Paard loopt constant net iets voor de loodlijn, hoe oplossen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mait

Paard loopt constant net iets voor de loodlijn, hoe oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 16:52

Hoi allemaal
sinds een tijdje wil mijn hafje niet meer lekker in de ontspanning. ik heb het idee dat ze in haar kaak vasthoud, maar ik zal even een omschrijving geven, misschien weet iemand wat het kan zijn.
Ze loopt de laatste tijd niet meer lekker in de hand, als je vraagt krijg je slecht reactie, en als het al reactie is dan wil het wel gebeuren dat ze haar hoofd omhoog doet.
Als je het vanaf de zijlijn bekijkt loopt ze constant ietsjes voor de loodlijn. Als je intensief gaat rijden, dan laat ze op een gegeven moment los en kan ze gewoon lekker over de rug lopen. Maar soms gebeurt dit ook helemaal niet.
Ik kan haar nu niet met een wat langere teugel voorwaards neerwaards vragen, want dat doet ze gewoon niet.
als je middendraf rijdt duikt ze er netjes in, maar zodra je haar opvangt dan gaat de neus er weer uit.
ook in de galop wil ze nog wel aardig naar beneden.
maar om alle oefeningen netjes uit te voeren moet ze weer leren te ontspannen. Ik weet precies naar welk gevoel ik toe wil werken, maar ik krijg het momenteel er niet uit.
ze zit verder lekker in haar vel, is lekker voorwaards en heeft netjes achterhand gebruik (zou iets meer kunnen)
De tandarts is geweest en de zadelmaker heeft net mijn hele zadel aangepast dus ik denk niet dat het daaraan ligt.
DUS: hoe laat je een paard in zijn kaak ontspannen?
alvast bedankt voor de reacties!
beetje een wazige foto, maar misschien geeft het een idee:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PQMAGLJJ.jpg

mait

Re: Paard loopt constant net iets voor de loodlijn, hoe oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 21:34

Het is trouwens niet zo dat ze op heel veel druk loopt,.. misschien iets zwaarder dan normaal maar ze wil er gewoon net niet doorheen. terwijl ze dit een paar maanden geleden nog moeiteloos deed. ik ben in de tussentijd wel van zadel ed veranderd dus mijn rijstijl is ook (erg) verandert!

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:50

Je geeft een aantal dubbele signalen door. Ze is lekker voorwaarts en gebruikt goed haar achterhand maar ze wil voor niet ontspannen. Dat is vreemd want als ze echt lekker voorwaarts zou zijn en haar achterhand goed zou gebruiken moet ze aan de voorkant ook niet veel problemen geven. Wat bedoel je met: als je vraagt krijg je slecht reactie?
Veel schakelen zou kunnen helpen om haar achter sterker te maken.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 11:17

nouja ze treed achter wel netjes onder, netjes in eigen afdruk maar op de een of andere manier plaatst ze wel haar gewicht naarvoren,...
het lijkt wel of ze in haar kaak vasthoudt,.. het gevoel is moeilijk uit te leggen Clown
met die reactie:
ik bedoel als ik haar voorwaards neerwaards wil rijden, dan gaat ze netjes voorwaards maar niet neerwaards (eerder opwaards Scheve mond /neus in de lucht) en als je even doorvraagt/kneed dan wordt ze eerder wat feller dan dat ze ontspant
overgangen rijden doet ze heel netjes, mooi attent op been en draaft actief weg,... ook stap/galop etc gaat heel netjes,...
ze ontspant dus wel in haar halslijn, maar niet in haar kaak. (of zo komt het op mij over)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:22

Je geeft aan dat er veel veranderd is de afgelopen maanden, dan wordt het erg lastig om een oorzaak te vinden Lachen.

Overigens hoort een paard iets voor de loodlijn te lopen. Iets achter de loodlijn is eigenlijk minder correct.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:13

Ik vind de foto er ook niet slecht uitzien. Ik denk dat als je gewoon doortraint zoals je nu doet het uiteindelijk wel goedkomt.
Wil ze wel halsstrekken?

