast aanvullen.
Laatst bijgewerkt door happy worker op 27-11-02 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:16

Anoukie schreef:
Ik sta er zo van te kijken dat er paarden zijn die er "geen last van hebben", omdat een paard met een 4 al zo goed als "doodverklaard" is (door bijv. de DA). Zou jij een paard kopen dat een 3 of een 4 heeft voor de straalbenen? Vind jij dat die paarden lekker ontspannen en pijnloos kunnen lopen, als het daar beneden wringt en bot weg/verpulverd of whatever is? En dat alleen door je paard anders te rijden?


Dat is dus domheid van de mensen, neem het nu maar van mij aan dat een paard met HKO geen slachtpaard is en dat ook nog eens zonder de methode van ADB.
EN ja, ze kunnen lekker ontspannen en pijnloos lopen!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:20

Paard heeft dus pijn in zijn voet, de ene heeft daarbij een slecht straalbeen de andere niet. En geen medicus kan verklaren waarom het ene paard met een 4 voor zijn straalbenen gewoon never nooit kreupel loopt en een ander met een 2 wel! Dat is gewoon vaag. Best kans dat dat hele straalbeen helemaal geen rol speelt bij de kreupelheid, dat een paard wat een 4 heeft misschien dezelfde problemen heeft als degene met een 1 nl. de weke delen. En de oorzaak daarvoor??? Wellicht overbelasting?

Wie het weet mag het zeggen, maar de medici weten het ook niet hoor.

Feit is wel dat ik div. paarden op heb zien knappen, rad heb zien gaan, door een andere trainingsmethode en of die nou de bodt heet of niet. Dat maakt niet uit.

Feit is dat het HKO probleem niet helemaal klopt. Niet meer en niet minder, daar kunnen we nog jaren over door gaan.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:24

De medici zeggen dat het komt door:
* Verkeerd trainen
* Erfelijkheid &
* Voeding
Dat zijn dus 3 verschillende factoren en ik vind niet dat je dan moet gaan roepen over 1 factor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:24

Happy worker, AdB spreekt het ouwe trouwe systeem tegen daar waar het om de ontwikkeling van spieren gaat. Volgens AdB liggen de sterker ontwikkelde spieren aan de holle zijde van het paard, die zijde waar je paard makkelijk naartoe buigt. Die kant zou hol zijn omdat de meer ontwikkelde spieren korter zouden zijn. Op deze manier trekt een paard zichzelf dus scheef.
Volgens hetgeen ik (en nog heel veel mensen) geleerd heb, is het zo dat de holle kant juist de kant is waar het paard zich ontrekt en zich dus liever niet aanspant. De bolle kant is de kant die meer ontwikkeld is, die kant voelt zwaarder aan en dit is ook de kant waar je je been meer voelt en ook de kant waar je paard doorheen zou kunnen vallen. Het paard houdt zich dus sterk aan deze kant met de spieren die daar zitten, het is moeilijk om een paard deze kant op te buigen.
Het tweede punt vind ik dat AdB van voren naar achteren werkt, hij wil recht stellen door een kant naar je toe te halen. Het ouwe trouwe systeem wil juist van achteren naar voren het paard recht maken, je begint achter en voor leidt je het in de juiste richting. Bij dat laatste kun je aan een schip denken wat je voor je uit stuurt.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:30

Lovely ik wil juist even af van AdB omdat hierdoor meteen pro en contra reacties komen zonder dat mensen voor elkaar openstaan. Kan je inhoudelijk in gaan op het stukje dat Astridh heeft geschreven, lijkt me toch een goed uitgangspunt en dat heeft volgens mij niet direct met AdB te maken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:36

Anoukie schreef:
Ik sta er zo van te kijken dat er paarden zijn die er "geen last van hebben", omdat een paard met een 4 al zo goed als "doodverklaard" is (door bijv. de DA). Zou jij een paard kopen dat een 3 of een 4 heeft voor de straalbenen? Vind jij dat die paarden lekker ontspannen en pijnloos kunnen lopen, als het daar beneden wringt en bot weg/verpulverd of whatever is? En dat alleen door je paard anders te rijden?

