Angst voor deuren. Wie heeft er goede tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Angst voor deuren. Wie heeft er goede tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 17:24

Hallo bokkers,

Gelukkig ben ik met Silence uit ons diepe dal qua rijden gekomen, maar ik blijf tegen één ding aanlopen.

En dat is Silence zijn angst voor deuren.
De deur waar hij langs binnenkomt, geeft geen problemen, maar achterin de bak zit nog zo´n deur en een hele grote deur.
Alle deuren zijn hetzelfde, alle drie schuifdeuren.

Langs de deur waar hij binnen komt, loopt hij zo langs, dat geeft helemaal geen problemen.
Alleen de deuren achterin de bak blijven een probleem geven.
In de zomer niet, als ze open staan, maar nu ze dicht zijn hebben we de poppen weer aan het dansen.
Ik heb hem de tijd gegeven om eraan te wennen, maar dat zou na een maand of twee wel oke moeten zijn want zo lang zijn de deuren nu ongeveer dicht. Als ik richting de deuren rijd, maakt niet uit hoe, linksoms, rechtsom, via de middellijn, op een volte, dan gaat Silence helemaal trillen en spant zich ook helemaal aan. Het liefst rent hij er zo hard mogelijk voor weg.
Het maakt ook niet uit, of ik meteen op de deuren af rijd, of er steeds een stukjes verder naartoe rij.

Maar met de deur waar hij langs binnen komt, dus niet. Daar maakt het ook niet uit of deze open of dicht is.

Deze angst had hij ook al toen ik ging proefrijden voor het eerst, op de eerste en tweede stal waar we stonden en nu dus ook bij de nieuwe stal.

Heeft iemand van jullie misschien tips om dit te verhelpen, zodat ik nu eindelijk de hele bak eens kan gebruiken om te gaan rijden. En het belangrijkste, dat Silence gewoon ontspannen langs de deuren kan lopen.

Alvast bedankt.

Cantheon

Re: Angst voor deuren. Wie heeft er goede tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:37

Probeer eens zonder ruiter, leid hem er aan de hand heen of gooi hem zelfs helemaal los zodat hij op zn gemak de deuren kan gaan bekijken (al weet ik niet of hij dat wel doet als ik bovenstaande situatie lees). Verder zou je kunnen proberen om hem eens achter een ander paard aan te rijden of hem aan de hand achter een ander aan te leiden. Belonen voor ieder extra stapje, lekker veel aaien en blijven praten. Succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 17:39

Dat had ik er inderdaad bij moeten vermelden.
Hij heeft precies hetzelfde als hij los is, of als ik hem aan de hand lijd.
Dan reageerd hij precies hetzelfde.

Ook als mijn instructeur hem even rijd doet hij het ook.

Achter een ander paard aan lopen gaat goed, tot hij bij de deur komt, dan schiet hij er alsnog vandoor.

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:44

Misschien denkt hij dat er iets zit. Of hoor hij de wind erachter. Het is misschien verwenerij en ik weet niet of het gaat helpen, maar misschien kan je bij de deur iets lekkers leggen en silence er heen leiden. Zodat hij iets lekkers ziet en niet iets engs.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:19

Hoe is hij met andere vreemde objecten? Is het een vrij zeker paard verder of is hij over het algemeen wel wat onzeker?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:26

klinkt als het ik kan niet vluchten syndroom dat ze met trailers wel eens hebben, deurtje open en sommige hebben er geen probleem mee de trailer in te lopen, deurtje dicht en ze vertikken het.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 20:11

@Repeat: Dat zou ik kunnen proberen als tijdelijke oplossing, tot hij het niet meer eng vind.

@Mahitri: Hij is zowieso erg onzeker, maar de laatste tijd blijft hij meestal wel rustig. Vooral nu we veel buiten komen.
Alleen die deuren blijft hij echt eng vinden. Bij Silence merk je duidelijk verschil tussen aanstellen en echt bang zijn en die deuren vind hij echt heel eng.

@lailapri: Maar zou hij het dan ook niet moeten hebben bij de deur waar hij langs binnen komt?
Omdat hij daar juist door naar buiten gaat, zou hij daar juist toch bang moeten zijn om niet te kunnen vluchten?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:37

Is er niet de mogelijkheid (niet vervelend bedoelt) dat je hem zelf hebt aangeleerd dat de deuren eng zijn??? je zegt dat hij het van het begin af aan gedaan heeft, hoe heb jij daar op gereageerd? Heb je hem niet per ongeluk in zijn angst bevestigd?

Ik zou toch proberen de deuren op te zoeken, bij voorkeur eerst aan de hand. Zoek het punt op waar hij moeilijk begint te doen, en leid hem daar keer op keer op keer langs zonder te reageren op wat hij doet. Kuier er gewoon op je gemakje langs (dus nog niet helemaal tot aan de deur, maar op het punt dat ie moeilijk begint te doen). Gaat dit op een gegeven moment netjes, ga je een klein stukje verder. Denk erom dat je niet te veel doet. In het begin is het echt al genoeg als hij alngs de beginplek gaat, dan hoef je niet te proberen nog dichterbij te komen. En als je dichterbij gaat, doe dat dan maar een klein stukje, een pas dichterbij ofzo. Zorg dat het lekker ontspannen blijft.

Verder zou ik je aan raden veel grondwerk met hem te gaan doen, lekker de onderlinge verhoudingen bevestigen en zorgen dat jij de leider word. Als jij duidelijker de leider bent, zal hij je ook makkelijker volgen. Voor verschillende oefeningen daarvoor moet je maar even bij NH kijken, of even zoeken op voest, roberts, hempfling etc.

