paard loopt niet goed over de rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Stephanie

paard loopt niet goed over de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 13:20

hallo allemaal
ik zal me even voorstellen
ben stephanie en ben 17 jaar oud, ik rijd nu op het paard van mijn vriend(make my day), en rijd sinds kort ook wedstrijden.alleen heb ik een probleempje, op veel van mijn coupons staat dat hij niet goed over de rug loopt(en dat weet ik zelf ook)
ik probeer hem zo ontspannen mogelijk te rijden alleen is hij gewoon te gespannen.
heeft iemand mischien een idee hoe het beter zal gaan of moet ik gewoon blijven oefenen?

alvast bedankt Haha! oja, je mag het verplaatsen als het verkeerd staat?

Melody21

Re: paard loopt niet goed over de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:22

Heb je geen les?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:23

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 13:24

Oja vergeten er bij te zetten, ik heb wel les, alleen de ene keer gaat het wat beter en de andere keer gaat het weer heel slecht?

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:34

Want het lijkt mij moeilijk om via een topic te zeggen wat je moet doen om je paard over de rug te laten lopen Haha! .Inderdaad ,er staan erg veel tips in het topic wat Rhodos aangeeft!!
Maar eigelijk zou je deze vraag aan je instructeur/instructice moeten stellen. Want alles moet denk ik aan een soort voorwaarden voldoen wil jou paard goed over de rug lopen. Hij moet lichaamlijk goed in orde zijn.(rug,gebit enz) en je tuig moet goed zijn.Dit kunnen wij niet zien Knipoog .Daarnaast je paard goed opleiden.Sterk en soepel maken zodat hij/zij ook over de rug Kan lopen.En naar mijn mening heeft over de rug lopen niet alleen te maken met ontspanning(wat wel belangrijk is) maar ook met aanspanning van de juiste spieren.Dit zou je moeten leren(en leren voelen) door professionele begeleiding in 'real live'. Veel succes in ieder geval!
(misschien heb je wat foto's van het rijden?)

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 13:37

bedankt melody21
ik heb inderdaad wel les, maar ik heb les van verschillende instructeurs, en die zeggen weer wat anders als die andere snap je? in mijn profiel staan wat foto's maar ik weet ik niet de duidelijk zijn? Knipoog

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 08:30

Kijk idd in bovenstaand topic. En ik denk dat het beter is om verder te gaan met 1 vaste instructrice, hooguit 2. Maar dan moeten ze elkaar wel aanvullen ipv tegenspreken. Dit maakt het voor jou lastig en onduidelijk.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:30

Stephanie: welk paard is het dan in je profiel? Want ik zie alleen maar footo's van mike en niet maky my day.

Wat ik op de andere foto's denk te zien (lijkt zo, maar zeg me als het niet zo is) is dat je je paard naar jou handen toe 'speelt' en je paard niet nageeft op druk en uit ontspanning. (zie ook valse knik, die is besproken in het andere topic)

Misschien is het goed naar een instructeur/trice te kijken die klassiek les geeft en daarbij jou leert goed te zitten en te rijden met zit en benen en je niet leert te spelen om een paard 'aan de teugel' te krijgen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:20

back tot basic.
longeren, werk aan de hand en uitzoeken waar de spanning vandaan komt uiteraard. Dan onder zadel en zelf rijtechnisch bijspijkeren. Geef het de tijd en neem de tijd voor een goede basis.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:38

Mijn paard loopt ook nog steeds niet helmaal lekker door de rug maar we zijn aan het werk ermee Vork.

Wat ik heb gedaan is veel wenden zodat de buikspieren goed worden gestimuleerd. Daardoor kan die de rugspieren ook beter gaan gebruiken Lachen.
Probeer ook om je paard echt goed nageeflijk te rijden waardoor die eigenlijk genoodzaakt is om de rug goed te gebruiken, na een tijdje zal je paard het accepteren en merken dat dat fijner loopt Knipoog

Hopelijk kun je er iets mee Vork

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:03

klinkt als paard in een krul laten lopen en hopen dat de rest vanzelf komt.
Wenden ben ik het mee eens, buigen om je binnenbeen is eenzijdig loslaten en paard zal gestimuleerd worden lichaam beter te gebruiken maar nagevelijk rijden, wat versta je daaronder? Bij mij komt het aldoor vanzelf, zonder trekken oid alleen de noodzakelijke hulpen.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 09:03

@judje:o! sorry in mijn profiel ik het inderdaad mike ja! (dat is zijn roep naam)
hij loopt soms inderdaad in een ''valse krul'' en dan loopt hij ook heel hoog met zn hoofd,dan kan je hem dus niet echt goed nagevelijk rijden.
@maximme:hij heeft van die dagen en dan kan je hem niet eens echt goed nagevelijk rijden dus dan word het lastig?
@laiapri: veel wenden doe ik ook al, maar ik zal het proberen nog iets meer te doen? Bloos
bedankt allemaal Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:05

wenden op de juiste manier uiteraard, 8tjes rijden, slangevoltes, etc.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:02

Ik ga mee met de bovenstaande adviezen en idd het topic!

Misschien is het ook een idee om te leren met dubbelen longe of passoa-tuig? Voor een paard is het nou eenmaal makkelijk zijn rug te gebruiken zonder de druk van de ruiter of een (slecht passend?) zadel.

Van de foto's in je profiel krijg ik ook het idee dat hij snel een hand vrij streng vindt. Je moet hem motiveren altijd met zijn neusje er iets uit te gaan lopen of echt bewust lager en ronder instellen om zijn bovenlijn meer te laten ontspannen. Bij dat laatste moet zijn achterhand wel goed geactiveerd zijn anders loopt hij nog meer op de voorhand.
In mijn ogen moet je om een paard lekker door de rug te laten lopen heel bewust bezig zijn met activeren vanuit de achterhand, dus overgangen, zorgen dat ie attent is op je been. Waarbij je heel voorzichtig bent met je hand.

Wat Lailapri zegt ben ik het helemaal mee eens, hij leert daarmee zijn lichaam te gebruiken en zijn (binnen) achterbeen onder zijn lichaam te plaatsen, balans te vinden en zich "korter" te maken.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:10

Mmm ja dan wordt het inderdaad lastig als die niet nageeflijk wil rijden Knipoog.

Dan zou ik gewoon lekker goed aan de nekspieren werken, veel wenden, extra stellingen aannemen Lachen