Ik denk niet dat het zo raar is dat men skeptisch is, en ik vind het al helemaal niet zo raar dat men skeptisch is over AdB, vooral gezien het hoge "AdB-aanbiddingsgehalte" hier,...... Ieder zijn keus en smaak, maar ik verwonder me iedere keer weer dat men er hier maar over door blijft gaan hoe geweldig hij wel niet is.
.

die hele fasering anoukie, klopt ook geen reet van! er zijn inderdaad paarden in de topsport met 3en en 4ren die naar de slacht zouden zijn gegaan door een veearts! En er zijn paarden die op de foto goed staan, maar niet goed lopen, klinisch hoefkatrol! daarom betwijfel ik die dure rontg. keuringen ook! En een paard met 3 of 4 loopt NIET per definitie kreupel.

Ik vind daarnaast jouw bewoording over dat "aanbiddingsgehalte" echt belachelijk klinken. Jij maakt mij en anderen die naar een clinic zijn gegaan en die paarden hebben zien verbeteren belachelijk. Je bent zelf belachelijk omdat je een plank voor je kop hebt Frusty . Ik snap best dat je moeite hebt om dit te geloven, maar ga dan eerst eens kijken alvorens te beoordelen, alvorens ook ONS te veroordelen tot "aanbidden". Ik heb nog nooit iemand aanbeden in mijn hele leven! Dat past niet bij mijn nuchtere, niet-onderdanige aard!

Effe over hol en bol lovely:
een paard dat naar links gebogen is, zit niet op rechts vast omdat hij niet naar rechts wil buiten, maar hij zit vast op links, omdat daar de spieren te kort zijn en niet voldoende elastisch dat ze het paard naar rechts laten buigen. Zo heb ik het geleerd. Een links gebogen paard is links hol, en rechts bol. De holle kant zit vast en de bolle kant is soepel. zo heb ik het geleerd, niet alleen van AdB, maar van onze instructrice van de rijvereniging, die zelf niet onverdienstelijk rijdt.

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:50

Tjonge, jonge jonge...wat hier eigenlijk centraal moet staan is het PAARD!!! En als die er beter van wordt dan is het altijd goed!

Ik heb ik mijn nog niet zo lange paardrijcarriere al heel wat instructrices 'versleten' omdat hetgeen ik moest doen tegen mijn gevoel inging en mijn paard er bepaald niet beter van werd. Nu heb ik les gehad bij AdB en heb iemand gevonden die mij er goed mee kan helpen, en mijn paard gaat met sprongen vooruit!!! DAt vind ik echt veel belangrijker. En ik ben dus absoluut niet iemand die zo snel mogelijk in de Z moet...maar ik wil wat ik doe wel goed doen en het moet ook volgens mijn gevoel goed zitten.

De ruiters dienen niet de schuld te krijgen maar wel de instructie zoals die op heeeeel veel plaatsen gegeven wordt.
Laatst bijgewerkt door Bergje75 op 27-11-02 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:51

Lovely, weer een duidelijk punt dat je hem nog nooit gezien. AdB werkt dus zeker absoluut wel van achter naar voor! Eerst moet je paard voorwaarts wezen en dan vanuit de contrastelling die je vraagt is het de bedoeling dan je paard daarop reageert door in de ontspanning te komen!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:54

chantal1"]
[quote="Anoukie schreef:
Ik sta er zo van te kijken dat er paarden zijn die er "geen last van hebben", omdat een paard met een 4 al zo goed als "doodverklaard" is (door bijv. de DA). Zou jij een paard kopen dat een 3 of een 4 heeft voor de straalbenen? Vind jij dat die paarden lekker ontspannen en pijnloos kunnen lopen, als het daar beneden wringt en bot weg/verpulverd of whatever is? En dat alleen door je paard anders te rijden?