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 17:23

ja halsstrekken wil ze wel... achja misschien stel ik me wel gewoon een beetje aan en zit ik mezelf een beetje in de weg Bloos (ben ik erg goed in..) we rijden onze winstpunten wel, dus zo erg is het allemaal niet Knipoog
maar misschien wist iemand waardoor het ozu kunnen komen Clown

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:07

Je hebt altijd periodes dat het even wat minder gaat of dat je paard wat minder fijn loopt. Dat hoort er gewoon bij. Zolang ze haar rug niet vastzet zou ik me er niet te druk om maken.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:23

Mijn eerste gedachte is: 'te veel hand, te weinig been'. Ga eens bij jezelf na, als je paard er net niet genoeg doorkomt vooraan, wat doe jij dan?

Ik heb soms hetzelfde probleem, gelukkig nooit heel lang, dankzij een super instructrice. Dan loopt paardlief echt goed, overgangen mooi, komt mooi terug op mijn zit,... Maar vooraan zet ze zich wat vast. Wel "aan de teugel", maar niet onspannen en net niet waar ze zouden moeten lopen, inderdaad zoals jij het zegt.. Kaak vastzetten. Zonder instructie heb ik steeds de neiging (hoewel ik goed genoeg weet dat het fout is) om wat extra door te vragen met mijn hand. Eens een kneepje meer, eens een beetje meer trillen. FOUT dus. Handen laten voor wat ze zijn, en vooruit rijden! Echt gewoon enkel je teugels nog vastnemen, en maar vooruit rijden. Slangevolte in een middendrafje, twee passen opvangen en weer een middendraf, twee passen stap en weer in draf, volte verkleinen in een heel actief tempo, overgangen snel achter elkaar maken (geen halve lijn laten stappen. Overgang stap en meteen terug aandraven.),... En allemaal zonder met je handen 'te werken'. Gewoon handen stil houden. Ook als ze even wat met haar hoofd naar boven komt, gewoon vooruit rijden.

Volgens mij denk jij wel dat zijn achterhand goed werkt, maar zit je daar helemaal fout in. Dat die achterhand er goed onderkomt, is iets heel anders dan 'netjes in eigen afdruk lopen'. Zelfs als mijn paard volledig op de voorhand sukkelt loopt ze nog netjes in haar eigen afdruk.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 18:49

nee het klopt precies wat je zegt hoor! ik probeer het ook met mijn hand op te lossen,... maarja ik snap ook wel dat dat uiteindelijk nooit zal werken.
vooruit rijden is wel een oplossing. ik ga het vanavond eens even proberen. alleen is mijn paard niet zo voorwaards, ze is heel erg constant en wil ook wel verruimen ed. maar het komt er allemaal met enige moeite uit. ookal is ook weer niet lui (ja tis erg moeilijk uitleggen eigenlijk), ze reageert netjes (oftewel, ze verruimt/gaat wel) maar er komt verder (als je het van de grond bekijkt) niet zoveel uit. ik heb gister iemand anders er even op laten zitten, en dan zie je wel wat er gebeurt. ze gaat van voren 'vechten' door haar neus eruit te willen drukken (en daarmee ook haar rug) maar van achter neemt ze de boel niet meer mee.
we hebben gisteren ook even balkjes neergelegt, en dan vanuit verzamelde draf en dat ze een beetje moet verruimen. ze snapt niet zo goed dat ze haar achterhand wat moet laten zakken om zich te gaan dragen. dit deed ze overigens heel netjes! maar je zag wel dat het de nodige moeite kostte Knipoog gelukkig hoeven we 6 jan. pas weer op wedstrijd dus we hebben nog even de tijd om er rustig mee aan het werk te gaan. dit soort dingen verander je niet van de 1 op de andere dag (helaas, was het maar zo makkelijk Clown ).

