Galopwissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chupa

Galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 14:43

Ik ben met mijn paard op het moment bezig met de vliegende
galopwissel aan te leren, aangezien ze in het parcours nogal
vaak in de verkeerde of overkruiste galop zit.

Vanmiddag heb ik het even geprobeerd en op zich snapt
ze de bedoeling wel, maar ze wisselt alleen met haar voorbenen,
zodat ze nog steeds overkruist gaat. Ze 'wisselt' wel gewoon
op het moment dat ik het vraag, maar de achterbenen komen
niet mee.

Heeft iemand tips hoe ik dit op kan lossen? Lachen

Norway_girl

Re: Galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:48

Ik denk dat je paard niet genoeg verzameld is om een wissel te maken en de achterbenen mee te nemen. Waneer het paard niet op het achterbeen is, zal het idd alleen van voor wisselen. Als je de achterhand er meer onder kan krijgen en hem dus kan verzamelen, zal hij waarschijnlijk wel goed wisselen.
Check ook of je je teugels niet te strak hebt!

*edit, ga maar eens na waneer een paard contra galop pakt of overkruisd aanspringt, vaak is het dan een uit elkaar gevallen overgang, weet er alles van!

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 14:51

Hmm dat teugels te strak pakken heb ik eigenlijk niet eens aangedacht. Zou heel goed kunnen. Naar mijn gevoel heeft ze haar achterhand er namelijk voldoende onder.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:52

Ok, want waneer de teugels te strak staan, bellemmer je je paard om een goede wissel te maken. Hij probeert het dan wel voor je, maar snapt niet wat je eigenlijk van hem wilt. Wèl een wissel of gèèn wissel. Knipoog*edit* dus twijvelt hij en neemt de achterkant niet mee in de wissel.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:35

Zou je niet eerst het paard de juiste galop leren? Als hij gewoon vanuit draf niet eens goed aan kan springen hoe kan hij dan als hij in galop zit goed aanspringen? Dus, consequent zijn, geen goede galop is direct terug naar draf. Een goede galop belonen door 1 of 2 rondjes te doen en dan lekker even te gaan stappen. Niet tussen de verkeerde galopjes door gaan stappen, dat geld ook als belonen, dus bezig blijven tot het goed is, zelf rustig blijven (je kunt immers niet even stoom afblazen door te gaan stappen) en bij een goede galop uitbundig belonen.

En over het aangaloperen zelf: Als je in de hoek aanspringt bij B of E al voorbereiden, lekker doordraven, laat maar merken dat er iets te gebeuren staat, en in je hoek heeft het paard dan voldoende ''energie verzamelt'' om netjes in 1 keer aan te springen. Zo word het aanspringen al een stuk minder rommelig, en kun je je goed concentreten op de juiste hulpen, namelijk: Buitenbeen naar achter, binnenbeen op de plaats, en op het moment van die hulp wat meer druk op de buiten teugel.

Dit lijkt een hoop met technisch gewauwel, maar ik heb zelf dergelijke problemen precies zo opgelost.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:39

maar ze heeft het hier over het spring parcours, niet over het galoperen zelf.

wat je ook kan doen is balkjes neer leggen in je lijn in het oefen springen zeg maar, of gewoon balkjes neer leggen en er gewoon overheen, en dan steeds de ene met de andere galop afwisselen anders blijft ze over een balkje omspringen, maar ze moet ook over een balkje heen springen en in de goede galop blijven.

groetjes

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 15:40

Mijn paard weet heel goed in welke galop ze moet en contragalop doet ze ook prima. Het is alleen als ze na een hindernis land is ze de weg even kwijt omdat ze nog jong is en weinig springervaring heeft.

De galop is gewoon bevestigd bij haar, het gaat me er alleen om dat ik in het parcours voor haar eigen makkelijkheid van galop kan wisselen Lachen

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 15:41

smurfje schreef:
maar ze heeft het hier over het spring parcours, niet over het galoperen zelf.

wat je ook kan doen is balkjes neer leggen in je lijn in het oefen springen zeg maar, of gewoon balkjes neer leggen en er gewoon overheen, en dan steeds de ene met de andere galop afwisselen anders blijft ze over een balkje omspringen, maar ze moet ook over een balkje heen springen en in de goede galop blijven.

groetjes

Als ze over een balkje springt blijft ze altijd in dezelfde galop. Nou ja, ze springt er ook eigenlijk niet overheen, ze galoppeert er gewoon over. Maar ik denk dat ik niet helemaal snap wat je bedoelt? Knipoog

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:44

met het laaste idee ben ik het ook eens, even met een balkje, en dan in galop zou maar zeggen rechts/links halve grote volte c en links/rechts halve grote volte a (of bij a beginnen) en dan waar je in draf van stelling/been zou verwisselen een balk neerleggen, en dan zo in galop gaan doen, boven de balk het teken voor de andere galop geven, en als die goed gaat op beide handen, dan kan je het zonder balk proberen.
zo oefenen wij het meestal;)

scoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:47

Een balkje op de grond en dan zo je wissels oefenen ,heel (of zelfs overdreven beenligging) duidelijk zijn met de hulpen en na een tijdje zonder balk (tenzij je dit al geprobeerd hebt)

