Paard rustiger laten galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Paard rustiger laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 19:30

Ik rijd een ijzersterke fjord. Ze heeft altijd voor de kar gelopen en galoppeerde heel moeilijk.
Nu heb ik haar zover gekregen dat ze vanuit een verzameld drafje aanspringt wanneer ik mijn been aanleg.
Eens ze echter in de galop zit maakt ze zich verschrikkelijk sterk. We vliegen de bak rond. Wanneer ik een bocht (bij de korte zijde) neem legt ze haar gewicht ook helemaal naar binnen, ze helt echt over naar de binnenkant en ik heb dus schrik dat we een van deze dagen onderuit gaan. Laat staan dat we een volte kunnen rijden in galop. Meestal valt ze na de korte zijde ook weer in draf (waarschijnlijk omdat ik ook verkramp wanneer ze haar gewicht naar binnen legt, als reflex leg ik mijn gewicht naar buiten en ik denk dat ze dan haar balans kwijtraakt.)

Ik zit goed achteruit, geef halve ophoudingen,... maar niks lijkt te werken.

Longewerk kan ik niet doen. We gaan rijden in een manege hier in de buurt, maar er zijn altijd andere mensen in de piste, dus daar kan ik niet longeren.

Hoe kan ik haar leren wat rustiger te galopperen, wat meer verzameld?
Moet ik veel korte stukjes galop rijden? Veel overgangen? Of doorrijden, een paar keer de piste rond proberen te raken? Wanneer ze in draf valt onmiddellijk opnieuw laten aanspringen?

Hilde_q

Re: Paard rustiger laten galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:33

even een stipje ik heb hetzelfde Knipoog

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:35

Ik lees hier ook mee want ik heb hetzelfde probleem.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:47

Veel overgangen rijden, en vooral niet te lange stukken galoperen. Zet haar terug in draf vooradt ze sterk wordt.

Het verzamelen in galop vergt veel kracht. Veel overgangen rijden helpt om de juiste spieren te ontwikkelen. Probeer toch ook voltes te rijden, het liefst geijk een volte inzetten als je aanspringt (15-20 meter) Halverwege de volte een overgang maken naar de draf, een paar passen draven en opnieuw aanspringen. Dit een aantal maal herhalen en ook op de andere hand oefenen.
Als je paardje wat sterker is kun je aan de gang met overgangen binnen de galop, slecht 2 of 3 passen vooruit en weer terug.
Zoek vooral hulp bij een goede instructeur!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:49

wat zegt je instructeur hiervan??

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:50

balansprobleem waarsch, als hij in de wendingen naar binnen gaat hangen zal hij steeds harder moeten galloperen om overeint te blijven. Kijk maar naar motorrijders die schuin door de bocht gaan. Ik zou eerst heel veel tweede hoefslag, wendingen enz. in draf rijden zodat daar iig de balans goed is. Als dat eenmaal klaar is dan ben je toe aan galop.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:51

Knieën los? Sommige paarden gaan steeds harder als je klemt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:52

En proberen zelf ook iets naar binnen te zitten, zodat je paard tegen je binnenbeen aan 'valt'. Op die manier kun je hem terug de goede richting inbuigen. Buitenteugel er wel goed aanhouden.
In het begin misschien een beetje eng, amar door naar buiten te hangen vererger je het probleem.
En inderdaad, kijk eens kritisch naar je zit. Zoals hierboven gezegd kunnen spanningen in je lichaam ook de oorzaak zijn.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 20:08

Alicia2u schreef:
En proberen zelf ook iets naar binnen te zitten, zodat je paard tegen je binnenbeen aan 'valt'. Op die manier kun je hem terug de goede richting inbuigen. Buitenteugel er wel goed aanhouden.
In het begin misschien een beetje eng, amar door naar buiten te hangen vererger je het probleem.
En inderdaad, kijk eens kritisch naar je zit. Zoals hierboven gezegd kunnen spanningen in je lichaam ook de oorzaak zijn.

