wijken, naar links goed, naar rechts een ramp.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GAM

wijken, naar links goed, naar rechts een ramp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 22:44

Zoals titel al zegt.

Mijn lesgeefster had me aangeraden om een beetje te gaan wijken met m`n paardje om haar wat soepeler in haar schouders te krijgen. Nou dus ik weer lekker aan het trainen met m`n paardje, en dus ook het wijken. Wij doen dit alleen nog in stap, om de rust er nog even in te houden.

Als ik naar links wil wijken, doet ze het echt goed, ik voel gewoon dat ze haar kont meeneemt en dat ze netjes overstapt, heel duidelijk. dit doe ik door een lichte stelling en m`n binnenbeen net achter de singel er tegen aan te houden.

Als ik naar rechts wil wijken, doe ik precies hetzelfde kwa hulpen, binnenbeen, en een lichte stelling. en dan komt het. ze gooit haar kont gewoon compleet de verkeerde kant op!! hoe harder ik met m`n been duw om haar de andere kant op te duwen, hoe meer die kont naar binnen komt. echt bizar.

NU heb ik voor deze kant even een stapje terug gemaakt, door rechte lijnen te rijden, en dan m`n binnenbeen eraan te houden zodat ze begrijpt dat ze dan naar buiten moet lopen, en niet naar binnen. Ik ben niet verder gegaan omdat ze dit goed deed.

Hebben jullie misschien handige tips!!

Lise81

Re: wijken, naar links goed, naar rechts een ramp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:56

Oefen aan de hand het wijken voor de druk.

Zorg dat je zelf écht goed zit. Paard én ruiter hebben een duidelijke voorkeurs kant.

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 22:59

Hoe bedoel je het oefenen aan de hand, dat ik er langs loop en dan die druk uitoefen, kun je misschien iets nader verklaren.

sorry snap het niet helemaal

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:09

Ik bedoel het als grondwerk in de bak. Aan een lang halstertouw bijvoorbeeld, gewoon vriendelijk vragen met je hand (of herhalend prikje van je vinger) en lichaamshouding en bijv. 't woordje "schik" om van je (druk) af te gaan. De achterhand gaat vaak makkelijker dan de voorhand. Maar hij moet gewoon leren dat door terug te drukken/ naar de druk toe te komen, jouw druk niet weg gaat.
Doet ie een stapje van de druk af, dan houdt de druk ommiddelijk op en beloon je hem.

Met rijden is dat eigelijk net zo. Zorg dat ie weet dat ie niet naar voren maar opzij moet op het been, evt. met gebruik van de bakrand. Rustig blijven, en een kloppend been geven aan één zijde. Stapt hij daarvoor opzij - druk weg en belonen.

Eigelijk is het heeeel tegen-natuurlijk voor een paard om tegen de druk in te gaan, daarom denk ik echt dat je naar je eigen houding moet kijken. Hoe verdeel je het gewicht over je zitbeentjes, welke richting kijk je op. Welke teugel heb je er aan etc. - ik denk dat je ook misschien minder stelling moet vragen.

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:31

Wat je misschien ook eens zou kunnen proberen om je paard hals te laten strekken en zo over de a-c lijn stappen. kijken welke kant je paard uit zijn eigen op loopt. Dan ook echt zonder enkele beenhulp en echt kijken wat je paard uit zijn eigen doet. (Rechts/ linksom wenden) Het kan ook zijn dat ie aan die kant moeilijker te rijden is? Of valt dat mee. Misschien heeft ie dan met naar rechts wijken ergens last van ofzo? Dit is geen oplossing, maar voor jezelf misschien een verheldering van waarom hij zo doet?

En wat mijn tip is tijdens het wijken.. Probeer het eerst eens in stap en dan drijf je in de takt van de beweging. (weet niet of je dit al doet) Dus telkens alleen duidelijk met je binnenbeen in de takt drijven. Buitenbeen waakzaam. Heb hier zelf ook problemen mee gehad maar bij mij is het weg gegaan door vooral duidelijk in de takt van de beweging te drijven zodat het voor het paard duidelijk is wat de bedoeling is.
Dus telkens drukken met je kuit, in de takt van de beweging, en zodra je voelt dat zijn kont naar binnen komt, rechtstellen. Zo met kleine stukjes opbouwen. Eerst dus kleine stukjes en 'elke' goede zijwaartse pas belonen.. Zo kun je dus steeds verder op de hoefslag aan gaan wijken. En als dit in stap lukt kun je het in draf proberen op te bouwen.

Wat je ook kunt doen is is niet vanuit de A-C lijn te wijken naar de hoefslag maar op een volte.. Volte sluiten en dan openen door naar buiten te laten wijken..

En misschien ook nog niet helemaal over de A-C lijn wenden maar dichterbij de hoefslag.. De meeste paarden neigen van eigen naar de hoefslag te lopen, hierin kun jij dus mooi in het ritme van de beweging mee drijven. Natuurlijk niet recht naar de hoefslag lopen maar als je paard dus de neiging heeft om naar de hoefslag te trekken zeg maar, kun je hem dus vanuit dicht langs de hoefslag naar de hoefslag laten wijken. En zo dus steeds verder van de hoefslag af, dus als het ware eerst 5 meten wijken, dan steeds meer.. Beetje duidelijk? Best moeilijk om het goed uit te leggen via comp. Haha!

Combinatie van deze dingen zouden misschien kunnen helpen..
Succes!!

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:45

Volgens mij is het voor een paard net wél natuurlijk om tegen druk in te gaan, daarom moet je ze ook leren 'wijken voor druk'.

Idd eerst goed op de grond oefenen, grondwerk, en als je paard dat goed onder de knie heeft, kan je het onder het zadel gaan oefenen. In het begin kleine stukjes, niet plots van middellijn naar hoefslag, maar in fases werken. Liever 1 goede pas das 3 slechte. Maar het je paard makkelijk. En uiteraard, belonen alsof die net een grote prijs gewonnen heeft Haha!

Groetjes

Zita

paardengek87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:16

volte verkleinen en vergroten wil vaak helpen en proberen om het meer vanuit het schoudervoor in te zetten, dus dat de achterhand al meer opzij is. Ook tussendoor vaak schoudervoor rijden, zodat ze op het been reageert.

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 17:04

bedankt allemaal voor jullie tips en aanwijzingen. IK ga ze eens uitproberen

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:54

Ben benieuwd. Hou je ons op de hoogte hoe het lukt? Wat ga je nu proberen? Eerst grondwerk? Is niet mijn favoriete manier, vind het zelf fijner er op te zitten, zo moet je het uiteindelijk toch doen he.. Maar dat verschilt natuurlijk per ruiter/ amazone. Kan allemaal Knipoog