Dat is dus domheid van de mensen, neem het nu maar van mij aan dat een paard met HKO geen slachtpaard is en dat ook nog eens zonder de methode van ADB.
EN ja, ze kunnen lekker ontspannen en pijnloos lopen!
[/quote]

Idd! Tenzij Van Muiswinkel gek is...

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:56

ody schreef:
Tjonge, jonge jonge...wat hier eigenlijk centraal moet staan in het PAARD!!! En als die er beter van wordt dan is het altijd goed!

Ik heb ik mijn nog net zo lange paardrijcarriere al heel wat instructrices 'versleten' omdat hetgeen ik moest doen tegen mijn gevoel inging en mijn paard er bepaald niet beter van werd. Nu heb ik les gehad bij AdB en heb iemand gevonden die mij kan helpen, en mijn paard gaat met sprongen vooruit!!! DAt vind ik echt veel belangrijker. En ik ben dus absoluut niet iemand die zo snel mogelijk in de Z moet...maar ik wil wat ik doe wel goed doen en het moet ook volgens mijn gevoel goed zitten.


Precies!!!!! Het gaat om het paard!!! En als ie er beter van wordt?? warr banketstaaf we hier dan over? Ik weet dat dit niet de vraagstelling is, maar moet dit toch kwijt.
Waarom hebben de meeste mensen toch zo'n bord voor de kop???? Alsof alleen hun eigen visie heilig is... Kijk om je heen en leer er wat van!! En als een ander het op een andere manier aanpakt, asjeblieft zeg, wees volwassen en laat diegene in z'n waarde!
Als het paard op een eerlijke manier behandeld wordt en daar worden successen mee geboekt, wat is dan toch het probleem?????

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:57

Welke kant iemand sterk of zwak "noemt", want daar gaat het nu blijkbaar over, maakt niet echt uit, je moet het feit dat je paard 1 kant niet op kan buigen verbeteren en daar zijn wij het allemaal wel over eens.

ADB werkt naar mijn mening niet van voor naar achter hoor, dat zie je verkeerd.

Chantal1: erfelijkheid voor slechte straalbenen is volgens mij wel juist, maar dat hoeft dus nog niet te betekenen dat je paard HKO klachten krijgt. Dat we met zijn allen moeten zorgen voor het fokken van paarden met hele goede straalbenen ben ik met je eens en daar wordt ook steeds meer op gelet.

Voeding speelt een hele grote rol bij de ontwikkeling van het skelet van het jonge paard, dat is ook absoluut waar. Zie o.a. het ocd verhaal.

Maar dan nog.... heeft je paard een 4 voor zijn straalbenen hoeft hij never nooit te gaan kreupelen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:59

Mag ik eens weten waar jij die wetenschap vandaan hebt?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:07

Desiree"]
[quote="Anoukie schreef:
Ik denk niet dat het zo raar is dat men skeptisch is, en ik vind het al helemaal niet zo raar dat men skeptisch is over AdB, vooral gezien het hoge "AdB-aanbiddingsgehalte" hier,...... Ieder zijn keus en smaak, maar ik verwonder me iedere keer weer dat men er hier maar over door blijft gaan hoe geweldig hij wel niet is.

die hele fasering anoukie, klopt ook geen reet van! er zijn inderdaad paarden in de topsport met 3en en 4ren die naar de slacht zouden zijn gegaan door een veearts! En er zijn paarden die op de foto goed staan, maar niet goed lopen, klinisch hoefkatrol! daarom betwijfel ik die dure rontg. keuringen ook! En een paard met 3 of 4 loopt NIET per definitie kreupel.

