band opbouwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyFlower

band opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 13:54

Ik heb net een nieuw paard en ik zou graag een hechte band opbouwen door bijvoorbeeld spelletjes. Hebben jullie nog leuke ideeën of goede tips om een sterke band te krijgen met mijn paard?

BiBaMi

Re: band opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:03

soort schriktraining zelf maken!!
bijv. zeil op de grond leggen( vastleggen met paar stenen oid ivm de wind) en proberen er samen over heen te lopen, later ook onder het zadel...
Neem er de tijd voor, doe vooral rustig aan, dat ze weet dat niks onder dwang hoeft, dan gaat ze je vertrouwen-> band...

Ook leren aan parapluus kan je doen..iemand in de bak met paraplu laten lopen en bijvoorbeeld in en uit klappen..

Veel trainen aan de hand, lekker poetsen in de box.. lol maken onder het rijden, maar ook duidelijk zijn in wat wel/niet mag..

Dan gaat ze jouw als leider zien na verloop van tijd!

succes met je nieuwe paard!!

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:02

En veel grondwerk doen!

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:03

Ik denk dat het heel simpel kan, gewoon veel tijd doorbrengen met hem/haar, veel poetsen, wandelen, grondwerk, rijden, noem maar op.

Wel super dat je daar over na denkt! veel plezier en succes met je nieuwe vriendje

Liefs_rachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:42

Grondwerk en freestylen!
Hij moet weten dat jij de baas bent maar wel op een leuke en vertouwde manier. Wat hierboven staat is ook erg belangrijk!
Freestylen vind ik zelf een hele goede manier.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:09

Ik zou beginnen met je paard eens (alleen) los te gooien en kijk dan maar minstens een half uur wat hij doet. Op die manier leer je veel over je karakter van je paard en voor de meeste paarden is het een openbaring om in de bak te zijn met een mens, dat hen niet vraagt om iets te doen.
Ik doe dit nog altijd regelmatig met m'n paard en elke keer leer ik weer iets nieuws. Bovendien kan het erg leuk zijn.
Daarna lekker grondwerk doen: leren wijken voor druk, parkeren (stilstaan zonder dat hij wegloopt), meelopen/rennen aan de hand en stoppen als jij stopt. Gewoon de basis dingetjes eerst en dan pas rare fratsen als zeilen en paraplus op gaan zoeken.

Ik ben met mijn paard begonnen met level 1 van parelli en heb de eerste 3 weken niet eens gereden. Heb daar nooit spijt van gehad, want hij heeft zich ontzettend goed ontwikkeld. En toen ik er eenmaal op ging, hadden we al een goede band met elkaar en die is sindsdien alleen maar sterker geworden.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:33

Freestyle, Parelli, grondwerk Lachen Veel dingen doen aan de hand met je paard. Dan leren jullie elkaar veel beter kennen als alleen maar rijden Lachen.

Heel veel suc6!

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:05

De aanraakoefening van Emiel Voest werkt ook heel goed. Dat isg ewoon met je handen het paard overal aanraken, rustig van voor anar achter over zijn hele lichaam strijken. Vergeet de benen en de staart niet.

Wat ik zelf graag doe, is gewoon in de box gaan zitten. Lekker naast je paard, op een berg stro of op een krukje, maakt niet uit. Rustig blijven zitten, veel zachtjes kletsen. Hij zoekt je dan vanzelf op en soms krijg je spontaan een berg hooi in je schoot geworpen die hij dan rustig gaat staan opkauwen. Erg gezellig, alleen in de winter een beetje koud Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:26

Grondwerk, eventueel Parelli. De aanraakoefening van Voest heeft hij ook in zijn programma zitten (Friendly Game) en undemanding time met je paard doorbrengen dito.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:00

Toen ik mijn paard net had deed ik ook super veel freestyle met hem (emiel voest) werkt echt super. Ze leren je echt kennen en vertrouwen. Doe ook veel met je stem, kan je later veel voordeel mee hebben. En zoek leuke en lekkere plekjes bij hem op

Zambucoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:50

idd wat hier boven staat, ik heb met mijn paarje veel vd gedaan enz, we hadden er bijde veel lol aan en op et laatst vertrouwde hij mij helemaal

echt een aandrader!!

advanbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:37

Zoek maar eens bij Free-style rijden (bijv. emiel voest). Is uitstekende manier om natuurlijke band op te bouwen en daar heel lang plezier van te hebben. Heb zelf eraring met meerdere paarden op deze manier.

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:42

Nou, in ieder geval veel grondwerk doen en lekker veel poetsen, wandelen etc.
En niet meteen beginnen met rijden, eerst een band opbouwen met het paard dan wordt het rijden ook veel fijner. Lachen