Vervelend doen bij aanpakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Vervelend doen bij aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 16:03

Hoi,
ik rij een pony, en hij is hartstikke lief in de hand en aan de longe.
Hij loopt aan de ketting en als hij vervelend doet, en ik corrigeer hem dan is het gewoon weer goed. En is hij weer braaf.

Aan de longe loop hij met een longeersingel en gaat het rond lopen gewoon super! Hij reageert goed op stem hulpen zoals draf, galop, ho, rustig en stap.
Als ik erop ga rijden, en ik hobbel gewoon een paar rondjes is er niks aan de hand.
Ik wil echter graag aan het werk en hem uitbrengen op de wedstrijden.

Maar, als ik hem nageeflijk probeer te rijden, de stelling goed erin wil hebben, wil gaan wijken.
Dan denkt hij gewoon: Ajuu, maar dit zoek ik niet!
Dan vindt hij ineens alles eng en schiet zo opzij of gaat bokken.
Steigeren zit er bij deze pony niet in, alleen het aanstellen.

Als je een zeil hebt, en je loop er gewoon langs met hem in de hand is het gewoon goed, prima.
Maar als ik hem aan het werk zet, dan is het ineens: OEH!! zeil, wegwezen hier!

Ik rij er nog maar kort op, en hij heeft een half jaar tot driekwart jaar niet gelopen.
Ik vind het heel vervelend, en wil graag tips over hoe ik dit eruit kan krijgen.

O ja, als ik er nu op ga rijden dan zit hij aan de longe.
Het geeft een beetje houvast en zo kan degene die de longe vast heeft hem ook op zijn plaats zetten.
Met wedstrijden en buitenritten kan dit natuurlijk niet.

Kan iemand mij helpen?

Groetjes!

KiWiKo

Re: Vervelend doen bij aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:04

wat zegt je instructeur hiervan>?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 16:05

KiWiKo schreef:
wat zegt je instructeur hiervan>?

Dat dit gewoon een pony streek is, en het er wel uitkomt..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:07

tja daar kan je niks mee........... constructieve oplossing

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:08

Hij vertrouwt je simpelweg niet en dan is alles eng, hij heeft geen leider.loop jij ernaast ziet hij je en dan heeft hij een duidelijke leider.Zit jij erop is dat weg.Je moet gewoon vertrouwens oefeningen doen,doorzetten en blijven praten dat helpt altijd stel hem gerust maar wees wel consequent. Ik sta altijd te tieren kom op nou en dan flink aansporen 1x en hij gaat wel gewoon veel oefenen en niet opgeven en stoppen zodra hij het doet.Lachen suc6

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 16:10

ik praat altijd tegen de pony, en als hij braaf is prijs ik hem meteen zodat hij weet dat hij braaf is en het goed doet.

Deze pony heeft iemand nodig die rustig is en consequent is. En dan ben ik echt wel.

En over wat voor vertrouwens oefeningen heb je het dan?
Groetjes

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:12

Citaat:
Als je een zeil hebt, en je loop er gewoon langs met hem in de hand is het gewoon goed, prima.

Het zicht van een paard loopt af via zijn neus. Kan dus zijn dat als hij aan de teugel loopt hij simpelweg dat zeil niet goed kan zien en daarom een schrikreactie geeft die hij anders niet geeft. Lachen Gewoon even laten kijken en gerust stellen.

Als de pony zo lang heeft stilgestaan kan ik me ook voorstellen dat hij wat verzet geeft als er weer ineens aan spieren wordt getrokken. Ik zou gewoon heel rustig opbouwen tot wat hij aangeeft. Springen en bokken bij het vragen van wijken of stelling klinkt mij echt als iets fysieks en niet als 'aanstellen' in de oren. Lachen

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 16:15

elanor schreef:
Citaat:

Het zicht van een paard loopt af via zijn neus. Kan dus zijn dat als hij aan de teugel loopt hij simpelweg dat zeil niet goed kan zien en daarom een schrikreactie geeft die hij anders niet geeft. Lachen Gewoon even laten kijken en gerust stellen.

Als de pony zo lang heeft stilgestaan kan ik me ook voorstellen dat hij wat verzet geeft als er weer ineens aan spieren wordt getrokken. Ik zou gewoon heel rustig opbouwen tot wat hij aangeeft. Springen en bokken bij het vragen van wijken of stelling klinkt mij echt als iets fysieks en niet als 'aanstellen' in de oren. Lachen

Hij loopt nu al een paar weken, en ervoor heeft er een ander meisje opgereden. Die reed gewoon en vroeg niks. Dat ging gewoon goed. Maar de eigenaar wil graag dat deze aangepakt wordt.
we hebben foto's laten maken, en er komt niks uit. Met het bit of zadel is niks mis mee.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:00

Praten kan idd een werled van verschil betekenen in zulke situaties. Je kan hem geruststellen of zelfs straffen, hoewel mijn ervaring is dat in zulke situaties geruststellen beter werkt. En natuurlijk belonen als hij een minder erge schrikreacties vertoont.

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:05

Als ik met mijn pony iets moeilijks aan het doen ben, probeert hij er ook onderuit te komen door te schrikken of door steeds harder te gaan en mijn pony vertrouwd me ook.. Ik denk dat dit gewoon een trucje is. Maar ik zou hem niet straffen, maar gewoon goed voorwaarts houden en doorrijden Knipoog