elastiek aan hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ginka

elastiek aan hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 09:28

hoi, sinds kort rijd ik op een andere manege en daar doen ze een elastiek van de singel naar het hoofdstel en dan naar het zadel. Ze zeiden dat dat was omdat het paard vaak de andere paarden in zijn billen wil bijten en zijn hoofd veel omhoog gooit. Later zag ik dat er meerdere paarden met zo'n elastiek in de les reden. Nu vroeg ik me af waar die stieken orgineel voor zijn, ik dacht nl dat het was om ze te leren goed aan de teugel te rijden, is het niet vreemd dat ze daar standaard mee in de manege lessen mee rijden?

Judje

Re: elastiek aan hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:11

Er wordt bij maneges inderdaad vaker met dergelijke elastieken gereden.
Het is inderdaad de bedoeling normaliter dat een paard daar nagevelijk van wordt.
Bij de maneges waar ik heb gereden werd het bij een aantal paarden af en toe een periode gedaan, omdat de ruiters in de periode ervoor het paard niet zo konden rijden dat hij vanuit zichzelf goed zou afbuigen. Zo proberen ze vaak de paarden (ook de ruiters) te helpen met het nagevelijk rijden van de paarden.

En jah, ik vind het ook raar, omdat niet alle manegeruiters de ervaring hebben om een paard goed voorwaarts nagevelijk te rijden en je van het paard dus ook niet MAG verwachten dat deze nagevelijk gaat lopen.
(al weet ik dat het in de praktijk voor veel maneges erg lastig is om dit op een andere wijze voor elkaar te krijgen)

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:30

Het ligt eraan hoe ze gebruikt worden? zitten ze erg strak of gewoon losjes?
Ik vind het inderdaad vreemd als ze te strak zitten.
Tenslotte dwing je een paard ermee naar beneden te lopen dat is nog niet nagevelijkheid (oftewel aan de teugel lopen)!
Aan de teugel lopen komt als je ze echt op de achterhand hebt lopen niet door er een elastiek aan te knuppen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:07

Ik ga mee met de reactie boven mij, ten eerste de vraag, hoe zit het elastiek?, los of heel strak. Als het strak is dan vind ik het inderdaad raar, als het strak zit, moet je, je paard goed door kunnen rijden en mooi op de achterhand, anders valt je paard ongelofelijk op de voorhand. Maar elastiek tegen bijten dat is niet zo'n heel handig idee, wel orrigineel, maar niet handig, want als een paard graag wilt bijten, dan trekt hij dat elastiek zo stuk. Onzin dus.

xxjillxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:11

Ik ben het met KimMk eens! groetjes

ginka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:28

Dat dacht ik dus ook Emmaa, want als ze echt hun hoofd omhoog willen doen kan dat ook. Het zit niet super strak maar wel aangesloten. Grappig gevonden inderdaad dat ze zeggen dat het voor het bijten is Lachen nou ja het zal wel. Misschien is het maar een tijdje. Trouwens tijdens de les heeft hij niet de kans gekregen om te bijten dus dat viel ook wel mee.

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:28

Bij ons op stal rijden sommige paarden/ponies ook wel eens met stiek. Bij eentje hebben we heb bij de minder goede ruiters standaard omzitten, zij zijn zelf nog niet in staat om het paard voldoende voorwaarts te rijden op het stiek heeft ze dan eventjes wat steun die ze van de ruiter niet krijgt. Klinkt misschien heel onlogisch maar als we haar zonder stiek met een beginner laten lopen dan loopt ze zowat kreupel terwijl ze dat met stiek minder doen.
Het stiek kan inderdaad als een extra hulpje zijn voor de ruiter als het paard namelijk zijn hoofd omhoog doen (tegen de hand dus) dan komt het stiek op spanning wat naar mijn menig voor het paard nie zo prettig is waardoor ze uit zich zelf alweer wat gaan zakken (mijn eigen idee Tong uitsteken)