Ik vind daarnaast jouw bewoording over dat "aanbiddingsgehalte" echt belachelijk klinken. Jij maakt mij en anderen die naar een clinic zijn gegaan en die paarden hebben zien verbeteren belachelijk. Je bent zelf belachelijk omdat je een plank voor je kop hebt Frusty . Ik snap best dat je moeite hebt om dit te geloven, maar ga dan eerst eens kijken alvorens te beoordelen, alvorens ook ONS te veroordelen tot "aanbidden". Ik heb nog nooit iemand aanbeden in mijn hele leven! Dat past niet bij mijn nuchtere, niet-onderdanige aard!
[/quote]

Vandaar ook mijn vraag: als je een paard wilt gaan kopen en je zet m wel op de foto en daaruit komen 3en of zelfs 4en voor de straalbenen, zou JIJ hem dan toch kopen?????

Ik maak niemand belachelijk hier. Jullie (en daarmee bedoel ik niet zo zeer jij, maar mensen op Bokt in algemeen) maken AdB zelf belachelijk door zoveel lovende topics over hem te openen!! Hoe kun je dan geloofwaardig blijven, zeker als je de gehele paardengeschiedenis in je achterhoofd zou moeten houden?! Ik heb geen plank voor me kop en ik vind het dan ook zeer kinderachtig om mij belachelijk te noemen, alleen omdat IK nuchter en kritisch blijf en zelfs toegeef dat ik maar een keer moet gaan kijken om het met eigen ogen te zien!!!

Ga met de zoek functie maar eens kijken hier op Bokt wat er al staat over AdB en kom dan nog maar eens terug over het "aabiddings-gehalte". Ohw zou je dan svp wel aan de moddies willen vragen hoeveel topics ze er al over verwijderd hebben omdat het leek alsof er een AdB fanclub bezig was???

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:09

Welke wetenschap?

Voeding in relatie tot skelet? Lees de diverse paardenbladen.
Erfelijkheid van slechte straalbenen? Zijn ze nog niet helemaal over uit, maar er is veel erfelijk dus dat zal gerust zo zijn.

Dat een paard met een slecht straalbeen niet hoeft te gaan kreupelen? Vraag de eerste de beste DA en die zal het bevestigen.

Doordat het paard van een vriendin van mij HKO kreeg hebben wij ons daar meer dan gemiddeld in verdiept, dus alle artikelen die er volgens mij ooit over geschreven zijn (beetje overdreven...) hebben we wel onder ogen gehad geloof ik...

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:11

Anoukie: diverse hele nuchter mensen zijn eens bij adb gaan kijken en hebben daar goede dingen gezien. Als je dan merkt dat iemand zijn paard naar de slager moet brengen vanwege HKO kun je je mond houden of hem eens het idee onder ogen brengen.

Fanclub is niet nodig hoor. Die man redt zich wel, daar heeft hij ons niet voor nodig, maar ik vind het ook niet eerlijk dat hij door sommigen verguisd wordt terwijl hij heel veel mensen helpt die anders hun paarden hadden moeten laten inslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:16

Mieke, sterk en zwak is juist de kern van scheefgaan bij paarden en bij mensen ook trouwens. Sterk/zwak, soepel/stug, fijn/beperkt, noem maar op. We hebben het hier echt wel over motoriek.

Anoukie, die moddie die ben ik en ik ben momenteel erg geduldig.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:20

Blijft mijn vraag openstaan, dus stel ik hem maar voor de 3e keer:

Zou JIJ een paard kopen met 3en of 4en voor de straalbenen???

En dat hij zich redt, ben ik echt oprecht blij om. Ik misgun hem of mensen die een paard hebben met HKO helemaal niets. Maar als je me niet geloofd wat betreft de fanclub, nogmaals, gebruik dan de zoekfunctie en vraag de moddies ook om wat extra info. En als er daadwerkelijk zoveel mensen op Bokt zitten met paarden met HKO, zou ik dat heel erg voor ze vinden, eerlijk waar! Wel benik dan bang dat er toch paarden tussen zullen zitten die gereden worden, volgens welke methode dan ook, en ontzettend veel pijn lijden. En DAT is voor mij het ergste wat er bestaat!