Voor de wissels bij dressuur (naja hoe ik het met mn paard doe) heb ik ook nog wel een paar tips , maar dat weet ik niet of dat bij springpaarden in het parcours ook zou helpen Knipoog

beetje onduidelijk uitgelegd allemaal , als je hier meer over wil weten zeg je het maar ff

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:49

hierboven heeft het ook al uit gelegd.

je legt een balkje neer en gaan omstellingen galoperen, het balkje helpt je paard met het omspringen,

in het parcours kan je dit ook oefenen, thuis dan.
dan zet je een sprong neer zodat je moet om springen, dan leg je daar achter een balkje neer op een afstand van 9 meter, dit hoeft niet recht achter de hindernis, juist in een andere lijn, dan als je paard overkruisd land kan je op deze balk overspringen, zodat ze leert als ze verkeerd zit, dan weer goed te herstellen.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 16:04

Oke alvast bedankt voor de tips, ik ga het morgen proberen Lachen Ik heb het nu alleen nog zonder balk gedaan.

Trouwens, alle tips zijn welkom hoor, dus ook hoe jij het met dressuur doet, scoebje Knipoog

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:10

alsjeblieft niet met balkjes gaan beginnen. Mocht je wat verder willen komen met dressuur kan je de wissels van voren af aan weer op een juiste manier aanleren.. Echt niet doen hoor.!!!!
Wat je dan krijgt is een wissel die hoog in het kruis is zonder verzameling en rug gebruik.... en dat wil je absoluut niet.
Het enige wat je kan doen is de galop nog sterker maken. Het overkruist zitten is een uiting van het feit dat je paard er achter niet goed bij is.
Dus veel schakelen en overgangen rijden. Heel scherp voor je hulpen maken (!!!!) En dan nog eens proberen. Niet te veel de wissel zelf doen, want daar kunnen ze nogal heet van worden.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 16:15

Haha dat merkte ik vanmiddag, toen ik het een paar keer had gedaan werd ze heel heftig in galop. Tja ik heb totaal geen ambitie om dressuur te gaan rijden, maar je hebt wel een punt dat het ruggebruik dan niet goed is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:17

Ow op die manier. Tja, aan springen doe ik zelf niet, maar ik zou innderdaad de achterhand sterker maken, zoals hierboven staat.
Paarden met een zwakke achterhand hebben vaak problemen met galop, dus die problemen van jou zou je terug kunnen redeneren op de achterhand. Voor de rest kan ik je waarschijnlijk niet meer helpen, omdat het probleem meer met springen te maken heeft.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:22

Barco schreef:
alsjeblieft niet met balkjes gaan beginnen. Mocht je wat verder willen komen met dressuur kan je de wissels van voren af aan weer op een juiste manier aanleren.. Echt niet doen hoor.!!!!
Wat je dan krijgt is een wissel die hoog in het kruis is zonder verzameling en rug gebruik.... en dat wil je absoluut niet.
Het enige wat je kan doen is de galop nog sterker maken. Het overkruist zitten is een uiting van het feit dat je paard er achter niet goed bij is.
Dus veel schakelen en overgangen rijden. Heel scherp voor je hulpen maken (!!!!) En dan nog eens proberen. Niet te veel de wissel zelf doen, want daar kunnen ze nogal heet van worden.

daar ben ik het niet mee eens, je doet het later toch zonder balk, de balk is juist voor je paard dan even een extra duidelijkheid, het is niet dat ze het steeds zo doet, maar voor even in het begin, en als hij het snapt verder gaat zonder de balk..
en hoezo zonder verzameling? over een balk in galop met verzameling kan toch ook?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:22

Chupa schreef:
Mijn paard weet heel goed in welke galop ze moet en contragalop doet ze ook prima. Het is alleen als ze na een hindernis land is ze de weg even kwijt omdat ze nog jong is en weinig springervaring heeft.

De galop is gewoon bevestigd bij haar, het gaat me er alleen om dat ik in het parcours voor haar eigen makkelijkheid van galop kan wisselen Lachen

Ik denk dat je het het beste ook bij een sprong kunt oefenen. Vroeger heb ik het mijn pony geleerd, door boven de sprong al mijn gewicht te verplaatsen naar de kant waar ik heen wil. Hij kan dan bijna niet anders dan in de galop landen waar jij heen hangt. Probeer dat maar eens, denk dat het bij de meeste paarden wel zal werken.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 16:30

Ik denk dat het voor mijn paard sowieso makkelijk is om met balkjes te proberen. En het zal ook voor een gedeelte zijn dat ik mijn teugels te strak pak. Haar achterhand is sterk genoeg, daar twijfel ik eigenlijk niet aan.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:32

Ook ik heb dit probleem met mijn paard enige tijd gehad.

oplossing hiervoor is paard sterker te maken van achteren, en soepeler in z'n lijf. Ik moest dit op de volgende manier doen:

Met stelling naar binnen in galop op een grote volte, achterhand enkele passen naar binnen vragen.

