plotseling gemeen gedrag bij het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elise88

plotseling gemeen gedrag bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 10:23

Hallo,

Ik rijd nu 'n aantal maanden 'n merrie van inmiddels 5 jaar (zij is niet van mij). Omdat de merrie nog jong is, en ik nog studeer (en het dus druk heb), wordt zij slechts 1 a 2 keer in de week gereden of gelongeerd.
Dit ging de afgelopen tijd steeds beter. In het begin kon ik haar eigenlijk niet in mn eentje opzadelen, dit gaat nu relatief goed. Het hoofdstel was eerst een werkje van minstens een kwartier, nu kost het 2 minuutjes en laat ze het ook echt toe. Bereikt door: rustig blijven, belonen, maar laten weten wat niet mag (voornamelijk stem verheffen). Ook het rijden zelf ging beter, naarmate 't kouder werd, werd ze wel wat 'frisser' en joliger, maar ze maakte netjes haar rondjes stap, draf en galop. Af en toe eens wijken in stap of 'n klein sprongetje, maar meer werd er ook niet van haar gevraagd.
De een na laatste keer dat ik op haar reed deed ze wel al wat raar, na 'n kwartiertje rijden werd ze veel minder voorwaarts (normaal gesproken is ze áltijd actief) en als ik aandreef reageerde ze chagrijnig.
Maar de afgelopen keer was echt 'n ramp. (moet ik wel bij vertellen: ze was bij het opzadelen al geschrokken van 'n plank die op de grond viel (had ze hoogstpersoonlijk zelf van de muur getrokken) en trok daarbij aan het halster, ik dat halster losgemaakt, haar meteen in de stal verder opgezadeld; gedaan alsof er niks was gebeurd .. en dat werkte, want ze leek te reageren als: nu jij mij van dat enge ding hebt gered laat ik me heel gemakkelijk opzadelen).
ik longeer altijd eventjes van tevoren, zo ook afgelopen keer. stap: geen probleem, evenals de draf. In galop vloog ze echter door de bak. Nadat ze wat kalmeerde en even had gestapt ben ik opgestapt, in stap de bak rond ging prima. maar toen ik aan wilde draven deed ze héél chagrijnig. Met name te merken aan haar hoofd. ik heb toen aan haar eigenaar aangegeven dat ik het niet vertrouwde, ben vervolgens toch aan gaan draven. Na 10 meter besloot ze om met mij de bak door te vliegen. Nu ben ik niet zo bang aangelegd, en ze mogen heus bij mij wel 'ns 'n jolig bokje maken .. maar dit leek echt gemeen. Echt als in: ik zal 'dat mens' eens flink lanceren. Ik bleef gelukkig redelijk goed zitten maar ben na 'n rondje stap toch wel afgestapt. Heb haar vervolgens nog eens gelongeerd om te kijken of ze misschien kreupelde, we hebben haar gecontroleerd op wondjes, we hebben gecontroleerd of het harnachement in orde was .. maar we hebben niks kunnen ontdekken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Vervolgens ben ik weer opgestapt .. en weer afgestapt .. want ze leek nog net zo chagrijnig. Toen ik ernaast stond, even met de eigenaar te overleggen, vloog ze wéér als 'n gek de lucht in. We hebben haar toen met deken rustig op stal gezet.
We hebben besloten dat ze in ieder geval minder krachtvoer krijgt, ze kreeg in verhouding tot wat ze eigenlijk moet doen te veel. Maar ergens denk ik dat het krachtvoer niet de enige reden van dit gedrag kan zijn. Tot slot wil ik nog aangeven dat ik eigenlijk de enige ben die op haar rijd, alleen vóór die een na laatste keer dat ik erop zat (en ze dus minder voorwaarts werd) heeft er eenmalig iemand anders opgereden. Via de eigenaresse hoorde ik wel dat ook zij aangaf dat het paard met rijden opeens minder voorwaarts werd.
Ik hoop dat iemand íets met dit verhaal kan, en kan aangeven wat het zou kunnen zijn of een advies heeft hoe ik het nu aan zou moeten pakken. Want ik wil natuurlijk dat het paard zich prettig voelt .. én ik wil mezelf veilig kunnen voelen bij haar. Ik kreeg immers eigenlijk net het gevoel dat er wat vertrouwen kwam.

