brandysamba schreef:Rechtrichten doe je door contrastelling te vragen b.v op de rechterhand, binnenteugel hangt losser als de buitenteugen daar vraag je de contrastelling mee. wacht totdat je op de buitenteugel druk voelt en geef dan mee, het paard zakt dan met zijn hoofd naar beneden en komt weer omhoog dan weer contrastelling vragen, het is vooral wachten ook totdat je paard het gaat begrijpen wat je wilt.
In mijn ogen is dit geen oefening om hem recht te richten, maar om hem te laten nageven. Tenminste, zo beschrijf je hem hier.
Ja, je kan een paard recht richten met contrastelling. Maar de bedoeling van die contrastelling is niet te wachten tot hij nageeft. De bedoeling is juist om hem weer evenwichtig op 4 benen te laten lopen (dus niet meer gewicht op de binnenkant of buitenkant), en rustig spieren wat op te rekken. Uiteindelijk zal het paard dan gaan nageven, niet omdat jij druk van hem vraagt, maar omdat hij zijn gehele lijf loslaat!!
On topic: ik denk inderdaad ook dat het paard te veel op de voorhand loopt. Te lange tenen kán het geval zijn, maar ik weet niet hoe lang het paard dit al doet en of hij het altijd gedaan heeft.
Een medisch probleem kan ook. Als hij vastzit in zijn rug en daarom zijn achterhand er niet goed bij kan krijgen, kan hij dit zijn gaan doen om zichzelf zo goed mogelijk overeind te houden.
Verder kan het domweg een rijtechnisch probleem zijn. Ik vraag me dan ook af wat er met het paard gedaan word. Als ik de berichtjes zo lees, krijg ik het vermoeden dat er echt alleen recreatief mee gereden word. Daarmee bedoel ik dan echt enkel buitenritjes voor de leuk. Ik weet niet of dit klopt. Als dat wel klopt, dan is het toch tijd voor wat dressuurtrainingen. Die zijn niet bedoeld om een hoog dressuur of wedstrijd niveau te halen, maar om je paard te leren op een goede manier te lopen met een ruiter op de rug. En dat is in elk geval niet de natuurlijke houding van het paard, want van nature draag het paard 3/5 van zijn gewicht op de voorhand. Gaat de ruiter ook nog vlak achter de voorbenen zitten, komt daar nog meer gewicht bij. Met dit soort problemen tot gevolg.
Als het probleem hierdoor veroorzaakt word, zal je het paard actief moeten gaan rijden. Netjes aan het been, veel (schijn)overgangen, het paard recht maken (beide handen evenveel druk, beide kanten even makkelijk buiging) en het te leren de achterhand er iets meer bij te houden.
Het is nu aan de ruiter om de oorzaak te vinden, en die aan te pakken. Rijtechnisch hem proberen voor elkaar te krijgen als zijn hoeven het probleem zijn helpt niet, maar zijn hoeven aanpakken als het een rijtechnisch probleem is helpt evenmin.
Een hulpteugel om het hoofd hoog te houden gaat je probleem niet oplossen, maar veel erger maken. (ja, ze bestaan en worden opzetteugels genoemd, enkele jaren terug nog errug populair in met name het aangespannen rijden). Met zo'n teugel word het hoofd omhoog gehouden, waardoor de rug weggedrukt word en het paard nog meer op de voorhand komt. Met het gevolg dat hij nog makkelijker zal struikelen, en dan ook nog eens zijn hals niet kan gebruiken om zijn evenwicht te bewaren. Niet doen dus.
Succes er mee