Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lielle schreef:verder ben ik het helemaal met je eens, alleen ben ik geen voorstander van (veel) stelling naar binnen.
. Als het ook niet gaat met buitenstelling, probeer dan eens met een klein beetje binnenstelling (of de hals gewoon netjes 'recht'), maar met je buitenteugel er wel goed aan. Vergeet ook je binnenbeen niet! Uiteraard belonen als het goed gaat. Gaat het niet goed neem je hem gewoon opnieuw in een rustige draf en probeer je het opnieuw. Gewoon geduldig zijn, dan lukt het wel.
. 
Ik ben inderdaad de neiging voorover te vallen (ook in draf hoor) en de teugel los te gooien. Hoewel ik daar wel aan werk en het ook best goed gaat tegenwoordig.SadyLady schreef:@ TobyW, het gaat niet om een jong paard. Ze is 13 jaar, nu een jaar onder het zadel gereden en vanaf afgelopen lente zijn we fanatiek aan de dressuur begonnen.

SadyLady schreef:@ Toby, wanneer een paard op een professionale stal word ingereden dan leren ze stap, draf, galop, (nagevelijk) in 2 maanden. dus ik vind dat ik met m'n 9 maanden echt niet overhaast of niet geduldig ben.
Ik snap dat een paard niet in 1 les leert z'n balans te vinden, maar af en toe moet je het een stapje moeilijker maken, anders komt er nooit verbetering.
dat hoeft asra niet