Bojangles

Re: plotseling gemeen gedrag bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:25

Staat ze buiten of op stal?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:29

Wat doet ze behalve die twee keer in de week werken? Staat ze buiten of op stal? Twee keer in de week is niet veel, misschien is ze toe aan meer werk. Probeer anders iemand te vinden die met haar kan wandelen, spelen, longeren, enz.

Het kan ook zijn dat ze ergens last van heeft. Is er recent een tandarts langs geweest? Misschien heeft ze daar last van. Je kunt haar ook laten nakijken door een fysio, misschien heeft ze een pijnlijke plek in haar rug (en heeft ze er last van als je opstapt).

Te veel voer is in ieder geval niet goed. Je moet haar voeren in overeenkomst met haar werk. Je kunt haar wel onbeperkt ruwvoer geven.

Vanaf de computer is het lastig om te beoordelen wat het is. Misschien vindt ze het gewoon moeilijk en moet je een stapje terug doen. Het kan echter ook het tegenovergestelde zijn. Laat andere mensen naar jouw paard kijken, zij hebben immers een objectieve blik.

Veel succes Lachen

NaSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:31

Ik heb zelf een jonge merrie van vier en zij krijgt ook meer babbels. Ik kan duidelijk merken dat ze boos is als het haar niet zint en deze week probeerde ze te bokken. Ze zakt echt met haar kont en slaat haar achterbenen uit. Misschien ook wel een combi van frisheid met deze dalende temperatuur. Vraag je de laatste tijd meer van haar dan voorheen? Ik denk dan dat dit een fase is waar je doorheen moet. Heb je iemand die erbij is als je gaat rijden? Veel succes.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 10:33

In de zomer stond ze hele dagen in de wei. Vervolgens stond ze 'n halve week ongeveer in de wei telkens en nu staat ze eigenlijk hele dagen op stal. Absoluut niet ideaal, daar zijn we ons zeker van bewust Knipoog. Op dit moment is de wei echter om te huilen (staat één paard in op het moment, 'n trekpaard die echt niet gelukkig is op stal, gaat alleen bij het echte noodweer naar binnen, maar die loopt in zn eentje alles al kapot. ) De merrie waar ik het in bovenstaand berichtje over heb staat met 2 andere paarden samen op stal.
Naast het stuklopen van de wei is er het probleem van deze drie paarden samen .. want als die met z'n drieën op de wei staan krijgen we ze onmogelijk afzonderlijk naar binnen .. (of juist afzonderlijk richting wei), dan moet je dus altijd met z'n drieën zijn (en zelfs dan valt 't bepaald niet altijd mee). Als iemand daar nog 'n oplossing voor weet? .. ook heel welkom.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:33

Als een paard zo ineens om slaat heeft het vaak te maken met pijn of last van iets hebben.
Heeft ze met haar gewicht in het halster gehangen toen ze zo schrok?? Dan kan het nl zijn dat er ergens iets knel zit... waardoor ze nu ineens zo chagerijnig is en weg rent..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 14-12-07 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:36

Ineens minder/te weinig of (haast) géén weidegang is vaak 1 van de grootste oorzaak van dit soort 'fratsen'. Het is 1 van de basisbehoeften van een paard.

Ik zou toch proberen je paard naar buiten te doen, kan je ze niet 1 voor 1 naar buiten en naar binnen halen?