ik wordt af en toe zo moedeloos van dat paardje... en dan weet ik ook gewoon dat het probleem bij mezelf ligt, maar ben ik niet in staat dit op te lossen...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:22

mijn eerste gedachten Tanden!
Is er niets met haar gebit?
En de rest van haar lijf? Nergens blokkades?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:24

net iets voor de loodlijn is toch juist goed.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 10:42

Nou ze is gecontroleerd door de tandarts, en ook gevijlt want ze had haken.
de tandarts constateerde wel dat ze wolfstandjes had, maar zolang ik er geen last van had wou ze die liever gewoon laten zitten. (maarja ik rij haar al zo lang,.. lastig in te schatten hoe ze zou lopen als je ze eruit zou halen Knipoog )
nouja net iets voor de loodlijn is goed ja, alleen ze drukt zich eruit. dus het ziet er erg tegen de hand uit. (lastig uitleggen)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:57

keek de tandheelkindige ook naar haar hele gebit en hoe ze kauwt en de kauwspieren, werd er met de hand of electrisch gevijlt?

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:12

voor de loodlijn is toch goed, liever dit dan erachter.
misschien moet je toch maar porberen de druk van haar mond af te halen anders kan ze noit ontspannen in haar kaak.
het zou ook kunnen zijn dat haar kaakgewricht vast zit.

succes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:16

Ik snap precies wat je bedoelt, ze willen dan idd net in de kaak niet loslaten. Heel veel kleine overgangen rijden en heel veel stelling gebruiken totdat je met ene ontspanne binnenhand en aanleuning ana de buitenhand toch je stelling kunt bewaren.

Voor de loodlijn is zeker goed, maar niet als je niet kunt afwisselen Knipoog

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 19:33

@ lailapri: ik geloof niet dat ze specifiek naar de kauwspieren heeft gekeken,... (ze kan het wel gedaan hebben, maar als ze dat niet zegt weet ik dat natuurlijk niet Knipoog ). ze heeft in ieder geval niet gezegt dat er iets niet in orde was. zij vijlt met de hand.

@ Lielle das precies wat ik bedoel idd Clown erg moeilijk om een gevoel te omschrijven. gisteren ben ik eindeloos bezig geweest met de ontspanning,... gewoon wat lang van voren en dan voorwaards neerwaards.. zodat ze zelf haar hoofd mag tillen. veel overgangen gereden,... uiteindelijk begon ze weer heel fijn te lopen! stukjes ontpanning kwamen er al weer in! op een gegeven moment liep ze zo netjes op der achterhand dat we eenvoudige galopwissels konden rijden! zonder dat ze in protest(met haar hoofd) kwam!
we worden nog een Z Knipoog
maargoed het gaat wel beter dus! maar mochten er mensen met super tips zijn! laat maar horen!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:36

ik heb laatst een demo bijgewoont over tandheelkunde en osteopathie en daar is mij verteld dat vijlen met de hand niet heel nauwkeurig is en tevens achteraan niet gevijlt kan worden.
Het gebit van een paard in de natuur wordt optimaal benut hier krijgen ze brokjes en mals gras en kuil en wordt het kauwoppervlak steeds kleiner er ontstaan blokkades (hobbels), scherpe randen en eventueel halen en dit wordt steeds erger. Mijn fjord is ook 3x met de hand gevijlt, 2 keer had hij niets en was onderhoudsvrij en bij de 3de persoon moest er wel iets gevijlt worden maar ook niet echt veel. Nu hij dus goed gedaan is is er echt een wereld van verschil, mijn paard kan ontspannen in de kaak!

