Hoofdschudden in stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Hoofdschudden in stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 17:13

Mijn jonge paard is erg beweeglijk met haar hoofd in stap, en als ik dan aandrijf helpt het ook niet. ik draf en galop heeft ze dit helemaal niet.. weet iemand misschien hoe dit komt en wat ik eraan kan doen? (binnenkort komt de tandarts trouwens kijken)Xxx

mrie

Re: Hoofdschudden in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:23

Lekker door blijven rijden, gaat vanzelf over. Hij is nu nog erg bezig met zijn balans en daar gebruikt hij zijn hoofd ook voor. De mijne kantelde in het begin ook en schudde alle kanten op. Maar dat gaat echt vanzelf over. Blijf hem mooi van achteren naar voren rijden, komt goed.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 17:26

Okee dankjewel! fijn om te horen dat dat niet raar is ofzo Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:42

Het is dus NIET normaal dat je paard zo beweegd met z'n hoofd bij het stappen en heeft wel degelijk te maken met een aanleunings probleem! En net als ik al in je vorige topic heb gezegd...zoek iemand anders om les van te nemen, want deze persoon begrijpt het denk ik niet zo goed! Je hele begin met africhten is al verkeerd en dit wordt alleen maar erger als je bij deze persoon blijft lessen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 17:49

Sorry hoor maar mijn instructeur weer vast veel meer van paarden af dan jij. hij doet dit al jaren en iedereen is gek op hem omdat hij het zo goed doet! en hij zegt wel wat ik moet doen bij dat hoofdschudden, maar ik vroeg me gewoon af of anderen dit ook hadden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:58

Je hebt helemaal gelijk...ik zit er ook pas 40 jaar in en weet eigenlijk nog steeds niets van paarden. Heb daarom ook al zoveel probleempaarden opgenomen die net als jou paard in het begin niet goed zijn afgericht en er niets meer mee te beginnen was. Idee om even in mijn profiel te kijken?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 17:59

ik heb geen zin om nu weer deze hele discussie te voeren! daar gaat het nu helemaal niet over..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:05

Daar gaat het nu net WEL over!! Je vraagt weer wat, net als je andere topics en als je een antwoord krijgt dan weet je instructeur het allemaal zo geweldig goed!! Als hij het allemaal zo goed weet, vraag het dan aan je instructeur, want die ziet je uiteindelijk ook rijden en kan dus veel beter uitleggen wat er mis is. ( alhoewel ik het me bij deze man afvraag)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:06

Die van mij had erg last van zijn rug (lendenen) toen hij zo hoofdschudde. Een ander bit en ander zadel was de oplossing (nadat de osteopaat was geweest).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:08

Een paard dat net onder het zadel is en dan al last heeft van rug en mond....lijkt mij dus dat er ergens iets goed fout gaat.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:17

ik heb geen ander topic gelezen maar uitgaande van je profiel en het beetje info hier ga ik toch met aerdenhout1 mee.
het klinkt niet als een goede start.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:16

Bij een niet ver doorgetraind paard hoort het paard een bepaalde hoofdbeweging in stap te maken. In draf zal het hoofd minder bewegen in de JA richting en nog iets in de NEE-richting om in balans te blijven. Naarmate je verder komt met de training is het de bedoeling dat bij het rijden het hoofd in stap niet beweegt. Op dat moment is een eerlijke aanleuning dus een eerste vereiste.

Niet teveel op het paard in de mond inwerken en de mond controleren (gebit, bit, hoofdstel, zadelligging en singel).

In stap staat de activiteit van de achterbenen (en voorbenen) in direct verband met de hoofdbeweging die het paard maakt. (het moet wel de goede hoofd beweging zijn).

De mate waarin je als ruiter als stoorzender op de bewegingen van het paard optreedt, kan ongewenste bewegingen met het hoofd tot gevolg hebben.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 18:04

Ja, mijn instructeur zij ook dat het ook een beetje balans zoeken was. maar ze doet dat ook vooral als ze een beetje moe begint te worden. aan het eind dus. Dat gaat wel over

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:16

Ik heb het andere topic ook niet gelezen en voordat ik hierover een oordeel kan vellen zou ik het eerst eens echt moeten zien. Hoofdschudden kan verschillende oorzaken en betekenissen hebben. Het beste is als je niet alleen maar het gebit laat nakijken maar een bezoek aan de fysio zou ik ook aanbevelen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 18:24

Oke dan zal ik dat ook wel even doen, dankje

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:30

Probeer ook eens bitloos en zonder zadel, dan zie je ook op het daaraan ligt. Soms is het echter al redelijk aangeleerd gedrag en dan zal het je niet helpen. Toch is uitsluiten van dingen gemakkelijker om de oorzaak te vinden!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 18:34

Ja dat zou ook wel slim kunnen zijn, maar ik weet niet of ik nu al zonder zadel durf.. want ze is pas 2 maand onder het zadel