Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Op dit moment is de wei echter om te huilen (staat één paard in op het moment, 'n trekpaard die echt niet gelukkig is op stal, gaat alleen bij het echte noodweer naar binnen, maar die loopt in zn eentje alles al kapot. ) De merrie waar ik het in bovenstaand berichtje over heb staat met 2 andere paarden samen op stal.mariettek schreef:Wat doet ze behalve die twee keer in de week werken? Staat ze buiten of op stal? Twee keer in de week is niet veel, misschien is ze toe aan meer werk. Probeer anders iemand te vinden die met haar kan wandelen, spelen, longeren, enz.
Het kan ook zijn dat ze ergens last van heeft. Is er recent een tandarts langs geweest? Misschien heeft ze daar last van. Je kunt haar ook laten nakijken door een fysio, misschien heeft ze een pijnlijke plek in haar rug (en heeft ze er last van als je opstapt).
Te veel voer is in ieder geval niet goed. Je moet haar voeren in overeenkomst met haar werk. Je kunt haar wel onbeperkt ruwvoer geven.
Vanaf de computer is het lastig om te beoordelen wat het is. Misschien vindt ze het gewoon moeilijk en moet je een stapje terug doen. Het kan echter ook het tegenovergestelde zijn. Laat andere mensen naar jouw paard kijken, zij hebben immers een objectieve blik.
Veel succes
, al fijn dat jullie meedenken. femmefatale1 schreef:Als een paard zo ineens om slaat heeft het vaak te maken met pijn of last van iets hebben.
Heeft ze met haar gewicht in het halster gehangen toen ze zo schrok?? Dan kan het nl zijn dat er ergens iets knel zit... waardoor ze nu ineens zo chagerijnig is en weg rent..
Bojangles schreef:Ineens minder/te weinig of (haast) géén weidegang is vaak 1 van de grootste oorzaak van dit soort 'fratsen'. Het is 1 van de basisbehoeften van een paard.
Ik zou toch proberen je paard naar buiten te doen, kan je ze niet 1 voor 1 naar buiten en naar binnen halen?
femmefatale1 schreef:Dat snap ik dan weer niet.
Dit heeft gewoon met opvoeden te maken!
Tuurlijk zijn ze fris als ze weten dat ze naar de wei mogen, dit geeft de paarden alleen geen vrijbrief om idioot te mogen doen! En als je ze met regelmaat in de wei zet, gaat dit ook steeds makkelijker!!!
Apple schreef:Jong paard, 2 keer per week rijden en verder vooral op stal staan en af en toe longeren/los in de bak.
Ik geloof dat je daar zelf je antwoord al geeft.
Je oplossing zal zitten in vaker naar buiten/vaker rijden, in elk geval een stuk meer doen als dat ze nu doet.
.. met poetsen, in de stal, met rijden, met longeren, met wandelen, met naar de wei brengen en terug .. ik moet wel zelf ook het vertrouwen houden ook. 
montyjansen schreef:ga eens lekker met hem spelen, beetje rennen met hem, keer opjagen, los met je mee laten lopen¸ geen snoepjes uit je hand laten eten, adem diep in en uit, als hij ergens van schrikt en doe alsof er niets is gebeurd, ga weer gewoon door, is erg moeilijk voor je want er zit als de andere paarden ergens anders zijn veel herinneringen tussen je oren naar mijn idee. maar laat hem opletten bij jou ook al ziet of hoort hij de anderen, Probeer positief te denken, en niet naar de negatieve dingen kijken.
en voel of zijn rug op beide kanten het zelfde reageert.
viv77 schreef:er zijn op dit moment veel paarden die zo jolig zijn, en dan vaak alleen met rijden..ligt volgens mij echt aan het koude vriesweer..bij mij staan de paarden een paar uur in de bak, staan dan ook echt een beetje te staan ( met lekkere deken op), maar op het moment dat je dan gaat rijden gaat de gaspedaal aan..
kou misschien??
staat ze op stal met deken en rij je ook met uitrijdeken?
Of zou ze "gewoon "last hebben van de spieren?
Ik vind het slim van je dat je haar van te voren longeerd, maar hoe lang doe je dat en wat doe je dan??
je zou ook kunnen proberen wat intensiever te longeren, dus echt een half uur laten stappen, draven, galoperen..en dit lekker wisselen..Bezig houden zou ik zeggen..en dit daarna al rijdend ook proberen...zet ze op een volte, ga die kleiner en groter maken..laat ze overgangen maken, veel figuren en dan even stappen..lijkt mij dat ze "gewoon"te veel tijd heeft om met andere dingen bezig te zijn..
les nemen is misschien ook een idee, zodat iemand je op weg kan helpen..
Succes ermee.
apenboom schreef:het is goed dat ze minder krachtvoer krijgt, je moet proberen haar meer naar buiten te doen, of een paar keer per dag los in de bak. En er meer met rijden, of door iemand anders, zodat ze meer moet werken en als ze zo doet, niet na een rondje afstappen, maar doorrijden, laat hem maar werken en maak hem maar moe.