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 10:38

mariettek schreef:
Wat doet ze behalve die twee keer in de week werken? Staat ze buiten of op stal? Twee keer in de week is niet veel, misschien is ze toe aan meer werk. Probeer anders iemand te vinden die met haar kan wandelen, spelen, longeren, enz.

Het kan ook zijn dat ze ergens last van heeft. Is er recent een tandarts langs geweest? Misschien heeft ze daar last van. Je kunt haar ook laten nakijken door een fysio, misschien heeft ze een pijnlijke plek in haar rug (en heeft ze er last van als je opstapt).

Te veel voer is in ieder geval niet goed. Je moet haar voeren in overeenkomst met haar werk. Je kunt haar wel onbeperkt ruwvoer geven.

Vanaf de computer is het lastig om te beoordelen wat het is. Misschien vindt ze het gewoon moeilijk en moet je een stapje terug doen. Het kan echter ook het tegenovergestelde zijn. Laat andere mensen naar jouw paard kijken, zij hebben immers een objectieve blik.

Veel succes Lachen

ze wordt tussendoor wel in de bak losgelaten, soms met die andere twee, soms alleen. Ook wordt ze tussendoor af ent oe gelongeerd. Wandelen is een enkele keer gedaan, maar omdat ze nog vrij schrikachtig is doen we dat liever met een van de andere paarden erbij.

Er is onlangs wel een dierenarts bij haar geweest. Tandarts/fysio nog niet, ik zal het bij de eigenaar als optie aan kunnen dragen ja. Zo is bijvoorbeeld ook de hoefsmid avond aan avond langs geweest 'n hele tijd om het hovenkrab-bekap-probleem op te lossen, maar dat gaat nog steeds niet echt goed. Wat ik aan wil geven, is dat de eigenaar dus op zich wel eraan wil werken om het zo goed mogelijk voor te hebben met dit beestje.

ze krijgt nu inderdaad wat meer ruwvoer, krachtvoer is geminderd (tot bijna niets). met ruwvoer is ze ook wat langer bezig, wat mij op stal ook niet verkeerd lijkt.

en ik snap natuurlijk dat het moeilijk te beoordelen is vanachter de computer Knipoog, al fijn dat jullie meedenken.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 10:39

femmefatale1 schreef:
Als een paard zo ineens om slaat heeft het vaak te maken met pijn of last van iets hebben.
Heeft ze met haar gewicht in het halster gehangen toen ze zo schrok?? Dan kan het nl zijn dat er ergens iets knel zit... waardoor ze nu ineens zo chagerijnig is en weg rent..

Daar dachten wij dus ook aan, er was echter niets te zien (al zou er dan nog wat kunnen zijn natuurlijk), én ze had 't de keer daarvoor met rijden ook al 'n beetje (al was dat wel veel minder).

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 10:42

Bojangles schreef:
Ineens minder/te weinig of (haast) géén weidegang is vaak 1 van de grootste oorzaak van dit soort 'fratsen'. Het is 1 van de basisbehoeften van een paard.

Ik zou toch proberen je paard naar buiten te doen, kan je ze niet 1 voor 1 naar buiten en naar binnen halen?

We willen ze ook zeker met goed weer en redelijke wei naar buiten hebben, maar dat blijkt dus niet bepaald eenvoudig. Een voor een gaat dus niet. De eerste naar de wei zal niet zo'n probleem zijn, zodra er echter twee bij elkaar komen (de tweede heeft in de gaten dat ze naar de wei mag .. en er staat er al een) en vervolgens de derde (die alleen achter bleef (2 van de drie vinden het al verschrikkelijk om op stal te blijven als de andere twee rijden) maar ziet dat die andere twee er al wel staan) .. dat zorgt echt voor vervelende situaties. En ik ga dat dan ook zéker niet in m''n eentje doen.
Vind het sowieso fijner (en dat vinden de eigenaren ook) als ik daar niet in mn eentje met de paarden aan de slag ga.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:24

Dat snap ik dan weer niet.
Dit heeft gewoon met opvoeden te maken!