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 21:23

@ lailapri
ja ik ken het verschijnsel erg goed haha! vorig jaar had ik net zo'n soort probleem.. paard wou met geen mogelijkheid inbuigen op rechts. dus de tandarts erbij gehaalt en ze is weer netjes bijgevijlt.
mijn tandarts heeft mij verteld dat het beter is om met de hand te vijlen omdat je dit nauwkeuriger kan doen dan electrisch. als je het electrisch doet is de kans groter dat je er teveel afhaalt (is wat zij zei, ze heeft tevens wel een college die wel electrisch vijlt en waar ze probleem gevallen (die te lang zouden duren/ te stressvol waren voor paard om met de hand te doen) aan doorstuurd)
ik heb voor het vijlen de haken gevoelt en na het vijlen het resultaat! dus achterin was ook alles netjes weggewerkt! Lachen
volgens de tandarts zou ze over een half jaar pas weer op controle hoeven komen. ik kan natuurlijk vragen of ze eerder voor controle wil komen Clown
maargoed,... rijtechnisch zit het mij misschien ook wel gewoon tussen de oren.... tja gevoelens zijn nou eenmaal lastig onder woorden te brengen Bloos

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:16

haha grappig precies wat mij op school ook is verteld dus ik meteen de beste man besteld voor mijn paard. hij is zo van zo weinig mogelijk aan doen, dus hij was onderhouds vrij. volgens de dierenarts ook. toen nog een die heeft wat gevijlt en toen zij mijn instructrice van probeer deze eens en toen had hij ineens alles behalve een onderhoudsvrij gebit Tong uitsteken
Ik dacht ook van dat je zo weinig mogelijk moest vijlen omdat je anders het kauw profiel eraf zou halen enzo maar schijnt dus zeer snel terug te komen.
Mijn fjord is zelfs gevijlt aan zijn voortanden die waren helemaal scheef afgesleten.

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 07:36

Aan de tanden zou het inderdaad kunnen liggen. Maar het probleem ligt negen van de tien keer bij de achterhand en de rug terwijl je het met je handen voelt en het aan het hoofd ziet. Misschien heeft ze last van haar rug of een slecht passend zadel? Wat je kunt doen is haar longeren met een zadel op en daarna zonder zadel, als je verschil ziet weet je dat het daar aan ligt.

Het kan ook zo zijn dat ze een tijd geleden (of nu nog steeds) je voor de gek houdt door haar rug weg te drukken en dan haar hoofd zó te dragen dat het lijkt alsof ze mooi opgericht loopt. Hier krijgt ze natuurlijk rugpijn van, maar haflingers hebben van nature al niet zo'n bouw dat ze dat snel doen (Friezen bijv. veel eerder).

Wat je zelf ook al zegt is dat je niet teveel met je handen moet willen doen, het lijkt zo'n makkelijke oplossing; aan de voorkant zit het niet goed, dan moet ik het dus ook aan de voorkant oplossen. Maar zoals ik al zei kun je het beter bij de achterhand zoeken, net zoals de rest zegt veel overgangen, tempowisselingen en figuren rijden zodat die achterhand wat wil zakken. Bij mijn paard is stelling-contrastelling het toverwoord.

Probeer ook niet teveel met je binnenhand te werken, ontspan die en probeer zoveel mogelijk met je buitenhand te doen. Dit kun je oefenen door met lange teugels rond te rijden; je zult merken dat je veel makkelijker rond stuurt door je buitenhand tegen de hals te leggen of van de hals af te houden dan maar aan die binnenhand te sjorren. Succes ermee!

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 11:14

hoi
bedankt voor alle reacties!
ga weer bij de basis oppakken om te kijken of het daardoor beter/meer ontspannen wordt.
@ Joske_Fleur:
Mijn zadel is net een maand geleden compleet op maat gemaakt voor mijn paard door een erkend zadelmaker. Het probleem speelde daarvoor ook al, dus ik denk niet dat het daaraan ligt (zou uiteraard wel kunnen)
verder heeft ze er geen last van als je stevig met je hand over haar rug gaat.
ik ben al heel lang bezig met contrastelling idd!
gewoon met het instappen en oppakken veel contrastelling vragen. hier heeft ze tegenwoordig ook geen problemen meer mee. (vroeger kwam ze echt compleet in protest (lees: steigeren,.. dreigen etc.) ze zat echt compleet vast) met veel buiging en stelling etc hebben we dit op kunnen lossen en nu kan ze ook travers en SB etc. zelfs een stukje appuyeren (haha erg nodig in de M1 Bloos )