waar kan ik leren vallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

waar kan ik leren vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 20:50

Tja, ik ben de jongste niet meer. Vroegah viel ik regelmatig, soms wel 3 x in een les, maar dan klopte ik het zand van mijn kleren, stapte ik weer op en reed weer verder.
De laatste jaren ben ik gelukkig maar heel weinig gevallen. Maar alle keren dook ik zo ongelukkig naar beneden dat ik er weken last van hield en bijna elke keer op de spoedeisende hulp ben geweest. Niet zo'n succes dus....
Ik ben dan ook best wel bang om te vallen.

Mijn paardje is superbraaf, maar ja, met een buitenrit kan een paard wel een keertje schrikken. Als hij dan toch een bokje geeft en ik stuiter eraf, zou ik graag willen dat ik een beetje fatsoenlijk terecht kom. Dan zal ik ook niet bang zijn om een keertje te vallen. Mijn zit is ook niet geweldig, maar ik ben bang dat die ook niet heel veel vaster wordt. Gelukkig rijd ik nooit op rodeo-paarden.

Mijn vraag is dus: wie weet plaatsen, liefst in het Noorden, waar je kan leren valbreken, echt gericht op paardrijden dus?

Joto

Re: waar kan ik leren vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:52

judoles volgen. Daar leer je echt vallen. En als je valt hoe je je zelf het meest gemakkelijk te laten neer komen

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:55

Ik heb dit vroeger op Judo geleerd, mijn ouders hadden mijn zussen en mij op Judo gedaan omdat wij paardreden en ze het nodig vond om ons te leren vallen. Hier ben ik zelf heel dankbaar voor geweest want de keren dat ik van een paard gevallen ben, was ik blij dat ik wist hoe ik moest vallen. Knipoog

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:58

Vraag me af of zoiets bestaat.
Ik weet wel dat heel lang geleden ik in de beginnende manegelessen wel een soort val uitleg heb gekregen.
Maar volgens mij zijn alle bokken en/of onverwachte bewegingen toch eerder te verhelpen door aan je zit te gaan trainen.
En misschien moet je wat aan gymnastiek doen zodat je wat leniger word.
Hopelijk vind je de juiste oplossing voor je probleem.
Veel succes en sterkte.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 20:59

Nee, dat ga ik echt niet doen. Judo is echt niks voor mij.
Er zijn toch ook cursussen valbreken voor ruiters?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:59

Ik weet dat een lesklant van mij eerst een jaar of wat op judo moest van haar moeder Lachen

en vallen kon ze joh!!!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:59

Judo idd! En een bodyprotector of zo'n vest dat opblaast als je erafvalt voorkomt ook veel schade.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:01

beantsje schreef:
Nee, dat ga ik echt niet doen. Judo is echt niks voor mij.
Er zijn toch ook cursussen valbreken voor ruiters?

Rob Janssen (SGW trainer) geeft in het voorjaar/zomer seizoen wel eens valtrainingen.
Hij komt geregeld les geven in Renswoude, Maarsbergen, en ook wel noordelijker. Bij hem thuis in Hernen kun je ook les volgen, valtrainingen weet ik niet zeker eigenlijk, maar je zou eens contact kunnen zoeken?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 21:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:15

In theorie lijkt me dat een hele leuke cursus!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:37

Je zegt dat judo niks voor je is, maar desondanks zou ik eens bij een judoschool bij je in de buurt gaan informeren. Vaak geven die namelijk ook wel speciale valtrainingen, gericht op mensen die verder niet op judo zitten. Op die manier hoef je niet op judo, en kan je toch leren vallen.

Wat misschien ook een mogelijkheid is, maar dat is wel wat omslachtig en er gaat veel werk in zitten, is om in overleg met bijvoorbeeld die cursus in barneveld, die cursus naar het noorden te halen. Maar dan moet je wel accomodatie gaan regelen, en voldoende deelnemers hebben etc. Maar je zou het kunnen proberen!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:40

Heerlijk om te lezen dat iedereen judo neerzet om te leren vallen!..

En ben het met iedereen eens die dat neerzet met judo leer je goed vallen...en misschien is het wel niets voor je maar je stelt zelf de vraag waar je dat kan leren....en een gewone valles voor ruiters is er volgens mij niet...dus hup naar de judo school...het hoeven maar een paar lesjes te zijn

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:47

Snowboardles nemen op een binnenbaan in Nederland Haha!
Tja hier leer je ook vallen en dat heb je zeker in het begin wel nodig Clown

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:50

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:22

Ga zonodig gewoon een paar keer bij een judoles kijken en probeer het valgedeelte dan thuis. Het heeft mij echt al een aantal gered bij hoofdeerst van mijn paard vallen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:16

Op mijn paard???
Die kan gigantisch bokken, ik wil je best een paar gratis vallessen geven! Tong uitsteken
Flauw....

Ik zou niet weten waar dat kan.. heb er zelfs nog nooit van gehoord..

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:21

ja judo schijnt goed te zijn, ik heb het zelf nooit gedaan ofzo maar mijn vriendin heeft jaren op judo gezeten en die weet echt precies hoe ze vallen moet echt mooi om te zien (en ja ze valt nogal eens Knipoog )

Ik snap eigenlijk het idee niet want meestal heb ik maar amper door dat ik val, als ik het door heb dan lig ik al op de grond gaat meestal zo snel dat ik niet kan bedenken, hmm nu moet ik denk ik maar eens zo gaan vallen Knipoog

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:35

Dat is dus precies was ze bij judo doen. Ze leren je hoe je moet vallen, en laten je het dan zo vaak doen terwijl je wéét dat je gaat vallen, dat op het moment dat je dan uiteindelijk per ongeluk valt, je instinctief reageert.
Want echt tijd om na te denken heb je inderdaad meestal niet (tenzij je er af aan he glijden bent, maar denk dat je daarvoor ook niet echt valles nodig hebt). Ikzelf heb meestal nog net tijd om te denken: "daar ga ik" of zoiets, en dan lig ik al Clown

Piietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:32

judo is echt heel goed om te leren vallen.
misschien moet je een keer gaan kijken.
ik heb het ook gedaan en het is echt heel leuk
bijv als je met een vriendin gaat

buffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:52

Hoi,
Ik ben nog nooit van een paard af gevallen (rij nog niet zo heel lang toch al wel 2 keer bokken meegemaakt) maar heb in mijn leven wel eens een verschikkelijke val gemaakt. Doordat ik Judo heb gehad een paar jaar eerder voordat ik mijn val maakte, ben ik goed terecht gekomen en heb ik de val afmaakt met de rolval (de val gebroken) die ik geleerd had van de judo. Het scheelde maar een haartje of ik had mijn nek gebroken en gelukkig was het niet mijn nek geworden maar mijn sleutelbeen! Dus dan zie je wel niet waar zon judo valrol wel allemaal niet goed voor kan zijn. Echt een aanradertje!