Succes er mee!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 21:40

Bedankt voor je reactie.
Ik wist wel dat er zo´n soort van `eigen schuld´ reactie zou komen Knipoog

Hij had dit ook al, toen hij nog niet van mij was dus heb ik het hem niet aan kunnen leren.

Ik heb daar ook rustig op ingespeeld, door er met grondwerk naartoe te werken.
Uiteraard niet elke dag om niet helemaal alles op de deuren te vestigen.
Als ik er lang genoeg mee doorga, gaat hij er langs, maar als ik er dan op ga (geen leider aan de grond dus) vind hij de deuren toch weer eng.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:50

Mijn reactie was in elk geval niet bedoelt als "eigen schuld". Maar ik had verschillende andere opties al langs zien komen, en deze nog niet. Dus vandaar. Maar als hij het bij de vorige eigenaar ook al deed, kan je dat in elk geval uitsluiten.

Het is wel een vervelend probleem wat je hebt. Maar als je al bezig bent met grondwerk en dat ook wel wat helpt, heb ik verder weinig tips voor je.... Behalve dat je het met rijden misschien maar moet negeren, maar dat doe je waarschijnlijk al. Wat je ook nog zou kunnen proberen, is vaak door die deuren naar binnen en naar buiten te gaan, maar ik weet niet of dat mogelijk is.

Succes!!

Edit: ik begrijp trouwens uit je berichtje dat hij bij de vorige eigenaar ook al op dezelfde stal stond (of in elk geval in dezelfde baak gereden werd). Weet je toevallig ook of er ooit iets bij de deuren is gebeurt ofzo?? Misschien dat dat je kan helpen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 21:53

Citaat:
Mijn reactie was in elk geval niet bedoelt als "eigen schuld".

Vandaar ook mijn Knipoog erachter, want zo kwam je ook niet over.

Silence was eerst manegepony, dus daar werd ie natuurlijk al minder gecorrigeerd.
Daar stond hij veel stil, omdat hij zo `moeilijk` was.

Met rijden vermijd ik de deuren nu wel, maar ik weet dat dat ook niet echt goed is.
En dat beperkt mijn rij-ruimte natuurlijk ook al, want we hebben een vrij kleine bak,

Edit: Nee toen ik hem kocht stond hij op een manege.(Ik reed daar niet, kende Silence dus ook nog niet) Daarna ben ik met hem naar een andere manege verhuisd, daarna naar een pensionstal/manege en nu staan we op een kleine pensionstal.
Maar hij heeft het dus overal.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:56

Is het misschien niet mogelijk om hem een paar dagen zijn eten bij die 'enge' deur te geven?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 21:58

Dat zou kunnen, maar overdag staat hij op de wei en krijgt hij dus verder geen extra voer.
En ´s avonds is de bak meestal bezet, dus dat is dan ook niet zo netjes om dan daar Silence te gaan voeren.
Maar ik zal het op avonden dat de bak leeg is eens proberen.
Bedankt voor de tip.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:19

dat is dus de deur waar hij heen vlucht. Misschien is er ooit iets gebeurd dat ze hem iets wilde laten doen en hij daar in een hoek klem werd gezet ofzo (zeg maar iets hoor) bij dichte deuren?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 22:21

Dan zou hij denk ik wel helemaal naar die deur toe vluchten, maar dat doet hij niet.
Hij wil weg bij de andere deuren, maar zodra hij deze minder ziet, dus erbij weg is, is het weer goed.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:22

Als hij al een onzeker paard is zou ik wat meer obstakeltraining met hem doen. Daar wordt hij zekerder van en leert hij om beter met zijn angst om te gaan. Hij zal dan bewuster worden in zijn reactie en eerst leren nadenken voordat hij meteen vlucht.
Het boek 'Grondwerk met Paarden' is zeker een aanrader want daar kun je leren hoe je zijn gedrag op een positieve manier kunt veranderen door middel van belonen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 22:24

Dank je voor de tip. Daar ben ik me nu inderdaad meer op aan het richten.

Is dat boek van Inge Teblick (of iets in die richting). Dat boek heb ik namelijk verkocht omdat ik er echt niet doorheen kwam.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:30

Ja dat is het boek.
Ik lees ook niet alles hoor, alleen de stukken die ik interessant vind.
Tagetten is bijvoorbeeld een optie voor jouw paard.
Ik heb mijn paard een commando geleerd waardoor ze weet dat als ik dat zeg ze heel braaf is. Met enge obstakels is dat echt een uitkomst want het geeft niet aan dat ze braaf is maar súper braaf. Nu is zij ook erg gevoelig voor complimenten maar ik merk dat ze van een onzeker paard nu veranderd is een veel zelfverzekerder paard. Ze zoekt nu uit haarzelf ook enge dingen op.
Uiteindelijk kom je er wel maar je zult wel heel veel geduld moeten hebben.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 22:31

Bedankt, misschien moet ik het boek dan toch nog maar eens kopen Knipoog

En wat betreft mijn geduld, daar zit het wel goed mee, want ik Januari ben ik er 2 jaar mee bezig. Knipoog

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:45

Ik had ook wel het vermoeden dat je geduldig was want anders had je hem waarschijnlijk al verkocht Knipoog

In een van de boeken van Tineke Bartels staat dat haar toppaard Barbria 3 jaar lang niet langs een spiegel in de bak wilde, dus je hebt in ieder geval nog een jaar te gaan Haha!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 16:08

Dat is een heel geruststellend idee Clown