Ja, ik ga dat eens proberen. Als ik erover nadenk is naar buiten hangen idd niet makkelijker voor haar.
Momenteel zit ik zonder instructie. Het is een soort privéclub/stoeterij waar we de piste van gebruiken, dus daar wordt al geen les gegeven. Er wordt wel instructie aangeboden in de omgeving, maar dat zijn mensen die volgens mij ook te weinig ervaring hebben om mij hiermee te helpen.
Mijn vader heeft hier meer ervaring mee, die geeft af en toe tips, maar meestal rijd ik op m'n eentje. Misschien moet ik hem er maar eens een tijdje laten mee rijden,...

In draf heb ik haar perfect voor elkaar. Verzamelen, tempowisselingen, figuren,... gaan echt heel goed.

Ze wordt tijdens de galop ook vrij zwaar in de hand.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:12

Er zal toch heus wel iemand in de buurt zijn die een beetje redelijk les kan geven? Zet anders een oproepje op bokt voor goede instructie.
Ik denk als je beter begeleid word, je fjordje ook beter gaat lopen, en als je een beetje aan gaat modderen met de ideeën van bokt zal het ook niet beter gaat worden.
Dit probleem is niet zomaar op te lossen, je zal helemaal terug naar de basis moeten.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 20:17

Storm76 schreef:
Er zal toch heus wel iemand in de buurt zijn die een beetje redelijk les kan geven? Zet anders een oproepje op bokt voor goede instructie.
Ik denk als je beter begeleid word, je fjordje ook beter gaat lopen, en als je een beetje aan gaat modderen met de ideeën van bokt zal het ook niet beter gaat worden.
Dit probleem is niet zomaar op te lossen, je zal helemaal terug naar de basis moeten.

Misschien heb je wel gelijk, en moet ik eerder in de richting van instructie moeten denken als oplossing.

Maar volgens mij zit de basis toch vrij goed hoor. In stap en draf loopt ze heel goed. Licht in de mond, mooi nageeflijk, achterhand er mooi bij, loopt heel soepel enzo.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:18

als een paard niet kan galopperen is de basis NIET goed Lachen Lachen

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 21:05

En kan je me dan ook vertellen wat er fout zou zitten in de basis?
Waar ligt het dan aan?
Kan het niet gewoon zijn dat het ene paard meer aanleg heeft voor een bepaalde gang dan een ander en dus iets meer training nodig heeft in die specifieke gang?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:14

balans zit fout in de basis als een paard niet kan galopperen onder de man Lachen Lachen

elke Fjord kan galopperen Lachen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:31

Rij je je fjordje met hetzelfde bit als op de foto's in je profiel? Want dan snap ik wel dat ze -zoals jij schrijft- 'netjes nageeflijk' loopt, het is namelijk een erg scherp bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 08:52

Fjorden zijn gewoon sterk aangelegd, maar ik kan me voorstellen dat jij het iets minder vind. Als je nou met je been er zachtjes bij blijft, maar ondertussen verbinding blijft houden op je teugel, en eigenlijk best wel wat druk, dan moet je paard verzamelen. Is er geen longeerpiste bij jullie op stal dan?. Longeren is wel een heel goede oefening voor dit probleem. Ik zou teruggaan naar de basis, en gewoon de galop erin krijgen zonder dat je erop zit, daarna kan je verder kijken als je zit.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 16:34

Storm76 schreef:
Rij je je fjordje met hetzelfde bit als op de foto's in je profiel? Want dan snap ik wel dat ze -zoals jij schrijft- 'netjes nageeflijk' loopt, het is namelijk een erg scherp bit.

Neen hoor, dat is een bit dat vroeger bij de oude merrie werd gebruikt als ze in de koets liep... Daar wordt niet meer mee gereden, was enkel voor de foto's.
Diana komt zonder veel druk gewoon nageeflijk als we een tijdje figuren hebben gereden.

Liefs_rachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:10

Toen ik dit las dacht ik idd ook aan balans van je pony.
Ik weet niet hoe oud je fjord is? He is goed om eerst stukken lange zijde te galopperen, en weer opvangen in draf, in draf verzamelen op de korte zijde en op de lange zijde weer rustig aangalopperen.
Goed zelf blijven ontspannen.
Ook zou het eraan kunnen liggen dat jij 'scheef' zit, misschien is dit in galop erger omdat je je al voorbereid zeg maar.

