Adviezen gevraagt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsiiej92

Adviezen gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 17:12

Hallo!

Ik ben sinds een paar weken begonnen met het bijrijden van een kwpn merrie. Ze's 8 jaar.. met aardig wat pit.
Ze heeft een paar vervelende trekjes.. en die wil ik vanaf het begin goed aanpakken.. dus vraag ik om advies.

Punt 1:
Ze loopt meteen aan de teugel.. maar ze loopt te diep! En zodra ik lange teugel geef.. blijft ze in die rare krul lopen.
Hoe kan ik dit oplossen?

Punt 2:
Als ik met haar ga draven, gaat ze op de lange zijde heel erg versnellen. Diepe zit aannemen, teugels iets aannemen, knijpen met me knieën.. het helpt niet! Ze wil graag in de hoeken aanspringen in galop.. waardoor ze daar naartoe crosst.
Als ik haar op de volte laat draven, is het probleem wel een stuk minder.

Punt 3:
Ze loopt heel scheeft met dr hoofd.. ik probeer dat bij te stellen met wat extra kuitdruk.. en ik let er extra op dat ik recht zit.. en me handen recht houd. maar nog houd ze dr hoofd soms schuin.

Kunnen jullie me helpen?

Silence

Re: Adviezen gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:16

Ik zou er eens voor gaan zorgen, dat dit paard medisch nagekeken wordt.
Mijn eerste reactie bij alle drie de punten die je noemt, was dat het heel goed medisch kan zijn.

Dus voor je ermee verder gaat, zou ik het paardje eens helemaal na laten kijken, incl. het tuig.

Zeker voordat je het vervelende trekjes noemt, want misschien hebben die trekjes dus wel een reden en zijn ze juist voor het paard heel vervelend. Dus eerst het medische uitsluiten voor je het `vervelend´ gaat noemen.

Horsiiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 17:20

Silence schreef:
Ik zou er eens voor gaan zorgen, dat dit paard medisch nagekeken wordt.
Mijn eerste reactie bij alle drie de punten die je noemt, was dat het heel goed medisch kan zijn.

Dus voor je ermee verder gaat, zou ik het paardje eens helemaal na laten kijken, incl. het tuig.

Zeker voordat je het vervelende trekjes noemt, want misschien hebben die trekjes dus wel een reden en zijn ze juist voor het paard heel vervelend. Dus eerst het medische uitsluiten voor je het `vervelend´ gaat noemen.

Tja het vervelende is dat de eigenaren niet vaak thuis zijn.
Het tuig is prima.. heb ik al nagekeken. Ik denk persoonlijk, dat het zo raar in de krul lopen.. en hoofd scheefhouden te maken heeft met verkeerd bereden zijn.

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:28

Ja inderdaad eerst misschien eens medisch laten nakijken. Als de eigenaren er mee instemmen. Je kan ook proberen eens een tijdje met haar op de binnenhoefslag te rijden. Misschien heeft ze dan minder het idee dat ze bij de hoeken komt en kan ze zich misschien ook meer op jou richten.

Horsiiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 17:44

Heeft iemand misschien nog tips.. om het onder me vandaan rennen te verhelpen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:47

ze loopt als een net zadelmak paard, die kruipen ook vaak erg achter de teugel, en haasten zich ook op de lange zijdes.

ik zou instructie erbij halen, daar heb je meer aan, want dan krijg je direct advies , en weet je ook zeker dat het nu wel goed gedaan word.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:51

les lijkt mij ook erg goed inderdaad! Dat is altijd wel goed eigenlijk... Als mijn fjord onder mij vandaan rende moest ik figuren gaan rijden, voltes sluiten en openen ed. Misschien helpt dat met het rennen? En het kan ook helpen een stukje door te zitten in de bocht, als je haar dan beter bij je kan houden zodat ze niet aanspringt in galop. Dat dan weer rustig afbouwen. En idd naast de hoefslag rijden, want sommige paarden kleven er erg aan, dat merk je (soms!!) omdat ze naast de hoefslag dan niet fijn lopen zeg maar, beetje slingeren enz.
nouja, dat zijn mijn ervaringen, misschien heb je er wat aan! Succes Knipoog
het paard moet natuurlijk lichamelijk goed zijn!

advanbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:37

Ik zou haar ook echt goed na laten kijken...

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:13

paard eerst rechtrichten, dan pas komen ze meer nageeflijk en als ze dan nageeflijk zijn dan zijn ze beter aan de hulpen ook de hulpen die dienen om terug te komen. Waarom versnellen veel paarden, meestal omdat ze niet sterk genoeg zijn of omdat het heethoofden zijn, in beide gevallen moeten de paarden eerst rechtgericht worden enzovoort...... .

Zambucoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:25

misschien als hij achter de teugel loopt je handen iets hoger platsen geen extra teugel geven, probeer haar ook met steling naar binnen te rijden, en idd wat hier boven is gezegt laat haar eerst maar een fatsoenlijk een rechte lijn op jou tempo rijden en dan pas werken aan de nagevelijkheid, en idd neem les (als je dat nog niet had) het helpt echt goed en kan die kleine dingen aanwijzen die jij zelf niet ziet,

Veel succes

bootjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:41

bij punt een zal ik zeggen, rij een paar keer naar voren, maar ik zou haar inderdaad voor de zekerheid na laten kijken.
ik heb een blind paard (een oog) en ze houd soms ook de hoofd scheef, misschien heeft jou paard ook een afwijking in haar/zijn oog.
dat ze haar pas versneld kan zijn als ze bang is, vlucht ze ergens voor weg? heb je een goed bit, niet te scherp? het kan ook zijn dat ze last van haar rug heeft.

Veel succes!

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:28

ik adviseer je ook om je paard na te laten kijken.
teveel symptomen die duiden op iets medisch, alzou ik het zadel niet uitsluiten

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:09

Als alles medisch is uitgesloten en het tuig allemaal in orde is zou dit misschien kunnen helpen.

Punt 1: Zodra je verneemt dat ze achter de loodlijn loopt zal ik haar toch wat meer voorwaarts gaan rijden.
Punt 2: Vooral veel figuren rijden, en als je verneemt dat ze dan nog gaat versnellen in de draf zou ik toch een ophouding maken (van je hand een vuist maken, bij elkaar knijpen dus Niet trekken) Als je dit consequent volhoud zal ze het op den duur gaan accepteren.
Het aanspringen in de galop vooral niet vanuit een versnelde draf als het ware in de galop vallen.
Als ze toch gaat versnellen weer terug zetten in een rustig drafje en weer opnieuw proberen. Als ze het goed doet direct flink belonen!
Punt 3: Heb je wel eens geprobeert een tegenovergestelde stelling aan te nemen?, de meeste mensen laten het hoofdje wat naar binnen kijken maar als je verneemt dat ze zo der hoofd scheef houd, zal ik toch is kijken wat ze doet als je der een stukje op de buitenhand rijd ( stelling naar buiten).. Maar als ik dit zo hoor is der niet iets mis met haar tanden, haken op de kiezen of iets dergerlijks?

Ik hoop dat je er wat aan hebt Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:56

Ik zou ook even alles laten nakijken, een paard heeft meestal een rede om achter de teugel te kruipen.
Zou ook aan goed aan het rechtrichten gaan werken om het dier in balans te krijgen.