Tuurlijk zijn ze fris als ze weten dat ze naar de wei mogen, dit geeft de paarden alleen geen vrijbrief om idioot te mogen doen! En als je ze met regelmaat in de wei zet, gaat dit ook steeds makkelijker!!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:27

Jong paard, 2 keer per week rijden en verder vooral op stal staan en af en toe longeren/los in de bak.

Ik geloof dat je daar zelf je antwoord al geeft.

Je oplossing zal zitten in vaker naar buiten/vaker rijden, in elk geval een stuk meer doen als dat ze nu doet.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 12:39

femmefatale1 schreef:
Dat snap ik dan weer niet.
Dit heeft gewoon met opvoeden te maken!

Tuurlijk zijn ze fris als ze weten dat ze naar de wei mogen, dit geeft de paarden alleen geen vrijbrief om idioot te mogen doen! En als je ze met regelmaat in de wei zet, gaat dit ook steeds makkelijker!!!

nou, zoals ik zei stonden ze in de zomer elke dag in de wei, maar als iemand van ons er een uit wilde halen, ging dat zelfs samen niet bepaald prettig. Als we ze alledrie tegelijk haalden was het nog enigszins te doen, maar terug naar de wei was dan weer een hele onderneming op zich.
Begrijp me goed, ook wij zouden graag willen dat ze keurig, iig op een fatsoenlijke en veilige manier, meeliepen. En we proberen ze ook echt wel op hun plek te zetten als ze 'zo' doen. Maar het is ons nog niet gelukt hen dit 'onveilige (voor ons maar ook voor hen .. want ze hebben dan werkelijk nergens meer ontzag voor en kunnen ook zichzelf bezeren) gedrag' af te leren. En ja, je hebt gelijk als je zegt dat dit anders zou moeten (kunnen) gaan.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 12:46

Apple schreef:
Jong paard, 2 keer per week rijden en verder vooral op stal staan en af en toe longeren/los in de bak.

Ik geloof dat je daar zelf je antwoord al geeft.

Je oplossing zal zitten in vaker naar buiten/vaker rijden, in elk geval een stuk meer doen als dat ze nu doet.

Deze reactie begrijp ik. En ik geef je ook wel gelijk, dat dat eigenlijk wel zou moeten.
Maar .. er komt 'n 'maar' .. ik vind het nog steeds gek dat ze daadwerkelijk zo snel zó anders is gaan doen, dit ging niet geleidelijk, terwijl de situatie al 'n tijdje zo is. Sterker nog, ook terwijl de situatie al zo was leek ze juist steeds meer vertrouwen te krijgen. En ja, al die keren daarvoor was ze ook wel 'ns fris of jolig en leefde zich uit .. maar oke, helemaal te begrijpen. Maar de laatste keer was het gewoon echt gemeen. Ze is van de een op de andere dag heel anders. En ik vraag me af hoe het de volgende keer weer zal zijn dus. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik me op een gegeven moment totaal niet veilig meer voel als ik, op welke manier dan ook, met haar bezig ben. Dat is voor mij niet fijn, want dan gaat 't plezier eraf, en voor haar niet fijn want dan krijgt ze uiteindelijk ook niet de prettige omgang met mij en waarschijnlijk ook niet meer de beweging die ze juist zo nodig heeft.
Ik wil me wel graag veilig voelen als ik met haar bezig ben Bloos .. met poetsen, in de stal, met rijden, met longeren, met wandelen, met naar de wei brengen en terug .. ik moet wel zelf ook het vertrouwen houden ook.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 09:26

ga eens lekker met hem spelen, beetje rennen met hem, keer opjagen, los met je mee laten lopen¸ geen snoepjes uit je hand laten eten, adem diep in en uit, als hij ergens van schrikt en doe alsof er niets is gebeurd, ga weer gewoon door, is erg moeilijk voor je want er zit als de andere paarden ergens anders zijn veel herinneringen tussen je oren naar mijn idee. maar laat hem opletten bij jou ook al ziet of hoort hij de anderen, Probeer positief te denken, en niet naar de negatieve dingen kijken.
en voel of zijn rug op beide kanten het zelfde reageert.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 09:46

