Tips om paard los te maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Tips om paard los te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 19:15

Ik ben opzoek naar tips om mijn paard los te krijgen;

Op advies van de fysio rijdt ik haar nu al laag en veel lengte-buiging, voltes, schoudervoor, schouderbinnenwaarts, travers.

duodenum

Re: Tips om paard los te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:33

Wat jou Fysio zegt zou ik in eerste instantie ook hebben gezegd Knipoog Werkt dit niet? Of zoek je nog meer tips om je paard los te krijgen? Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 19:35

Ik zoek nog meer tips om haar los te krijgen.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:57

oké Lachen, niet iedereen zal het met me eens zijn met wat ik nu ga zeggen, maar ik doe het toch maar Bloos (dit is mijn mening en die moet de rest maar even respecteren Bloos)

zelf werk ik mijn paard altijd los op een springruiter achtige manier. wat inhoud dat je je paard eerst wat naar binnen buigt (met je binnenbeen eraan) en dan weer rechtstelt. dan stel je je paard naar buiten (met je buitenbeen eraan) en dan stel je je paard weer recht. druk je paard eens met je buitenbeen van de hoefslag af met lichte buitenstelling en andersom (ga op de 2e hoefslag rijden en druk met lichte binnenstelling je paard naar de hoefslag toe) ik zweer bij deze manier.. toch zie je hem vaak in de goede en foute variant (waardoor heel veel mensen ertegen zijn) de foute variant zien mensen vaak op concours (rop ze maar van links naar rechts net zolang tot ze het bit loslaten.. en inderdaad daar ben ik wél tegen Boos!) zolang je het maar op een zachte en vriendelijke manier vraagt is er helemaal niets verkeerds aan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:49

Veel overgangen en figuren rijden en idd eventueel buigingen Ja
Eventueel voor het rijden longeren met een hulpteugeltje ?
Xx

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:52

De manier van wiseguy15 is een goede manier, mits goed uitgevoerd, zoals zelf gezegd wordt:-)

De osteopaat is ook net geweest bij mijn paardje, en die had was rugproblemen. Nu voel ik hem soms nog zijn rug vasthouden (zadel ligt ook niet 100%, er komt binnenkort een nieuw), maar wat ik dus doe is voor het rijden een warmtecompres leggen op zijn rugspieren (vooral aan de kant waar die gespannen staan). En na het rijden de rug warmhouden en masseren (met druk, cirkelvormige bewegingen op de vastgehouden spier). Dit heeft bij mij een goed effect!
Ik rij hem dan nu ook goed over zijn rug, neusje naar de grond maar wel de achterhand eronder rijden.

Verder uiteraard ook veel lengtebuigingen, volte verkleinen en vergroten, met daarop tempowisselingen, overgangen,... Schouderbinnenwaarts, pasje wijken, keuze genoeg!

Zita

Amandie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:55

wiseguy15 schreef:
oké Lachen, niet iedereen zal het met me eens zijn met wat ik nu ga zeggen, maar ik doe het toch maar Bloos (dit is mijn mening en die moet de rest maar even respecteren Bloos)

zelf werk ik mijn paard altijd los op een springruiter achtige manier. wat inhoud dat je je paard eerst wat naar binnen buigt (met je binnenbeen eraan) en dan weer rechtstelt. dan stel je je paard naar buiten (met je buitenbeen eraan) en dan stel je je paard weer recht. druk je paard eens met je buitenbeen van de hoefslag af met lichte buitenstelling en andersom (ga op de 2e hoefslag rijden en druk met lichte binnenstelling je paard naar de hoefslag toe) ik zweer bij deze manier.. toch zie je hem vaak in de goede en foute variant (waardoor heel veel mensen ertegen zijn) de foute variant zien mensen vaak op concours (rop ze maar van links naar rechts net zolang tot ze het bit loslaten.. en inderdaad daar ben ik wél tegen Boos!) zolang je het maar op een zachte en vriendelijke manier vraagt is er helemaal niets verkeerds aan Lachen

De manier waar bij jij het doet vindi k een goede manier *LOL* Ik doe dat ook met inrijden Knipoog en voorwaarneerlaags helpt ook in het begin heel goed Haha!

paardengek87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:33

inderdaad veel voltes en slangevoltes e.d. rijden en daarbij ook stelling en buiging vragen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:46

Ik doe voor het rijden altijd even wat grond en handwerk, echt wat gym oefeningen enzo.
Dus aan de hand de juiste stelling en buiging vragen , schouderbinnenwaarts en travern enz, gewoon lekker soepel maken aan de hand, dan zul je merken dat het rijden ook makkelijker gaat, dus echt met het rechtrichten bezig zijn vanuit ontspanning zal ik maar even zeggen .

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:30

ik doe altijd op de lange zijde hoofd en hals inbuigen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:32

Op de manege deden we een hele leuke oefening om de paarden los te maken!
Je hebt 4 pionnen, en die zet je in een vierkant neer.
En daar rij je zo vlak mogenlijk bij/naast, in stap draf gallop ect.
Ruiters vonden het leuk en de paarden ook!

xxlinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:36

vooral erg laag rijden jaa
maar ook om laten zetten voor je binnen en buitenbeen is erg goed voor je paard.
en voor de rest gewoon veel voltens enzo

Steef_Yelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:01

Iemand bij ons op de stal gaat altijd als haar paard warm is balkjes lopen om haar paard los te maken. (voor dat ze dressuurles krijgt)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:16

Om me paard los te rijden rij ik gewoon simpele figuren en overgangen. Je kan wel allemaal aparte dingen gaan doen maar net zoals op die "springruiter" manier moet je het wel goed doen! dus voor mij geen travers en toestanden.

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:17

Als wij in de les onze paarden los moeten maken
doen we meestal veel overgangen rijden, een paar keer galop
en vooral veel volte's rijden Haha!
En daarna lopen de meeste super!

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:05

wat bij mijn paard altijd help is heel verzameld stappen en dan middenstap met halsstrekken en dan weer verzamelen en weer halsstrekken enzz. en keerwendingen rijden en appuyeren.

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:16

Veel volte's rijden.. Heb je er ook weleens aan gedacht om te gaan springen? Balkjes lopen, in uitjes springen, vanuit kleine voltes springen.. De ideale manier om je paard lekker los te krijgen!