met jong paard veel stappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joepiejee

met jong paard veel stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 21:16

Naar aanleiding van een gesprek bij ons op de pensionstal waarbij iedereen er weer een andere mening over had wil ik graag jullie mening horen over het volgende.

Zou je met een 3-jarige juist veel of juist weinig moeten stappen tijdens het rijden?

Bijvoorbeeld juist niet omdat ze er sloom van worden of niet goed kunnen dragen in stap. In draf lukt het dragen van de ruiter makkelijker. Ook zouden jonkies vervelender worden in stap. Nageven gaat ook makkelijker als je voorwaarts rijdt.
Of juist wel, bijvoorbeeld omdat je de meeste spieren traint in stap. En hoelang stap je dan? Tel je dit ook bij de 20 minuten die je aan het rijden bent?

Alicia2u

Re: met jong paard veel stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:34

Dat je in stap rijdt betekend niet automatisch dat je niet voorwaarts rijdt!
Veel stappen, voorwaarts neerwaarts is juist een goede oefening voor het jonge paard. Met name op harde bodem bevortert het de ontwikkeling van de pezen. Maar ook bij de training in de bak kan het een plek zijn waar makkelijk ontspanning ontstaat en een begin kan worden gemaakt met dragen. Ook stappen over onregelmatige bodem of cavaletti bevordert de balans bij het jonge paard.
Een zadelmak paard stap ik zeker 10 minuten in en 10 minuten uit. Bij voorkeur buiten. Tussendoor stap ik ook veel. Al met al zijn we dan een half uur tot 40 minuten aan het rijden.

_LuCa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:37

Ik zou met en driejarig paardje het rustig aan opbouwen, zodat het niet te zwaar wordt. dus een gelijkmatige verdeling van tijd en van gangen. Al zou ik nou niet meteen een volle les gaan rijden maar eerst rustig een half uurtje. Wel jonge paarden goed in en uit stappen, is belangrijk voor het warm maken van de spieren

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:38

Toen mijn paard 3 was ging ik vaak 1 keer in de week een ronde stappen, buiten, over het harde. Eerst een half uur en later een uur.
"Lang" teugeltje en lekker reachtuit vlot doorstappen. Hals was dan op natuurlijke hoogte.

Heeft hij een prima balans van gekregen Ja

Stappen in de bak vind ik vrij geestdodend, je kan best tijdens de training wat stapmomenten inlassen, niks mis mee.

Succes!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 08:57

Ik ben op dit moment ook bezig met een 3-jarige. in het begin is hij vaak behoorlijk fris en ga ik dus snel draven omdat ik hem niet teveel in de mond wil zitten (waardoor de kwaliteit van de stap ook vermindert). Tussendoor heb ik wel veel stapmomenten van enkele minuten. Dit is dan lekker voorwaarts en met lengte in hals/lichaam.
Ik rij meestal zo'n 15 tot 20 minuten, waarvan denk ik 5-10 min. stap, 10-15 draf, tot 5 minuten galop.. Dit is natuurlijk per dag wel verschillend.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:08

Dat is al meer dan 20 min wat je dan doet, malloesje?

Rooobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:20

Ik ging toen mijn paard pas drie was rustig stappen, draven afen toe galloperen .dus rustig opbouwen.Knipoog

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:29

Als ik jou was zou ik het goed opbouwen, zorg er wel voor dat zodra je stapt dat je dit correct en voorwaards doet, maar dit geld niet alleen voor de stap. Je moet van een jong dier proberen niet te veel te vragen en het goed op te bouwen....

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:14

Ik stap wel veel met mijn 3,5 jarige paard.

Ten eerste: Hij mag niet aanleren dat als ik net zit hij gelijk mag gaan draven. Als hij druk/fris is ga ik gelijk lekker voltes etc. rijden zodat hij op mij let.

Ik stap sowieso 10 min in en 10 min uit. Maar hij moet wel gewoon doorstappen en nageeflijk lopen.
Voor een jong paard is dit nog erg zwaar.

Als ik 45 minuten gereden heb (en dan alleen stap en draf, balans is nog niet goed genoeg voor galop) is hij daarna doodmoe en helemaal bezweet.

Zou dus zeker veel stappen met een jong paard!

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:37

Met een 3 jaarse, begin ik rustig te stappen, tot de spiertjes opgewarmt zijn. Dan een beetje draven en natuurlijk hierbij ook stappauzes inlassen.
eigenlijk rij ik met een 3 jarige meer overgangen op een kwartier tijd. dat ze vooral tempwisselingen leren.
en naarmate je paardje meer kan, kan je langer rijden, en langer draven ook. Onnodige kilometers draven haalt toch niets uit.
Gaat de draf moeilijk, terug stap, gaat het terug goed in stap, terug draf.

Veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:14

Alle gangen zijn denk ik wel belangrijk voor een jong paard om te leren. Maar je moet beginnen bij het begin, en wat ik altijd geleerd is, is dat stap het begin is. Als je een jong paardje, van 3, net ingereden hebt, zou ik zorgen dat ik eerst de stap onder controle hebt voor ik aan de draf gaan beginnen. Met name bij jonge paarden is het goed loswerken van de spieren heel belangrijk, omdat ze sneller spierpijn krijgen dan paarden die goed getraind zijn en iets gewend zijn. Dus, stappen is wel degelijk goed voor je paard, maar alle gangen zijn belangrijk om te leren, het halt houden, voor het opstijgen en het groeten tijdens evt. proeven. De stap is belangrijk, voor van alles, als je, je paard lange teugel wilt geven en uit wilt stappen dan lijkt het me niet dat je gaat draven. Draf is belangrijk voor goede ontwikkeling van de spieren, alleen zou ik bij een paard wat nog niet veel gewend is niet te veel gaan doorzitten, als het paard begint te draven, moet jij al licht rijden zeg maar. En de galop is heel belangrijk voor het tja, vertrouwen tussen paard en ruiter, en het is een geweldige gang. Als je wilt gaan springen, is het ook heel belangrijk (je kan niet zo makkelijk uit de draf springen). Verder zijn alle bijgangen weer minder belangrijk. Maar als het een drukker paard is zou ik beginnen met het halt houden en stappen, voor je begint aan draf en galop, je kan je paard, als hij de stap niet kent, namelijk ook niet terugnemen naar de stap.

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:59

Ik vind juist dat je een jong paard in het begin iets moet onzien en dat hij eerst moet leren om balans te krijgen. Ik begin daarom met een korte stap voornamelijk om de spieren op te warmen en daarna aan draf. In draf heeft een paard meer balans. Je kan het vergelijken met jezelf. Als je bijvoorbeeld op je fiets zit en je hebt een zware tas op je rug, als je langzaam fiets slinger je en heb je minder evenwicht. als je iets harder gaat heb je meer balans en ga je recht vooruit.
Je moet bij een jong paard ook niet de gehele stap ontzien, maar laat hem vooral doorstappen, zodat je voelt dat hij zelf zijn balans zoekt. Ook is het belangrijk dat je paard eerst voorwaarts is en dan pas neerwaarts dus dan is het stap al geen geschikte gang om met het neerwaartse te beginnen!

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 22:31

Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk ook dat de stap niet de makkelijkste gang is voor het paard wanneer je erop zit. In een actieve draf kan hij makkelijker balans vinden en nageven, dus ook zijn lichaam ontspannen.
Daarnaast vind ik rechtuit stappen over het harde met een jong paard wel heel goed, voor pezen en zijn gehele bewegingsmechanisme.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:33

kijk eens in de laatste uitgave van BIT daar staat een duidelijk verslag in over de stap in dressuurtrainigen.
(heb geen scanner anders had ik t ingescand voor je.)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:44

Allejandro schreef:
Dat is al meer dan 20 min wat je dan doet, malloesje?

Dat lijkt idd zo, maar is in de praktijk niet het geval.. Het totaal komt op een 15-20 minuten met verschil in opbouw. De ene dag stap ik langer, de andere dag draaf ik langer. het ligt er net aan hoe hij aanvoelt. Meestal loopt dan ook echt fijn en stop ik ook.. Als ik 1 keer in de week wat langer rij is het tijdens de les, maar dan stap ik van de ca. 40 minuten dat ik mee rij ong. 20 minuten (tussendoor)

Verder wil ik toch nog ff kwijt dat ik, als mij paard(en) fris zijn ik vrijwel direct ga draven. Even de energie eruit en vervolgens pas gaan stappen. Anders ga je teveel in de mond zitten waardoor de stap alleen maar slechter wordt. Of het paard gaat zo snel (en dan ook kort) stappen, wordt de stap ook niet beter van. Eerst wat meer rust en pas dan krijg je ontspanning en kun je gaan werken aan een correcte, voorwaartse en door het lichaam gereden stap.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:56

Alicia2u schreef:
Dat je in stap rijdt betekend niet automatisch dat je niet voorwaarts rijdt!
Veel stappen, voorwaarts neerwaarts is juist een goede oefening voor het jonge paard. Met name op harde bodem bevortert het de ontwikkeling van de pezen. Maar ook bij de training in de bak kan het een plek zijn waar makkelijk ontspanning ontstaat en een begin kan worden gemaakt met dragen. Ook stappen over onregelmatige bodem of cavaletti bevordert de balans bij het jonge paard.
Een zadelmak paard stap ik zeker 10 minuten in en 10 minuten uit. Bij voorkeur buiten. Tussendoor stap ik ook veel. Al met al zijn we dan een half uur tot 40 minuten aan het rijden.

Helemaal mee eens!
Daarnaast worden veel paarden juist ook los door veel te stappen. Stap is 1 van de belangrijkste gangen (en voor een deel ook de moeilijkste), die helaas vaak wordt overgeslagen of wordt gezien voor puur het los- en uitstappen.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:01

Veel stappen is juist heel goed voor jonge paarden. Ik ben het helemaal eens met wat Alicia2u zegt.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:57

ik moet van mijn lesgeefster veel voor waarts rijden. en voor al veel overgangen. rijdt ook een paard in Knipoog zo dat die goed aan het been wordt.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:58

ik draaf veel en rijd veel overgangen, ik heb altijd het idee dat jonge paarden graag sloom willen worden, daarom leer ik ze eerst altijd goed voorwaarts te zijn;)

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:01

Actief stappen vind ik juist een heel belangrijk onderdeel in de africhting.
Maar om nou overdreven veel te gaan stappen vind ik niet nodig.
Ik vind het wel belangrijk om een goede opbouw en afbouw van de training te hebben.

Daarnaast is trainen op balans en goed aan de hulpen zijn belangrijk voor een jong paard.
Althans zo denk ik erover Knipoog