er zijn op dit moment veel paarden die zo jolig zijn, en dan vaak alleen met rijden..ligt volgens mij echt aan het koude vriesweer..bij mij staan de paarden een paar uur in de bak, staan dan ook echt een beetje te staan ( met lekkere deken op), maar op het moment dat je dan gaat rijden gaat de gaspedaal aan..
kou misschien??
staat ze op stal met deken en rij je ook met uitrijdeken?
Of zou ze "gewoon "last hebben van de spieren?
Ik vind het slim van je dat je haar van te voren longeerd, maar hoe lang doe je dat en wat doe je dan??
je zou ook kunnen proberen wat intensiever te longeren, dus echt een half uur laten stappen, draven, galoperen..en dit lekker wisselen..Bezig houden zou ik zeggen..en dit daarna al rijdend ook proberen...zet ze op een volte, ga die kleiner en groter maken..laat ze overgangen maken, veel figuren en dan even stappen..lijkt mij dat ze "gewoon"te veel tijd heeft om met andere dingen bezig te zijn..
les nemen is misschien ook een idee, zodat iemand je op weg kan helpen..
Succes ermee.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:30

ik denk niet dat dit met 'jolligheid' of frisheid te maken heeft. Een bok af en toe is normaal, maar ik ken het gevoel dat jij omschrijft (Oren liefst plat, volledig opgespannen, net een bom waar je opzit die elke moment kan gaan ontploffen,...), en dat heeft weinig te maken met frisheid.

Er zijn twee dingen waar ik aan denk, en bij beide moet je haar er gewoon doorrijden.
Eerste mogelijkheid is stijfheid. Paardje werkt één keer in de week (wat ik trouwens volledig begrijp, ik heb als student zijnde ook niet meer tijd) en staat verder redelijk veel binnen.. Tuurlijk wordt ie dan wat stijver, en als ze dan moet beginnen werken dan gaat alles pijn doen.. Reactie op pijn dus. Mogelijkheid? Erdoor rijden, verder rijden totdat ze weer soepel en los is. Lang instappen, lang draven met lange teugel, veel grote voltes, zeker niet overvragen met oefeningen waar veel soepelheid en losheid voor nodig is.
Tweede mogelijkheid is 'puberen' . Ze heeft gemerkt dat ze niet meer moet werken als ze wat vervelend doet (zoals je al zegt, na een rondje ben je afgestapt), wel, dan zal ze dat opnieuw proberen. Ook hier weer: er door rijden, anders houdt het niet op.

Persoonlijk zou ik denken dat het een combi van de twee mogelijkheden is. Door pijn van stijfheid is ze wat beginnnen protesteren, waarop jij na een rondje gestopt bent, waardoor je in die cirkel van protest kan geraken.

Ik heb hetzelfde voorgehad met mijn merrie, toen ze een goed jaar ingereden was. In de winter had ze een tijdje moeten stilstaan door een peesblessure. We waren al wel regelmatig gaan wandelen en gaan draven op harde ondergrond, maar dat zijn simpele stukken rechtdoor. De eerste keer dat ik terug écht ging rijden, in een bak, was een ramp. Stap ging nog. In draf gaan ging ook nog, maar ze vertraagde echt heel erg, en als reactie op mijn benen legde mevrouw haar oren in haar nek, en ging ze nog trager. Je voelde echt elke spier in haar lijf opspannen, alsof je op een bom zit die elke moment kan afgaan bij een verkeerde beweging. Verschrikkelijk. Wetende dat ik niet ZO een held ben.
Ik ben dan écht vooruit beginnen rijden, zodat ze bezig moest blijven en niks verkeerd zou kunnen doen. Geen reactie op been: zweep ertegen, niet zeveren. Als reactie op die zweep kreeg ik telkens een stevige bok, maargoed. instructrice in het midden gaan staan met een lange longeerzweep, om als 'externe' vooruit te drijven. Elke keer als ze weer langzamer ging en zich weer opspande heb ik gewoon mijn luidste stem opgezet "VOORUIT", in combi met stevig benen/zweep erbij. Van écht trainen is niks van in huis gekomen, maar ze liep tenminste zonder protest tegen het einde. Volgende training was mevrouw weer een lammetje..
Als ik echter nu lang niet rijdt, dan heb ik weer hetzelfde voor. Ik vermoed door pijn van stijfheid..

