Hoe sturen met je zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Hoe sturen met je zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 14:34

Heee Lachen ik vraag me toch wel af hoe je een paard nou kan sturen met je zit? ik krijg dan hele gekke ideeén in mijn hoofd.. maar weet iemand dat? want ik zie dan ook foto's hier op bokt dat mensen gewoon zonder hoofdstel buiten op pad gaan, dat is toch geweldig? dat wil ik ook! dus..tjaa hoe moet dat? Clown

Alicia2u

Re: Hoe sturen met je zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:39

Het eerste wat je moet doen is zorgen dat je een onafhankelijke zit krijgt, anders geef je je paard alleen maar verwarrende hulpen. Dat doe je door veel paard te rijden en goed les te nemen. Dan komt de rest eigenlijk vanzelf...

De meningen zijn er namelijk over verdeeld wat de hulpen precies zijn. Dat hangt van het paard af.
Bij mijn paard is het zo: naar links zitten is naar links, naar rechts zitten is naar rechts, bekken naar achteren kantelen is harder, bekken naar voren kantelen is zachter. En dan heb je ook nog een hele rits combinatie met beenhulpen voor achteruit en zijgangen.

Voordat je dit leuk gaat proberen; zoek een goede instructeur.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 14:41

Bedankt voor de tips, ik zal het wel eens een beetje gaan uitproberen enzo, en ik heb een goede instructeur Lachen

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:42

volgens mij moet je met je zit beentjes sturen. en dan ook met je benen. ik wens je veel suc-6

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:43

Vraag het sowieso even aan je instructeur, die kan je beter helpen.
Maar ik heb altijd geleerd dat je moet kijken waar je heen wilt, en dan beweeg je vanzelf je lichaam mee.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 14:47

Okee is goed Haha! dankje

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:54

Fennaa schreef:
Maar ik heb altijd geleerd dat je moet kijken waar je heen wilt, en dan beweeg je vanzelf je lichaam mee.

Inderdaad, denk dat je ogen hebt op je schouders, je navel, je heup, je knieën en tenen. En ze moeten allemaal kijken waar je heen wilt Knipoog

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:57

Jezelf erin verdiepen kan natuurlijk ook. Een boek wat ik zelf wel interessant vond en begrijpelijk is "Basis Rijkunst" van Anne Muller. Hierin wordt de houding van de ruiter helemaal uitgelegd met praktische oefeningen. Leuk Kerst kadootje Lachen .

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:58

Alicia2u schreef:
Fennaa schreef:

Inderdaad, denk dat je ogen hebt op je schouders, je navel, je heup, je knieën en tenen. En ze moeten allemaal kijken waar je heen wilt Knipoog

Vind ik allebei niet helemaal waar.
Ik kan bijvoorbeeld wel kijken waar ik heen wil, maar mijn bovenlichaam blijft rechtdoor zitten.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:02

patsur schreef:
Alicia2u schreef:

Ik kan bijvoorbeeld wel kijken waar ik heen wil, maar mijn bovenlichaam blijft rechtdoor zitten.

Dan doe je toch iets fundamenteels fout bij het paardrijden. Waarschijnlijk kun je je heupgewricht dan niet ontspannen. Dat is een erg belangrijk onderdeel van een onafhankelijke zit: een bewegelijke heup. Vraag je instructeur je hiermee te helpen of neem anders een paar lessen centered riding. Die mensen hebben veel verstand van het menselijk lichaam op het paard.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:08

Emiel Voest heeft hier een goede oefening voor. Ga zitten op je paard, strek je armen voor je uit en draai helemaal naar links. Draai je hoofd, je armen, je heupen. Hou je benen stil. Je zult merken dat je paard je volgt naar links. Probeer daarbij heel goed te voelen wat je precies doet, hoe beweegt je zit.
Je kan, wanneer jij en je paard dit goed doorhebben, de bewegingen steeds kleiner gaan maken tot je uiteindelijk met alleen je zit stuurt.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:16

Alicia2u schreef:
patsur schreef:

Dan doe je toch iets fundamenteels fout bij het paardrijden. Waarschijnlijk kun je je heupgewricht dan niet ontspannen. Dat is een erg belangrijk onderdeel van een onafhankelijke zit: een bewegelijke heup. Vraag je instructeur je hiermee te helpen of neem anders een paar lessen centered riding. Die mensen hebben veel verstand van het menselijk lichaam op het paard.

Ik bedoelde meer een fout die ik kn maken. Paard gaat dan ook rechtdor ipv de kant waar ik op wil. Ik heb van mijn instructeur geleerd om te kijken waar je heen gaat en dus indraaien met je bovenlichaam. Maar mijn heup hoeft verder niet te draaien in het zadel, zitbeenknobbel werkt dan toch al automatisch in?

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:32

kekavo schreef:
Emiel Voest heeft hier een goede oefening voor. Ga zitten op je paard, strek je armen voor je uit en draai helemaal naar links. Draai je hoofd, je armen, je heupen. Hou je benen stil. Je zult merken dat je paard je volgt naar links. Probeer daarbij heel goed te voelen wat je precies doet, hoe beweegt je zit.
Je kan, wanneer jij en je paard dit goed doorhebben, de bewegingen steeds kleiner gaan maken tot je uiteindelijk met alleen je zit stuurt.

