Paard weigerd altijd voor zelfde sprong!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pindie

Paard weigerd altijd voor zelfde sprong!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:57

Hallo, 1week geleden hebbben we een paard aangekocht .. 5jarige ! Is tamelijk braaf maakt soms bokken en springt zo weg enzo .maar dat is nu niet het probleem . Op jumping in Alter ook alles goed ! En dan is er die ene sprong in zwijnaarde ( manege waar er jumping was ) weigerd hij nu altijd voor ! T's zo een blauwe met witte bolletjes ! kan zeer goed verstaan dat hij er bang voor is ..maar ondertussen heefd hij er al een stuk of 20min aan mogen ruiken en kijken ! super veel gebrobeerd en dan nog eens buitenwedstrijd ! maar het lukt gewoon niet meer! Wat moet ik nu doen ??? ( al de rest zonder problemen) niet duidelijk zal ik foto geven van de sprong ! (over de regenboog enz springt hij wel hoor!)

Alicia2u

Re: Paard weigerd altijd voor zelfde sprong!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:35

Rustig ernaartoe rijden, in stap of in draf (en vooral de hidnernis niet te hoog zetten). Kijk over de hindernis heen, maar verwacht niet dat je eroverheen gaat. Stop het paard, laat hem dan even ruiken. Draai hem om, rij rustig weg en rijdt opnieuw rustig aan in stap of rustig drafje. Herhaal dit net zo lang tot hij er wel overheen gaat. Als hij bij de hindernis stopt; niet schoppen, niet slaan! Laat het hem zelf maar uitzoeken. stapt hij er uiteindelijk overheen, beloon hem uitvoerig en stop ermee. Morgen is er weer een dag. Je kunt dit ook eerst aan de hand doen.
Dit vergt een hoop geduld, maar is wel een goede manier om over z'n angst voor die sprong heen laten komen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:14

Heb je de mogelijkheid om de hindernis thuis na te maken? Dan kun je mooi oefenen...
Vergt wel wat schilderwerk, maarja

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:10

Er is altijd een reden waarom een paard niet wil springen.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:33

chamleona schreef:
Er is altijd een reden waarom een paard niet wil springen.

Ik denk niet dat de topicstarter aan dit commentaar iets heeft...

Ik ga mee met de reactie van Alicia. Laat het hem maar uitzoeken. Zet de hindernis thuis neer, zo laag mogelijk en bouw langzaam op. Forceer niets, maar laat hem maar aandienen waneer hij er klaar voor denkt te zijn om erover te gaan.

Succes!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:02

Inderdaad, laat hem dat vertrouwen winnen van die enge hindernis en loop met hem mee erover (laag dan wel hea Knipoog) dat die zich een stuk veiliger erbij voelt!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:04

pindie schreef:
Hallo, 1week geleden hebbben we een paard aangekocht .. 5jarige ! Is tamelijk braaf maakt soms bokken en springt zo weg enzo .maar dat is nu niet het probleem . Op jumping in Alter ook alles goed ! En dan is er die ene sprong in zwijnaarde ( manege waar er jumping was ) weigerd hij nu altijd voor ! T's zo een blauwe met witte bolletjes ! kan zeer goed verstaan dat hij er bang voor is ..maar ondertussen heefd hij er al een stuk of 20min aan mogen ruiken en kijken ! super veel gebrobeerd en dan nog eens buitenwedstrijd ! maar het lukt gewoon niet meer! Wat moet ik nu doen ??? ( al de rest zonder problemen) niet duidelijk zal ik foto geven van de sprong ! (over de regenboog enz springt hij wel hoor!)

Hoe kan een paard wat je 1 week hebt nu altijd ergens voor weigeren?? Volgens mij ben je wat ongeduldig, gewoon rustig blijven en de hindernis eerst heel laag maken zodat ie er heel simpel uit stap overheen kan!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:06

Soms kan het zijn dat er een kijkerige of enge sprong zit in een parcours. Daar zul je mee om moeten leren gaan.

Ik sluit me aan bij Miss_Jumpy, je hebt het paard pas een week.

Inderdaad, hindernis verlagen en rustig proberen. Desnoods met andere ruiter eens kijken.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:16

Je hebt het paard een week en hij wijgerd er ALTIJD voor? Is een questie van tijd en elkaar vertrouwen. Jullie moeten elkaar nog gaan aanvoelen. Take it easy!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:18

Idd, vertrouwen opbouwen gebeurd niet in 1 week.
Lek de hindernis op 20 cm hoogte en dressuur er voordoor, achetrdoor langs af enz.
En als dat goed gaar draaf er dan ook een keertje over.
Gewoon in alle rust.
Is er spanning, nog niet doen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:00

Het kan ook zijn dat je dan als ruiter al een bepaalde spanning op bouwt voor juist die hindernis.. Probeer zelf ontspannen te blijven en die hindernis net als alle hindernissen aan te rijden. Voor de rest ga ik met overigen mee.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:29

1 week en dan al weigeren? moeten jullie samen niet eerst een band opbouwen met dressuur..

het kan ook zijn dat jij te veel spanning heb voor die hindernis nu bijv. van zou wel springen of niet... en dan gaan ze ook altijd staan

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:44

Zoals Irma_Maandag al zegt: hindernis nabouwen. Maar ik ga ook volledig mee in de commentaren die gegeven zijn over dat je hem nog maar pas hebt. Zeer geduldig zijn (altijd, maar zeker in het begin). Verder: misschien doe je onbewust toch wat voor die sprong. Misschien denk je elke keer dat je aanrijdt 'hij gaat er nu weer niet over, want het is die enge sprong' en dan gaat hij er ook niet over. Zeker zijn van je stuk en rustig opbouwen Lachen.