contragalop op een grote volte, met stelling naar binnen. steeds als je paard over probeert te springen stoppen en weer de contragalop oppakken. Als je paard redelijk stabiel blijft lopen: stelling naar binnen / buiten afwisselen en versnellen / vertragen. Bij dat vertragen ga je hem ook meer verzamelen: drijven en oppakken. Als je paard dit goed ga je, vanuit de verzameling, om een changement vragen. Denk erom dat je hierbij niet naar binnen / voren valt, dan hinder je je paard in het changement.

ik hoop dat je hier wat aan hebt, het heeft mij in ieder geval zeker geholpen.

scoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:33

Ik doe het meestal zo (excuses voor de niet zo duidelijke uitleg Tong uitsteken)

-Je wilt een galopwissel op een bepaalde plaats : bv : tussen D en X of G en X

-Bij de letter C of A rij je een rechthoek (waar je je wissel wilt springen (bovengenoemde plaatsen) )

- Het moment dat je dus op de middellijn komt (of plaats waar je je wissel wilt springen (tssn G en X bv) , maar dus op een lijn van die rechthoek) Verzamel je hem extra terug , op het achterbeen !!

-na 2 of 3 x dat gedaan te hebben , doe je dat opnieuw , maar nu prik je met je been dat naar achter komt te liggen na de wissel hem wat aan (zodat hij wat dat er wat gaat gebeuren) of evt met een zweepje zachte tikjes.

-ook dit herhaal je

-Wanneer JIJ het gevoel hebt , hij is klaar voor de wissel : Je doet de voorbereidende oefening (wat hierboven staat) maar je stelt hem om en dan verleg je DUIDELIJK je been. Breng je 'nieuwe binnenhand' ook wat naar voren zodat hij de ''ruimte" heeft om te wisselen. En je gewicht verplaatsen.
Doet hij het goed : uitbundig belonen en EVENTUEEL nog een paar keer herhalen
als hij het niet goed doet dan herhaal je het nog een keer

TIP : Zorg dat hij genoeg IMPULS heeft (heel belangerijk Knipoog ) , dus voor de verzameling en wissel , een paar passen voorwaarts en weer terug (schijnovergangen)

ik zou het ook niet al te veel doen , aangezien ze nog jong is en om dan al zoveel op de achterhand te verzamelen

scoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:37

gaucho schreef:
Ook ik heb dit probleem met mijn paard enige tijd gehad.

oplossing hiervoor is paard sterker te maken van achteren, en soepeler in z'n lijf. Ik moest dit op de volgende manier doen:

Met stelling naar binnen in galop op een grote volte, achterhand enkele passen naar binnen vragen.

contragalop op een grote volte, met stelling naar binnen. steeds als je paard over probeert te springen stoppen en weer de contragalop oppakken. Als je paard redelijk stabiel blijft lopen: stelling naar binnen / buiten afwisselen en versnellen / vertragen. Bij dat vertragen ga je hem ook meer verzamelen: drijven en oppakken. Als je paard dit goed ga je, vanuit de verzameling, om een changement vragen. Denk erom dat je hierbij niet naar binnen / voren valt, dan hinder je je paard in het changement.

ik hoop dat je hier wat aan hebt, het heeft mij in ieder geval zeker geholpen.

Dit heb ik ook toegepast bij mijn paard en dat helpt ook idd

_LuCa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:46

Er staan hier al veel goede tips en ik wil die alleen nog aanvullen door te zeggen dat je tijdens het verzamelen van de galop wel je activiteit moet behouden die je ook bij de normale galop heb. Zodra je geen of weinig acitiviteit heb zal je paard niet of verkeerd gaan wisselen.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:47

A_n_n_e_ schreef:
Barco schreef:

daar ben ik het niet mee eens, je doet het later toch zonder balk, de balk is juist voor je paard dan even een extra duidelijkheid, het is niet dat ze het steeds zo doet, maar voor even in het begin, en als hij het snapt verder gaat zonder de balk..
en hoezo zonder verzameling? over een balk in galop met verzameling kan toch ook?

dat jij het er niet mee eens bent is prima, maar je krijgt met een sprong altijd een fase dat het achterbeen achter de massa is ipv een achterbeen dat onder de massa geplaatst wordt.
Dus is het paard op dat moment van het achterbeen af.
Maar goed als je een paard wil hebben wat de wissel in 2en springt en zonder rug moet je vooral een balkje gebruiken.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:50

ik snap je punt, maar bij het springen om te landen in de goede galop, heb je dan niet hetzelfde probleem bij wat jij zegt?
want daar gaat het dus voor haar om, dan zou de balk toch een goede aanleuning kunnen zijn voor een hindernis?
of zit ik nu fout?

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:54

zoals ik de posts heb gelezen gaat het puur om de wissel zelf.
edit: even beter gelezen.

Als je na een landing van een prong in een bepaalde galop moet hebben zit je iets meer een bepaalde kant op.
Maar het overkruiste is een punt van zwakte in de spieren en coordinatie. en dan wil je dat die kont aan het werk gaat en dat bereik je niet met een balkje.