Hoofdprobleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meraki

Hoofdprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 11:38

Hey,

Ik rijd sinds een maandje op een 10 jarige Kwpn'er (Amulet x LuckyBoy),
ze heeft een half jaar stil gestaan en we zijn het nu rustig
aan het oppakken..

Nou heeft ze iets heel vervelends, en dat is dat ze de hele
tijd haar hoofd omhoog gooit.. Tijdens het stappen, tijdens het draven ook.
Haar hoofdstel zit prima..

Maar zijn er misschien andere dingen waar ik naar moet kijken bij het
oplossen van dit probleem?
Alvast bedankt! Bloos

Miss_Maya

Re: Hoofdprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:39

Misschien drukt het hoofdstel te veel achter haar oren ?
Of je moet eens kijken of ze dit ook bij het longeren doet

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:54

Het hoofd omhoog gooien dat had ik eerst ook altijd op een pony. Van mijn instructrice moest ik het altijd negeren en extra been geven. Gewoon het paard aan het werk zetten en voorwaarts rijden. Na een tijdje is die pony gestopt met het hoofd omhoog gooien. Dat is het enigste wat ik kan bedenken.

Pep1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:24

Mijn paard heeft dat in het begin ook gedaan. Ik zou eerst kijken of het gebit helemaal in orde is en ik weet niet wat voor bit je er in stopt? Verder heel veel gaan afwisselen tijdens het rijden je moet haar bezig houden, wordt niet te hard met je handen maar blijf rustig vragen. Heeft ze verder nog problemen met inbuigen naar een kant? Het komt ook voor bij paarden die namelijk niet recht zijn dus van nature een voorkeur hebben om op een bepaalde hand te lopen.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:08

Misschien heeft het paard Headshaking ( weet niet precies hoe je het schrijft) daardoor gaan ze ook veel hoofdschudden
Inderdaad ook hoofdstel goed controleren Ja

Je kan ook even kijken of er geen manen in de oren zitten die er in zijn gewaaid want dat kriebelt ook Knipoog
Succes!

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:22

Als alles goed zit en ze nergens last van heeft (als je dat zeker weet) Kan je dan niet met een slof rijden?

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:23

Nou ik ken ook een paard die had een scheurtje in zijn hoofd (zoiets was het) en die ging daardoor ook schudden.
Misschien moet je m na laten kijken door een Dierenarts of iemand die daar verstand van heeft

paardengek87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:21

inderdaad alles goed controleren, soms is het ook de frontriem die tegen de oren drukt of een ander kleinigheidje. Als dit niet zo is dan extra been geven, maar wel op het juiste moment.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:21

heart4horses schreef:
Als alles goed zit en ze nergens last van heeft (als je dat zeker weet) Kan je dan niet met een slof rijden?

dat is symptoom bestrijding

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 16:16

voordat ik met slof ga rijden kijk ik eerst het hoofdstel wel goed na. Tijdens het longeren doet ze het ook wel, maar lang niet zoveel als tijdens het rijden.

Als ik haar been geef, dan vliegt ze vooruit. Gister was ze niet te genieten.. Toen gaf ze zelfs een bok (wat ze nooit doet).

Er ligt een normaal bit in.. Ik zal het allemaal nog eens na gaan. Misschien is het wel gewoon jeuk, want als ik afstijg.. begint ze meteen met het hoofd langs haar been te schuren ?

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:02

ligt je zadel wel goed?
Hoe is je aanleuning?
wat voor bit heb je er in liggen en hoe is het gebit?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 19:24

de aanleuning is prima..

over het zadel heb ik m'n twijfels..
en er ligt een gewone watertrens in.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:42

misschien komt het dan van het zadel vandaan.
gewone watertrens lijkt me niet bijzonder, als het gebit goed is...
lastig probleem

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:07

het kunnen veel dingen zijn:
headshaking, tandenprobleem, zadelprobleem, nek/kaak of rugprobleem, rijtechnisch...

JisJil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:15

Als ik jou was ging ik eerst kijken of het zadel wel goed ligt, je geeft zelf al aan dat je daar je twijfels over hebt. Als het nl. niet goed ligt en ze daar last van heeft, proberen de paarden vaak hun rug weg te drukken en gooien ze hun hoofd omhoog. Is dus vaak een teken dat er iets niet goed is.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:16

Ik heb vroeger een pony gehad die dat idd ook deed als gevolg van een ruiter die "zaagde". Door consequent zelf m'n handen stil te houden en een kort ophoudinkje te maken als ie z'n hoofd omhoog gooide en been te geven is ie er helemaal mee opgehouden. Dat heeft wel even geduurd, maar uiteiendelijk kreeg ik wat ik wilde.

Mijn huidige paard heeft headshaking syndrome als gevolg van pollenallergie; ontzettend heftig gooien met z'n hoofd; head shaking kan verschillende oorzaken hebben, daarover zijn verschillende topics geschreven, kijk maar eens rond op het forum, in die topics staan ook duizend-en-1 mogelijke oplossingen genoemd. Ik moet wel zeggen dat als ik je probleem lees ik niet het idee krijg dat het een echte head shaker is, dat is nl meestal veel heftiger, al zou het wel beginnende head shaking kunnen zijn.