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 15:12

montyjansen schreef:
ga eens lekker met hem spelen, beetje rennen met hem, keer opjagen, los met je mee laten lopen¸ geen snoepjes uit je hand laten eten, adem diep in en uit, als hij ergens van schrikt en doe alsof er niets is gebeurd, ga weer gewoon door, is erg moeilijk voor je want er zit als de andere paarden ergens anders zijn veel herinneringen tussen je oren naar mijn idee. maar laat hem opletten bij jou ook al ziet of hoort hij de anderen, Probeer positief te denken, en niet naar de negatieve dingen kijken.
en voel of zijn rug op beide kanten het zelfde reageert.

Ik neem haar inderdaad wel 'ns mee naar de bak, gewoon om even lekker met haar te 'dollen'. Vaak doen we dit ook even voor of na het longeren. Voor het longeren gewoon zodat ze haar joligheid er even lekker, ongestoord uit kan gooien en ze dan weer even kennis kan maken met het trekpaard in de wei ernaast.
na het longeren omdat ze dan dus vaak wél perfect luistert. Ze is dan (voor hoe lang het haar lukt dat vast te houden en er niks geks om ons heen gebeurd) helemaal gericht op mij. Zodra ik de longeerzweep neerleg of mijn lichaamstaal verander in 'je mag komen' stopt ze resoluut en komt ze naar me toe. Ik kan dan in de bak heen en weer lopen en ze zal me volgen en stoppen wanneer ik zelf ook stop. Dit houden we dan 'n tijdje vol, gewoon lekker rondstappen, soms wat passen achterwaarts erbij. Daarna mag ze dan vaak nog even gewoon lekekr rondsnuffelen overal.
Zodra we de bak verlaten (en soms al eerder) is de aandacht voor mij ook weer sterk verslapt, de omgeving is dan opeens weer reuze interessant en eng.
Laatst liet ik haar los in de bak zonder longeerlijn en liep ze ook braaf haar rondjes stap, draf en galop, om mij heen, ze bleef op éen helft van de vak en had ik echt niet het idee dat ze kwaad in haar zin had, zo kan het dus ook en ging het voorheen ook vaak.

Wel heeft ze altijd gehad dat ze het stukje naar de bak en terug haar aandacht vestigde op alles om haar heen, schrikt ze van iets? dan ziet ze heus niet dat je nog naast haar staat, ze springt 'blind' opzij of vooruit, zeker als ze alleen moet. Het is heel moeilijk voor elkaar te krijgen dat ze op Mij let ipv op de omgeving.

Je hebt dus ook wel gelijk in het punt dat ze op mij zou horen te letten, en dat ik in mijn hoofd de herinneringen heb hoe het eerder ging. Maar die herinneringen zijn dus gemengd, positief over hoe ze soms ook kan zijn en wat voor een voldoening en trots daar dan vanuit gaan maar ook hoe ze me af en toe wat angstig maakt met haar nerveuze gedoe.
Meestal probeer ik vol te houden dat er niks aan de hand is, om haar zo er doorheen te krijgen, anders stel ik haar gerust, maar probeer wel vol te houden.

