Mijn zusje heeft sinds een jaartje ofzo een nieuwe pony, een heel leuk klein zwart welshje.
Het is echt een race-eendje. Niet echt een probleem, als er een goeie rem op zou zitten.
Maar die is er dus niet, ze reageert heel slecht op het bit. Nu probeer ik al steeds met haar
dat ze op dr zit moet rijden en zo min mogelijk met de teugels moet gaan kloojen, want
trekken heeft toch geen zin. Dat op dr zit rijden werkt soms redelijk, totdat ze met meerdere
ponys in de bak moet rijden. Dan is er geen houden aan. Wil altijd de snelste zijn etc.
Wat ik dus steeds met haar oefen is overgangen rijden op de zit, het liefst met zo min
mogelijk teugeldruk. Maar als het een half rondje door de bak racen duurt voordat ze reageert,
wordt het wel vervelend en heb je de neiging haar tegen de bakrand aan te sturen.

Het hangen aan de teugels is natuurlijk geen oplossing. Reageert ze gewoon niet op.
Ze wil ook dr rug en nekje haast niet buigen, daarom heb ik dr laatst een paar keer gelongeert
met slof (niet heel strak) zodat ze wat kon gaan buigen. Dat deed ze dan wel na wat boos kijken
, maar ze is nog heel stijf in dr rug/nek. Ze was wel rustiger met slof, ook toen m'n zusje er op ging,
maar ik wil eigenlijk liever niet dat ze daar mee moet rijden..
Moet ik m'n zusje (onder begeleiding) meer met slof laten rijden? Een ander bit kopen? (liever niet!)
Of misschien op een andere manier gaan rijden? Bitloos? Misschien een bitloos hoofdstel wat op
de neus druk uitoefent... Ik weet 't niet! Iemand gouden tips?
En ook is ze als de dóód voor hindernissen of balkjes. Ze gaat dan écht als een gek door de bak
en is niet te stoppen. Na een uur worstelen krijg je haar wel over een balkje maar dan in een ietjes
te hoog tempo zegmaar
Oja, even wat info nog, de pony is 9 jaar en gewoon engels ingereden. Hier een foto'tje van hun
samen tijdens hun eerste wedstrijdje (1e prijs! 'super combinatie met toekomst' stond op het protecol)
Fijn, als ze alleen in de bak is is ze nog wel te houden, maar een les met 7 pony's ofzo, hel
*foto*