[Gez] Tips terugrijden van ene gang naar andere (snel-langza

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willekes

[Gez] Tips terugrijden van ene gang naar andere (snel-langza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 19:40

Hoi,

Ik loop met het paard van een vriendin die ik bijrijd tegen een probleem aan. Paard is enige tijd uit de roulatie geweest en is al wel wat op leeftijd. We rijden voornamelijk buiten en rechtuit, maar ik vind gymnastisering ook belangrijk. Gewoon vanuit de basisgymnastisering bekeken... hoe kan ik haar het beste terugrijden van draf naar bijvoorbeeld stap. Ze heeft nog moeite met rechtrichten, balans en vergeet daarbij mijn eigen houding niet. We hebben trouwens les en begeleiding. Probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik moeite heb om haar in het schakelen in de gangen (arbeidstempo draf-middentempo draf- arbeidstempo draf) moeilijk op mijn zit kan terugrijden. Ik zit ivm mijn rugproblemen iets naar voren gekanteld met mijn bekken, niet te ver (geen verlichte zit idee). Het schakelen in tempi in stap gaat goed (ook vanuit vwnw- gedachte of hoe het ook noemt). Overgang naar draf of vanuit stap in galop is geen probleem. Terugrijden dus wel, ik probeer al iets minder snel te lichtrijden op dat moment en bij te drijven, ophouding, etc. Het is net het puntje van bijna in stap zijn vanuit draf en plots in stap zijn. Ik wil de overgang wat vloeiender rijden. Weet niet of ik het goed en duidelijk uitleg. Maar als iemand tips heeft, heel graag.

Rijadvies is ook welkom.

Willeke

Willekes

Re: [Gez] Tips terugrijden van ene gang naar andere (snel-langza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 11:22

Niemand? Moet misschien verplaatst worden naar het andere topic onder rijtechnisch. Sorry. Bloos

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:27

Probeer langzamer of sneller licht te gaan rijden als je van tempo wilt wisselen. langzamer voor een langzamer tempo en sneller voor een voorwaartser tempo.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:44

Daarbij werkt ook het aanspannen van je bil- en beenspieren goed om het paard terug te krijgen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:19

Hakken uitdrukken, iets dieper gaan zitten (gewoon proberen) en idd. je bil- en beenspieren spannen Lachen
Wél je benen eraan houden (vooral als het om de gymnasticering gaat) want ook een overgang terug is een voorwaartse overgang!
Hoe langer de overgang duurt, hoe beter voor de bespiering van je (bijrijd)paard, dus dat maakt niets uit (als de overgang lang duurt).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:13

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:20

Ik kan mijn bekken ook erg moeilijk kantelen en ondervind hetzelfde probleem als jouw.
Probeer eens precies op dat moeilijke punt van net niet terug, uit te ademen. Daardoor ontspan je jezelf net een beetje meer en ga je net wat zwaarder zitten.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:21

Stem gebruiken, lage toon en zachtjes (alleen je paard hoeft het te horen).
En wat dacht je van een beetje teugel? Probeer elke overgang terug met wat terugzitten en stem, als dat niet werkt gebruik je daarna de teugel. Op deze manier laat je de teugel automatisch weg zodra het kan.
Nooit been in overgang terug, een paard is een dom dier en kan zo'n tegenstrijdige hulp niet begrijpen. Mocht een paard te hard terugvallen, dan kun je dat oplossen door daarna weer direct weg te rijden. Dus nooit hand en been tegelijk (maar altijd met een pauze ertussen).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:56

-> RT-P