ik heb een klein vraagje, als ik wedstrijden rij heb ik meestal een 6 of 5 voor het afwenden waar dan ook en soms staat er ook te vroeg of te laat afgewend en ik weet wel dat je ongeveer 2 meter er voor moet afwenden, maar alsnog staat het er de heletijd op;p. Hebben jullie een truckje hoe jullie altijd afwenden? of gewoon gaan;p
goed kijken naar de letter aan de overkant er is geen standaard aantal meters dat je moet beginnen met insturen, dit is afhankelijk van de wendbaarheid van je paard of pony.
goed kijken naar de overkant, en recht op die letter sturen.
Lage cijfers voor het afwenden hebben meestal te maken met de lengtebuiging van het paard. Je moet je paard door zijn hele lichaam laten buigen en niet alleen de hals. Een (goede) instructeur kan je daar het best mee helpen. Succes!
Probeer de wenbaarheid van je paard te stimuleren om ermee te oefenen met wenden. En probeer wat consequenter er op te letten dat je precies naar het bordje rijd misschien kan iemand bij het bordje staan om te kijken hoe 'scheef' je zeg maar rijd en je daarbij kan helpen wat je dan precíes fout doet.
Kijk inderdaad goed waar je naartoe wilt. En ze kijken veel naar de buiging en stelling van je paard. Dat is ook het voornaamste. Ze willen geen paard zien die recht door de bochten heen gaat. Maar soepel met de bocht mee gaat.