paardengek87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:20

het is goed dat ze minder krachtvoer krijgt, je moet proberen haar meer naar buiten te doen, of een paar keer per dag los in de bak. En er meer met rijden, of door iemand anders, zodat ze meer moet werken en als ze zo doet, niet na een rondje afstappen, maar doorrijden, laat hem maar werken en maak hem maar moe.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 15:24

viv77 schreef:
er zijn op dit moment veel paarden die zo jolig zijn, en dan vaak alleen met rijden..ligt volgens mij echt aan het koude vriesweer..bij mij staan de paarden een paar uur in de bak, staan dan ook echt een beetje te staan ( met lekkere deken op), maar op het moment dat je dan gaat rijden gaat de gaspedaal aan..
kou misschien??
staat ze op stal met deken en rij je ook met uitrijdeken?
Of zou ze "gewoon "last hebben van de spieren?
Ik vind het slim van je dat je haar van te voren longeerd, maar hoe lang doe je dat en wat doe je dan??
je zou ook kunnen proberen wat intensiever te longeren, dus echt een half uur laten stappen, draven, galoperen..en dit lekker wisselen..Bezig houden zou ik zeggen..en dit daarna al rijdend ook proberen...zet ze op een volte, ga die kleiner en groter maken..laat ze overgangen maken, veel figuren en dan even stappen..lijkt mij dat ze "gewoon"te veel tijd heeft om met andere dingen bezig te zijn..
les nemen is misschien ook een idee, zodat iemand je op weg kan helpen..
Succes ermee.

dat frisse, jolige zal inderdaad komen door een combinatie van kou en o.a. de hoeveelheid krachtvoer die zij voorheen tot haar beschikking had. Maar mn gevoel zegt me dat ze de laatste keer dus niet 'zomaar' fris en jolig was. Fris en jolig zou mij ook nooit hebben laten afstappen, gemeen en gericht wel .. al was het maar om te kunnen ontdekken wat de oorzaak was, of het iets lichamelijks zou zijn ipv gewone dwarsheid.
Ze staat op stal zonder deken, wordt even lekker gepoetst voor het rijden, wordt opgezadeld, loopt 'n stukje naar de bak (aan de hand, stapt vervolegsn enkele rondjes (of gaat uit haar dak), draaft en galoppeerd bij elkaar zo'n 10 minuten .. soms iets langer, soms iets korter .. ligt aan mijn gevoel bij haar bui. (wel veel overgangen, rondje draf, rondje galop, rondje draf, rondje stap, rondje galop ..) Vervolgens stapt ze weer 'n tijdje (overigens wordt tussendoor van hand veranderd) en ga ik er daarna op, dan stappen we eventjes en wordt er daarna echt gewerkt. Voltes, van hand veranderen, gewoon de hoefslag, eens 'n beetje wijken in stap, soms 'ns een balkje, heel af en toe eens een sprongetje. Ze wordt, ondanks dat de oefeningen misschien niet de moeilijkste zijn (daar zijn we ook nog even niet aan toe, zo is ze rechtsom nog steeds minder los dan linksom), altijd wel beziggehouden. Ook volte groter en klener maken hoort erbij, dit tot nu toe nog in stap, werd door mijn vroegere instructrice (niet met dit paard) vaak gedaan in de les en dit heb ik dan ook zelf nog steeds als een gewaardeerde oefening om haar gewoon lekker bezig te houden.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 15:31

apenboom schreef:
het is goed dat ze minder krachtvoer krijgt, je moet proberen haar meer naar buiten te doen, of een paar keer per dag los in de bak. En er meer met rijden, of door iemand anders, zodat ze meer moet werken en als ze zo doet, niet na een rondje afstappen, maar doorrijden, laat hem maar werken en maak hem maar moe.