Dit vind ik wel een goede oefening!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:32

Ja, maar de begrenzing van je knieën is voor het wenden van de voorhand ook heel belangrijk! Daarmee begrens je namelijk de schouder. Je moet in de wending je binnenknie iets openen en je buitenknie juist sluiten. later gebruik je dat bij bv. appuyementen.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 08:56

Maar dat is de vraag niet, de vraag is puur voor het sturen op de zit. Deze oefening leert wat je met de zit kan doen, en je knieen kunnen daarbij wel helpen om de beweging van je paard af te maken. Uiteraard goed om dat er ook weer erbij op te gaan pakken als je de oefening goed doet, maar dit laat zien wat je met alleen je zit kan doen. Het is ook heel goed voor een onafhankelijke zit, zeker als je ook probeert om met alleen je zit van tempo te wisselen. Het gaat zelfs nog makkelijker als je zonder zadel rijd, maar dat hoeft niet perse.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 09:07

het sturen zelf is heel simpel: je kijkt overdreven de kant uit waar je heen wil. dan beweegt je lichaam zelf mee... helaas zijn sommige paarden zo afgestompt dat ze daar niet goed op reageren, maar dit is wel het iddee...

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:20

het is mogelijk met je zit maar dan moet je eerst goed in een eigen ballans kunnen zitten, op alle momenten kunnen balanceren zonder de teugels nodig te hebben, bovenlichaam goed boven je paard houden, niet naar binnen hangen,denk hoe je zelf daar wil komen, als je zelf zou lopen zonder paard, met je paard als benen, meestal als het niet lukt dan drijf je niet, probeer maar eens met je boven lichaam overdreven te draaien waar je heen wil, en ga dan maar eens lopen, is best moeilijk ik vergelijk het altijd met skiën dan ga je met je heup naar voren naar binnen zonder voor over te hangen. Dus eerst droog oefenen en dan op je paard en lopen zonder te duwen met je boven lichaam maar glijden.
Dus niet je boven lichaam draaien waar je heen wil, maar je binnen heup naar voren, je knie naar beneden, zonder je onder been naar voren te doen.
Paarden die net zadelmak zijn regeren er erg goed, op allen jij moet het ze leren. Zonder angst er voor te hebben en iemand moet je daar in steunen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 18:46

kekavo schreef:

Ik denk dat ik dit maar eens ga proberen over een tijdje Haha! dankjewel!

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:00

Succes ermee. En veel plezier, want het is leuk om te oefenen Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 21:09

Dankjewel! maar ik denk niet dat ik het meteen morgen ga proberen want dan word het allemaal zo dubbel voor haar omdat ze nu met het inrijden bezig zijn! Lachen maar superbedankt hoor!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:13

maar normaal bij het rijden, heb je je binnenheup op een volte juist naar voren, zodat je bekken in dezelfde richting staat als die van het paard. Je buitenbeen ligt iets naar achteren en je buitenheup ook.
Zoals jullie het zeggen, als je je heup draait in de richting van de bocht, is je buitenheup juist verder naar voren...
????

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:35

klopt, ik snap het zelf soms ook niet als ik er te veel over nadenk. maar volgens mij heeft dat weer met wijken te maken...????

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 08:53

beantsje schreef:
maar normaal bij het rijden, heb je je binnenheup op een volte juist naar voren, zodat je bekken in dezelfde richting staat als die van het paard. Je buitenbeen ligt iets naar achteren en je buitenheup ook.
Zoals jullie het zeggen, als je je heup draait in de richting van de bocht, is je buitenheup juist verder naar voren...
????

heb je helemaal gelijk in, ga maar eens lopen op de manier die hier word aangegeven, ik denk dat mensen die staan te kijken zo van, die spoort niet, die heeft wat aan zijn rug, ik had laats een Z ruiter in de les en die was zo aan het sturen met de handen, dat het paard de andere kant op wilde, waarom? Nou er werd aan de teugel getrokken waar hij naar toe moest, wil dus zeggen links trekken is naar rechts zitten\zwaarder worden, denkt het paard o ik moet naar rechts, en omgekeerd.
Uit gelegd hoe wel te rijden, ging het veel beter, na de les geen last van armen en rug, de keer er voor wel, (na alleen gereden te hebben).
Dus het is op gewicht rijden en binnen knie openen en buiten knie sluiten, stoppen is inademen, knieën sluiten, bijna stil uitademen en ontspannen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 17:27

ik heb een klein beetje geoefend vandaag, ik ging een klein beetje in de richting zitten waar ik naartoe wou (met slappe teugel) en ze reageerde er wel op, dat voelde ik meteen! echt gaaf!

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:41

Op mijn oude verzorg paardje ging ik wel eens zonder zadel en hoofdstel stappen en dan voel je heel goed wat je met je lichaam doet en wat je paard doet (a la Emiel Voest sturen zeg maar).
Maar dan moet je wel vertrouwen in je paard hebben om dat te doen, en de ruimte natuurlijk.