Berg opwaards rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anonymous_

Berg opwaards rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 23:23

Waarschijnlijk is er wel al een topic over maar kon het niet vinden.
Mijn probleem: tijdens het rijden heeft mijn paard de neiging diep te gaan lopen terwijl ik hem juist hoger in moet stellen. Ben er iedere keer hard aan het werken door in de galop eerst te verzamelen, daarna een paar sprongen flink vooruit rijden en dan op de zit terug nemen. Ook als ie wil gaan hangen even tikje met zweep geven maar ik krijg het maar niet voor elkaar om het soepel bovenin te rijden. Paard heeft van zichzelf ook een wat lagere hals.
Wie weet er nog oefeningen om ervoor te zorgen dat je paard wat meer bovenin gaat lopen?

Anonymous_

Re: Berg opwaards rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 23:27

Sorry voor de typfout: bergopwaarts Clown

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:33

mijn pony is ook best laag in model van de hals ( armani ) ik hou hem heel scherp aan de achterkant en aan en voorkant maak ik korte ophoudingen naar boven Lachen dus alles heel snel tegelijk ; losmaken korte ophoudingen maken naar boven.. ontspannen en dan een heel zacht mijn zweep aanleggen ( om hem absoluut niet te straffen of hem pijn te doen maar om hem te begeleiden Lachen ) dan trekt die van mij heel erg aan achter en dan komt hij automatisch naar boven..

Dit ligt ook echt heel erg aan het type paard en of het een beetje een coole kikker is of niet .. bij deze pony waar ik het bij doe kan het.. dat is echt een hele dooie Clown .. mijn andere pony kan het ook maar heeft wel heel snel de neiging om heet te worden Lachen
Nouja succes iig Lachen

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 23:41

Paard van mij is redelijk rustig ja. Ook niet bang van zweep ofzo.. Maar blijft jou paard daar bovenin dan soepel lopen? Krijg hem af en toe wel kort naar boven maar valt dan snel weer naar beneden, ook al blijf ik constant drijven en ophoudingen maken. Gaat dan hangen.. *zucht..

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:43

hahaha .. nouja ik heb maar een pony van 1.48 Clown is heel wat anders dan een zo'n grote joekel Clown en mijn pony is ook heel kort .. dus makkelijk bij elkaar te rijden e.d als ik hem bovenin heb hoef ik er niet meer aan te komen Lachen gewoon handjes naar voren en meerijden maar Huilen van het lachen paardrijden is soms eenvoudiger dan dat het lijkt Clown haha

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 23:49

Paardrijden is soms eenvoudiger dat het lijkt?

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:51

Nou als ik allemaal ga nadenken over losmaken als hij bovenin loopt ..tsja dat moet ik niet doen .. gewoon ontspannen en meerijden maarja... Lachen

edit ; Overigens is het wel zo dat als ik hem dan iets wil laten nageven dat dat dan ook moet kunnen.. dus hij moet wel door de rug zijn Lachen

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 23:59

Ja hij is zeker wel door de rug, komt goed omlaag als ik dat vraag, is altijd erg nageeflijk.. Alleen het bergopwaarts rijden blijft lastig. Maar als je goed leest heb ik ook niet gezegd dat ik hem bovenin los rij, maar ik vroeg of die van jou daar ontspannen/ soepel bleef lopen omdat die van mij dan de neiging heeft om te gaan hangen en zijn hoofd dus weer naar beneden te trekken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:26

Je zegt dat je hem wel bovenin krijgt, maar hem daar niet kan houden. Ik denk dat het antwoord op je vraag heel simpel is: het niet langer vol willen houden dan je paard het vol kán houden!
Bovenin lopen vraagt iets van andere spieren dan laag lopen, én bovenin lopen vraag sowieso méér van spieren. het is dus niet meer dan logisch dat hij het niet meteen 5 minuten vol houdt.

Ik zou je adviseren hem een stukje bovenin te rijden, en hem weer lager in te stellen op het moment dat je merkt dat het bijna minder gaat worden. Zo hou zowel jij als je paard een goed gevoel aan de oefening over, in tegenstelling tot als je met veel moeite gaat proberen hem daar te houden. Dus op tijd weer terug naar je begin houding. Daarin mag hij even ontspannen, en dan vraag je hem rustig nog een keer bovenin te gaan lopen. In de loop van de tijd breid je dit rustig uit.

Succes er mee!

javospost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:32

ik ben het heel erg met Lalidan eens, het opbouwen is heel belangrijk. Daarbij combineer ik het vaak met veel overgangen. Veel paarden kunnen makkelijker oprichten in de stap (of wij ruiters kunnen dan de aanwijzingen beter geven?!). Ga dan vanuit daar aandraven, kort stukje en weer stappen. En zelf ontspannen blijven, niet je paard bovenin proberen te tillen betrap ik mezelf nog wel eens op.
Overgangen terug en bovenin lopen zijn het moeilijkste, dus bewaar dat voor het laatst. Kleine ophoudingen maken en simpel in je handen.
Voorwaarts en goed aan je been is natuurlijk van dit alles de basis, maar dat weet je zelf ook! Oefenen oefenen en je paard de tijd gunnen om de spieren te trainen. Voor hem de oefening leuk houden!
Succes

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 12:33

Dankje. Denk inderdaad dat het ook aan de spieren zal liggen. Heeft zoals ik zei al 2 jaar stil gestaan, heb het wel allemaal weer rustig opgebouwd, maar ben nu inmiddels zo ver dat hij dus iets hoger 'moet' gaan lopen en daar ook ontspannen blijft. Hij heeft snel de neiging te gaan hangen waarop ik de neiging heb hem vast te gaan houden. Fijn voor het paard maar voor mij niet te doen natuurlijk. Haha. Is overigens alleen bij dat paard. Bij de andere 2 heb ik dat helemaal niet, maar die hebben van zichzelf de hals al iets hoger..