Succes ermee, ik zou het aan je instructeur vragen en er mee oefenen met die gene!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:53

Laat je niet bang maken, fjorden zijn meestal niet van het type dat ze snel onderuit gaan.
Ga mee met haar beweging, liever iets te snel dan dat je tegenzit. Kijk gewoon rustig voor je uit, en hou je been eraan (!!!!). Buitenteugel is je rem, zet die desnoods neer op de schoft, maar niet te strak want de mond beweegt wel bij het galopperen wat bij draf niet het geval is, dit is dus eerder een uiterste redmiddeltje, maar in het begin kan het best. Spring dus aan, geef voldoende ruimte met de binnenteugel zodat de schouder goed naar voor kan grijpen en het paard goed kan doorspringen. Zit goed mee, kijk gewoon voor je, geef binnenbeen, rij de korte zijde door en rij opnieuw een (halve) grote volte bij B of E. In principe kan er weinig fout gaan zolang je zelf rustig bent.

Spring eventueel aan op X bij het rijden van een volte, dat stuurt meestal veel makkelijker.

xMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:54

Gebruik ook je stem en toch ook proberen om op een volte aan te springen en met je buitenhand goed begrenzen om haar op de volte te houden.

Horsiiej92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:30

Kendra schreef:
Knieën los? Sommige paarden gaan steeds harder als je klemt.

Als dat zo is, dan is het paard niet goed ingereden!
Een ruiter hoort losjes in het zadel te zitten, benen niet tegen het paard aangeklemt, en met de kuit kleine hulpjes te geven.
Met halthouden hoor je je knieeën aan te leggen.

Dus in theorie zou een paard langzamer moeten gaan als je gaat klemmen!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:42

Grappig, die van mij gaan toch echt harder als ik ga klemmen...ik klem namelijk nooit, dan verlies ik veel te veel gevoel. Halthouden doe ik op m'n zit en door m'n benen juist van het paard te halen. Toch weer leuk dat het zo verschillend kan.

Nou moet ik zeggen dat er wel verschil is tussen je knieën aanleggen of klemmen - er is wel eens iemand op mijn paard echt stevig gaan zitten, met de knieën er goed aangeklemd, toen gebeurde er nog wel iets anders dan alleen maar hard galopperen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:13

De kniehulp is iets zeer ingewikkeld (is hier ooit een interessant topic over geweest) maar het is iets wat je bij goed doorgetrainde paarden kunt gebruiken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:19

Hoe vreemd het ook klinkt en velen zullen me tegenspreken; laten gaan. Gewoon laten galopperen, paarden die uit balans gaan gaan automatisch sneller (wat doen wij als we voelen dat we gaan vallen? Juist! Een pasje versnellen om het op te vangen) en zoveel mogelijk recht uit. Niet te veel prullen vanvoor en gewicht netjesin het midden houden. Laat het dier zelf zijn evenwicht zoeken en veel paarden gaan dan vanzelf ook rustiger galopperen, doet hij dat toch niet en voel je toch dat hij mooi recht op galoppeert en in balans is kan je alsnog van voor gaan prullen en gezien hij dan wel in evenwicht is zal hij dan ook reageren Knipoog

Mijn merrie kon in het begin nog geen drie passen galopperen en ze viel al in draf, en als ze galoppeerde was ze in vier sprongen over de lange zijde heen....(kan je nagaan wat die flikte in de bochten) En zo heb ik het opgelost. Nu galoppeert ze heel rustig door de baan en heb niet vanvoor moeten prullen.

In tegenstelling tot wat hier gezegd word net niet op volte trekken, daarmee trek je hem nog meer uit balans en gaat hij net nog sneller galopperen Knipoog

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:55

Ik heb ook nog iets waar vele het niet mee eens zullen zijn (of het niet durven)

Laat hem galloperen met een lange teugel, hij moet dan op zijn eigen benen blijven en zijn balans zoeken. Hierdoor zal hij automatisch langzamer gaan en voorzichtiger zijn. Doe dit wel alleen als je eraan toe bent! (hij kan uiteraard in het begin nog wat hard willen..)

Het paard waar ik eerst op reed gallopeerde ook altijd heel hard de bak door. Toen heb ik hem eens in de gallop gezet toen ik met een lang teugeltje aan het draven was en dit ging heel erg goed! Ze gallopeerde gewoon rustig!