Zoals ik hiervoor schreef, maar in de tussentijd had je al gepost, zou ik nooit zomaar afstappen omdat ze wat moeilijk doet of eens jolig doet, eens chagrijnig. Maar wel als ik het niet vertrouw; als ik denk dat ze écht anders doet dan anders en écht óf opeens heeft besloten gemeen te gaan zijn óf ergens last van heeft .. wat ik onder het zadel, terwijl ik erop zat, gewoon niet heb weten te ontdekken. Ik ben voor mijn eigen veiligheid afgestapt, met daarbij ook als reden dat ik hoopte te kunnen ontdekken wat er mis met haar was en ik hoopte dat ze weer zou bedaren als ik ernaast stond, mede voor het paard.
Zelf snap ik ook dat je bij een gewoon jolig paard, of paard dat jou enkel uitprobeert het niet zomaar zijn zin meot geven door af te stappen en het op te geven, bijvoorbeeld omdat je bang bent er eens naast te liggen of je er geen zin in hebt. Voor mijn gevoel was het dit keer echter anders. En ook de eigenaar had liever dat ik zou afstappen en haar nog eens zou longeren.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 15:43

[quote="tantjeuh"]ik denk niet dat dit met 'jolligheid' of frisheid te maken heeft. Een bok af en toe is normaal, maar ik ken het gevoel dat jij omschrijft (Oren liefst plat, volledig opgespannen, net een bom waar je opzit die elke moment kan gaan ontploffen,...), en dat heeft weinig te maken met frisheid.

Er zijn twee dingen waar ik aan denk, en bij beide moet je haar er gewoon doorrijden.
Eerste mogelijkheid is stijfheid. Paardje werkt één keer in de week (wat ik trouwens volledig begrijp, ik heb als student zijnde ook niet meer tijd) en staat verder redelijk veel binnen.. Tuurlijk wordt ie dan wat stijver, en als ze dan moet beginnen werken dan gaat alles pijn doen.. Reactie op pijn dus. Mogelijkheid? Erdoor rijden, verder rijden totdat ze weer soepel en los is. Lang instappen, lang draven met lange teugel, veel grote voltes, zeker niet overvragen met oefeningen waar veel soepelheid en losheid voor nodig is. dat is eigenlijk al wel gewoon mijn aanpak vanaf dat ik haar ging rijden geweest, sowieso is bij mij het uitgangspunt mbt dit paard: dat ze maar gewoon lekker ontspannen lopen wil. Maar zoals hierboven gezegd kon ik deze laatste keer rijden niet inschatten of doorrijden fair zou zijn en veilig.
Tweede mogelijkheid is 'puberen' . Ze heeft gemerkt dat ze niet meer moet werken als ze wat vervelend doet (zoals je al zegt, na een rondje ben je afgestapt), wel, dan zal ze dat opnieuw proberen. Ook hier weer: er door rijden, anders houdt het niet op. zie mijn vorige post over het 'niet zomaar afstappen', ik snap dat dat niet verstandig is, alleen doorrijden leek me in dit specifieke geval niet evrstandig, inschatting op dat moment.

Persoonlijk zou ik denken dat het een combi van de twee mogelijkheden is. Door pijn van stijfheid is ze wat beginnnen protesteren, waarop jij na een rondje gestopt bent, waardoor je in die cirkel van protest kan geraken.

zoals je later in je post aandraagt, voorwaarts oplossen, dat kán inderdaad soms de oplossing zijn bij dergelijek problemen, of dat het bij deze merrie verstandig is weet ik niet, tot nu toe was ze juist altijd zo heerlijk voorwaarts en zoals gezegd veranderde dat de laatste keer heel opeens, eerst zien of het 'fair' en veilig is het voorwaarts op te lossen alvorens daadwerkelijk voor die aanpak te kiezen. Eerst andere oorzaken uitsluiten dus.
Via Pb werd mij aangeraden haar beide zijden eens te controleren en dat zal ik dan ook doen.

sowieso allemaal natuurlijk bedankt voor het meedenken Lachen